69,900 שקל: יונדאי i10 ידנית במבחן דרכים

לפני עשור עשו קאמבק מכוניות המיני הידניות הזולות, שנמכרו כאן באלפי יחידות מדי שנה. מאז חזרנו להיות מפונקים ויבוא כל דגמי המיני הידניים פסק, למעט יונדאי i10 החדשה שנותרה היחידה בשוק. האם ב-69,900 שקל + אבזור נדיב הפעם תשתכנעו להפעיל שוב את רגל שמאל בנהיגה?

ששי כהן 25 בפבר, 2021
יונדאי i10 ידנית

לפני כשבועיים הצהירה המעושרת המפורסמת ניקול ראידמן שהיא מחפשת אהבה וממש הוא לא חייב להיות אוליגרך, ומבחינתה תסכים אפילו לצאת עם מישהו שיש לו יונדאי… אז השאלה היא אם היא התכוונה למישהו שיש לו יונדאי פליסייד שעולה 350 אלף שקל או שתסכים לצאת עם מישהו שיש לו יונדאי i10 ידנית שעולה 69,900 שקל? 🙂


עולם הולך ונעלם

לפני עשור החזירה סוזוקי אלטו את מכוניות המיני לאופנה, כאשר כרעם ביום בהיר השיקה היבואנית מכונית מיני חדשה ב-60,000 שקל. ההצלחה ורשימת הממתינים הארוכה לדגם עוררו את שאר היבואנים, שהחלו לייבא כמויות גדולות של מכוניות מיני ידניות שנמכרו בחלקן הגדול כמו לחמניות טריות. יחד עם זאת, עם השנים המחירים טיפסו, הביקוש ירד והשוק נע חזרה לכיוון הדגמים האוטומטיים הזולים, כאשר נכון להיום יונדאי i10 נותרה מכונית המיני הידנית היחידה הנמכרת כיום בישראל. אז לאחר שבחנו לפני מספר חודשים את הדור החדש של ה-i10 בגרסה האוטומטית-רובוטית שלו, לקחנו הפעם את ה-i10 הידנית, ולא רק בגלל שהתגעגענו לנהוג עם רגלית של קלאץ' (גם אם לא מדובר ברכב ספורטיבי), אלא בגלל שבימים אלו של משבר כלכלי, מכונית חדשה ומודרנית ב-69,900 שקל עשויה להיות פיתרון נוסף לאלו שמעוניינים לחסוך בעלויות, ועדיין לא להתפשר על רכב חדש, מאובזר ובטיחותי.

יונדאי i10 ידנית

אבזור עשיר יחסית בתא הנוסעים וחבילת בטיחות מרשימה

את אחלה חמודה

אז מפגש במציאות חושף את אותו עיצוב מקסים של הדגם המוכר, כאשר מבחוץ היא "זוכה" לקיצוץ באבזור, עם וויתור על השמשות האחוריות המושחרות וחישוקי הגלגלים הקלים, אך עדיין מדובר במכונית מודרנית ונאה שבטוח לא תרצו להחביא אותה רחוק מהבית. גם בתוך הקבינה מציעה המכונית עיצוב צעיר ורענן, לוח שעונים עשיר במידע ומולטימדיה מקורית נשלטת מההגה עם מסך מגע "8, מצלמת רוורס מקורית ותמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי המאפשרים הרצת אפליקציית ניווט Waze ואפליקציות נוספות על המסך המקורי, וחוסכים מכם את הצורך בסים נפרד הכרוך בתשלום חודשי. בנוסף תמצאו גם הגה וידית הילוכים בציפוי עור, חיישן אורות, הגה מתכוונן לגובה, צמד יציאות USB, מושב אחורי מתקפל ומתפצל, אבזור חשמלי מלא (חלונות, נעילה ומראות) ומחשב דרך.

יונדאי i10 ידנית

חסכונית בדלק

בסעיף הבטיחות רושמת היום ה-i10 החדשה את מפרט הבטיחות המקיף מבין מכוניות המיני בישראל, עם התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי של נתיב הנסיעה, החלפת אורות אוטומטית (אור רגיל/גבוה), מערכת התראה על עירנות הנהג, מערכת סיוע בעלייה, התראה על התחלת הנסיעה של הרכב מלפנים, 6 כריות אוויר, בקרת לחץ אוויר בצמיגים ועוד, אך לדגם ציון של 3 כוכבים בריסוק לפי המבחנים המחמירים החדשים.

על הכביש

מתחת למכסה המנוע תמצאו מנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, המפיק 84 כ"ס ומומנט מרבי של 12 קג"מ המשודך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים. כשיוצאים לדרך, מדובר במכונית שקטה למדי מהמקובל בקרב מכוניות מיני, עם פעולת מנוע חלקה ומאוזנת (הודות ל-4 צילינדרים), והביצועים טובים משמעותית מאחותה האוטומטית עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.4 שניות (במקום 15.8 שניות באוט'), אך עם מהירות מרבית זהה של 171 קמ"ש. התפעול של הגיר הידני חלק וקליל, דוושת הקלאץ' לא הטרידה אותנו גם בנסיעה מרגיזה בפקקים ולזכות המכונית עומדת גם מערכת לסיוע בזינוק בעליה המונעת הידרדרות לאחור של הרכב בעת זינוק בעליה (לכל מי שזה מלחיץ אותו). יחד עם זאת, ספורטיבית היא לא, וגם לא ממש מהנה לנהיגה (אלא אם אתם מתרגשים כמוני מהקלאץ'), אך ללא ספק מדובר במכונית נוחה למדי, מרווחת למדי גם למשפחה קטנה, ועם אחיזת כביש גבוהה ותחושה של נסיעה במכונית גדולה ובוגרת יותר. בסיומם של ימי המבחן נרשמה גם צריכת דלק מרשימה של 16.6 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת ולא מאומצת.

יונדאי i10 ידנית

שווה את הכסף?

יונדאי i10 הידנית נכנסת לשוק מצומצם בארץ, בו נמכרו אשתקד רק 5,900 מכוניות ידניות המהוות רק 2.8% מכלל שוק הרכב החדש. אם נוריד את המסחריות השונות, נשארנו כבר רק עם 2,100 מסירות ואם נוריד את מותג הלואו-קוסט דאצ'יה הפעיל במיוחד בדגמים ידניים נשארנו רק עם 800 מסירות של דגמים ידניים. אז למי המכונית מתאימה? לכל מי שמעוניין במכונית מיני מודרנית למראה, זולה לרכישה ולאחזקה, חסכונית בדלק ואפילו די מפנקת בתא הנוסעים, וזאת בתנאי שאין לכם בעיה כמובן לתפעל גיר ידני. סביר להניח שמרבית מכירותיה ילכו לחברות כרכב צמוד לסוכני מכירות, טכנאים שונים שאינם זקוקים להרבה כלים וסחורה, רכב סיור לחברות שמירה ואולי גם כרכב השכרה בסיסי וזול. עבור אלו וכל מי שעדיין חובב מכוניות ידניות, מדובר בתמורה נאה למחיר.




עוד ממבחני דרכים