הכול על מסלול הליסינג

מהם בדיוק המאפיינים העיקריים של הליסינג, שכמו דברים רבים אחרים, עשה "עלייה" מארצות הברית במהלך השנים, וזכה להצלחה נאה במיוחד? ( מדור פרסומי )

ששי כהן 13 ביול, 2014

כל ישראלי יודע שהוצאות המחיה במדינה עלו בעשרות מונים בשנים האחרונות. הדבר משפיע גם על התחום של רכישת כלי רכב, שעה שברור שהשינויים האחרונים הרחיקו את חלום הרכישה מלא מעט אנשים. היום, יותר מתמיד, דומה שליסינג, הפך לאופציה מועדפת עבור נהגים ישראלים רבים, ואולי אפילו הפיתרון היחידי שמאפשר להם לנהוג ברכב חדיש, בתנאי תשלום נוחים. אבל מהם בדיוק המאפיינים העיקריים של הליסינג, שכמו דברים רבים אחרים, עשה "עלייה" מארצות הברית במהלך השנים, וזכה להצלחה נאה במיוחד?
על ליסינג
ברמה הכללית ביותר, עסקת ליסינג היא מעין שילוב בין השכרת רכב לבין עסקת מימון לרכב חדש. המדובר הוא על עסקה הנמשכת לרוב פרק זמן הנע בין 36 ל-60 חודשים, אשר מתחילה עם תשלום המקדמה הראשונית על ידי הנהג. סכום זה משתנה בהתאם לתנאים הספציפיים של כל עסקת ליסינג, אולם סכום מקובל עומד על כ-15-20% ממחיר המחירון של הרכב.
לאחר מועד התשלום הראשוני, וכאשר כלי הרכב המיועד נבחר כבר, מתחילה העסקה לצאת לפועל. הנהג מקבל את כלי הרכב למשך התקופה שהוגדרה, כאשר מדי חודש הוא משלם לחברת הליסינג סכום, לרוב קבוע, כפי שמפורט בהסכם שנחתם בין שני הצדדים. הרכב נמצא בחזקתו, כמובן, אך עדיין רשום על שמה של חברת הליסינג – מה שעשוי להשתנות עם תום תקופת ההסכם. במועד הזה, יכול הנהג לבחור האם להשלים את רכישת הרכב (התשלומים שכבר שילם, כמובן, מקוזזים ממחיר הרכישה הכולל), האם להמשיך את העסקה עם כלי רכב אחר או האם לבטל אותה לחלוטין.
האבחנה העיקרית: ליסינג מימוני או תפעולי
בנקודה הזו, ראוי להתייחס לשני הסוגים העיקריים של עסקאות ליסינג, כל אחת מהן בעלת יתרונות משלה. הסוג הראשון, שמאפיין בעיקר את המגזר הפרטי (אם כי לא באופן גורף), מהווה עסקת מימון, כפי שתוארה מעלה. לעומת זאת, ליסינג תפעולי – נחלתם העיקרית של בתי העסק בישראל – מטיל את האחריות לתיקונים, לטיפולים, לטסטים ולביטוחים על חברת הליסינג עצמה. הדבר אמנם כרוך בייקור מה של מחיר העסקה, אך מקל מאד על לא מעט נהגים וגורמים עסקיים: חשבו, למשל, על חברות שלא צריכות להתעסק בהיבטים ה"טכניים" של הרכב ותחזוקתו, ויכולות תחת זאת להתמקד בשגרת העבודה שלהן בלבד.
יש להדגיש היבט חשוב אחר של הליסינג, הקשור אף הוא לחברות עסקיות או לעצמאיים בתחומים שונים: הליסינג עשוי בהחלט להיות הוצאה מוכרת במס. במצב הזה, נדרש מהנהג לעמוד במספר תנאים עיקריים, ובכלל זה קביעת מועדי התשלום הספציפיים מראש, תשלום קבוע שאינו תלוי במדד ופרק זמן בין תשלום לתשלום שאינו גבוה משלושה חודשים. בנוסף, חשוב שהסיום של תקופת הסיום לא יהיה בפרק זמן העולה על שלושה חודשים ממועד התשלום האחרון. כשעומדים בתנאים אלה, כפי שקורה לא מעט, היתרון הכלכלי של הליסינג הופך למשמעותי אפילו יותר.
( מדור פרסומי )

עוד מחדשות רכב