הפורשה הסינית? אורה 07 מצליחה להיות מקורית בשוק החשמליות למנהלים

היא עוצבה ע"י מעצב פורשה לשעבר, היא נשמעת במידה מסוימת כמו פורשה ואף יוצרת הרבה עניין על הכביש, אבל אורה 07 החדשה רחוקה מלהיות מכונית ספורטיבית מלהיבה, ומעדיפה להתמקד בטווח נסיעה מרשים, עיצוב מוחצן בסגנון רטרו ותג מחיר בסיסי הנמוך כעת בקטגוריה. האם זה מספיק כדי להתחרות בקטגוריה התחרותית?

ששי כהן 09 ביונ, 2024
אורה 07

לפני כמעט שנה וחצי החל מותג הרכב החשמלי הסיני ORA לפעול בישראל עם דגם הפאנקי קאט (שהפך בינתיים לאורה 03), משפחתית קומפקטית בעיצוב מרהיב שהציעה חלופה משפחתית מעניינת לשלל הג'יפונים החשמליים. הבעיה היא שעם מרכב האצ'בק משפחתי ומחיר שהיה קרוב מדי למחירי הג'יפונים, ההתחלה היתה קצת מקרטעת במכירות, אך ככל שהתקדם הזמן, המכירות החלו לטפס ובחמשת הראשונים של 2024 רשמה אורה כבר זינוק של 125% במסירות ו-931 מכוניות שעלו מתחילת השנה לכביש. בחודש החולף הצטרף לאולם התצוגה של היבואן גם אורה 07, מכונית מנהלים חשמלית בתצורת סדאן שמכוונת לקטגוריה הצומחת בה מתחרים כיום טסלה מודל 3, BYD סיל, יונדאי איוניק 6, אקספנג P7 ופולסטאר 2.



עיצוב בניחוח מכוניות יוקרה אירופאיות

הסינים, בעבר אלופי החיקויים של עולם הרכב, התקדמו מאוד בשנים האחרונות וחלק לא מבוטל מהם משחרר לשוק מכוניות בעלות עיצוב מקורי ומוצלח למדי. מפגש עם האורה 07 חושף עיצוב מוחצן בסגנון רטרו-ספורטיבי, הכולל חזית המזכירה מעט את פורשה, מהצד מרכב דמוי קופה וזנב שמזכיר מעט את פורשה פנמרה, אולם קיבלנו הערות מהסובבים גם על דמיון לדגמי בנטלי הבריטית. את ההסבר לכך ניתן לייחס לכך שהמעצב הראשי של ORA עבר לשרת את החברה לאחר שעבד במחלקת העיצוב של פורשה… בכל מקרה, העיצוב הסופי מרשים ואולי מוחצן מדי וללא ספק עורר שאלות ומשך מבטים על הכביש. יהיו שיאהבו את זה ויהיו שלא, אך להתעלם כנראה שאי אפשר ממנה. בקיצור, סטייל שתופס את העין.


מדובר גם במכונית גדולה ומרווחת למדי: עם 4.87 מטר לאורך, 1.86 מטר רוחב, גובה של 1.5 מטר ובסיס גלגלים של 287 ס"מ, מספק תא נוסעים מרווח נאה למדי לחמישה נוסעים, אך בספסל האחורי המרווח לראש עשוי להיות קצת בעייתי לנוסעים הבוהים מהמקובל בשל העיצוב דמוי הקופה. נפח תא המטען מאכזב עם נתון של 333 ליטר בלבד, נתון הדומה למקובל בקרב משפחתיות האצ'בק קומפקטיות. הדגם משווק ב-2 גרסאות לבחירה, כאשר האבזור החיצוני כולל כסטנדרט: תאורת LED היקפית, חיישני חניה היקפיים, מצלמות 360 מעלות, חישוקי גלגלים קלים "18, ידיות פתיחת דלתות נשלפות מסוג "פופ-אפ" וגג זכוכית פנורמי. רמת הגימור הגבוהה כוללת גם דלת תא מטען חשמלית וספוילר ספורטיבי לטובת רושם ספורטיבי הנפתח חשמלית לפי הצורך. את הרכב תוכלו לרכוש אגב בארץ רא בצבע לבן או אפור עכבר.

בתוך הקבינה

העיצוב המקורי זורם גם לתא הנוסעים שמציע מראה מרהיב ותחושת פרימיום אמיתית, ממנה תוכלו להתרשם במיוחד אם תבחרו בתא הנוסעים בגוון חום קאמל המוצע לבחירה לצידו של הצבע האפור כהה. לשמחתי הרבה, באורה לא זנחו את השימושיות ונוחות התפעול של המערכות תוך כדי נהיגה, ולצידם של המסכים הדיגיטלים, קיים "גשר" הכולל תפעול מכאני לבקרת האקלים, בורר מצבי הנהיגה ומערכות אחרות החיוניות לנהיגה. לוח השעונים הדיגיטלי מזכיר גם הוא קצת את פורשה, עם 3 שעונים עגולים, אך דיגיטליים, ולצידו מסך מולטימדיה "12.3 הכולל קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי גם אלחוטיים. התוצאה המתקבלת בהחלט שונה ומפתיעה לטובה והרכב שהגיע בגרסת הטווח הארוך שהיא גם המאובזרת יותר, כלל מושבי עור, כאשר הקדמיים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומאווררים וכוללים אפילו פונקציה של מסאז' בשלל סגנונות. גג השמש אינו כולל וילון וזה די מעיק בחום הישראלי למרות הסינון של השמש שהוא מציע, ואל אלו מצטרפים גם חימום מושבים אחורי ומערכת שמע משודרגת של INIFINITY.

אורה 07

אבזור הבטיחות כולל כסטנדרט מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה, בלימה אוטונומית מלפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לזיהוי שטח מת אקטיבית ועוד, המקנים לרכב דירוג בטיחות 8 הגבוה ביותר, אולם הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי, וגם תיקון הסטייה מנתיב פועל לעתים באופן אגרסיבי וכנ"ל גם שפע של התרעות קוליות (הסחת דעת, סטייה מנתיב או ממהירות מותרת ועוד) שקצת מעיקים על הנהיגה, גם אם אתם נוהגים לפי החוק.

על הכביש

הדגם מוצע עם תחילת השיווק בגרסת מנוע אחת המתמקדת בעיקר בטווח נסיעה מקסימלי ופחות בביצועים ספורטיביים, נתון אגב שחשוב יותר למרבית לקוחות הדגמים החשמליים כיום. יחידת ההנעה כוללת מנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס ו-34.7 קג"מ, המספק תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש והדגם משווק ב-2 גרסאות טווח לבחירה: ORA 07 Pure הכוללת סוללת 67 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה עד 440 ק"מ, ו- +ORA 07 Pro המצוידת בסוללת 86 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה עד 570 ק"מ בתקן ה-WLTP לפי נתוני היצרן. הדגם תומך ביכולות טעינה מהירה DC מ- 10 ל- 80% ב- 36 דקות ו- 43 דקות בגרסת הטווח הארוך.

אורה 07

הגרסה הנבחנת כאן היא גרסת הטווח הארוך. הביצועים אמנם אינם כוללים תאוצות דרמטיות מעמידה ל-100 קמ"ש, אולם עם 8.2 שניות ל-100 קמ"ש, 204 כ"ס ו-34.7 קג"מ היא מספיק חזקה עבור מרבית קהל היעד ולרגע לא הורגש מחסור בכח זמין. מנגד, מערכת המתלים שלה קשיחה יחסית ונוחות הנסיעה מסתפקת בציון בינוני בלבד. אחד הדברים המשעשעים ברכב הינו אופציית צליל המנוע הוירטואלי שכולל בחירה בין צליל של רכב מירוץ לרכב מרובה צילינדרים, כאשר זה האחרון מספק צליל שהכי קרוב ששמענו עד כה לרכב בנזין V6 אמיתי, עם קורלציה מרשימה בין אופי הנסיעה לצליל המנוע המוקרן מהרמקולים שעשוי להטעות נוסעים שאכן מדובר ברכב בנזין אמיתי. אולי פיתרון אפשרי לכל חובבי הנהיגה שמתבאסים לעבור לרכב חשמלי עקב הנסיעה השקטה מדי. עבור אלו שמחפשים את השקט, ניתן כמובן לבטל את הרעש הוירטואלי, אולם אני מודה שבשעה שאצל המתחרות המציעות פטנט דומה, התייאשתי אחרי מספר דקות מהצליל המזויף, כאן מצאתי את עצמי נוסע חצי יום איתו ברקע…

אל טווח נסיעה של 570 ק"מ אותם מבטיח היצרן לא הצלחנו להגיע, אולם בנהיגה שגרתית ולא ממש חסכונית, הראה מחשב הדרך על נתונים הנעים סביב ה-450 ק"מ ויותר במציאות, שעשויים בהחלט להסתכם סביב ה-500 ק"מ אם תנהגו ברכב בחכמה ובאיפוק. גם הבלימה הרגנרטיבית עובדת רוב הזמן די טוב וכמעט לא תמצאו את עצמכם משתמשים בדוושת הבלם.

אורה 07

תמחור תחרותי לקטגוריה

אורה 07 מביאה עימה את בשורת הרטרו לקטגוריית מכוניות המנהלים החשמליות, עם עיצוב דמוי קופה ספורטיבי ודי מוחצן שללא ספק מושך מבטים. גם תא הנוסעים שלה מרשים ומציע אווירת פרמיום, האבזור עשיר בגרסת הטווח הארוך שמציעה גם טווח נסיעה מרשים במציאות שירחיק ממכם את חרדת טווח הנסיעה. את אלו משלימים ביצועים נאים, אך רחוקים מלהיות ספורטיביים ובסעיף השלילה נוחות הנסיעה קשיחה יחסית ומערכות הבטיחות המתקדמות לעתים מעט מעיקות בהתערבותן בנהיגה. נכון לתקופת ההשקה, מוצעת המכונית במחיר השקה של 194,900 שקל לגרסת ה-440 ק"מ הנחשבת כיום לזולה ביותר בסגמנט, ו- 219,900 שקל לגרסת הטווח הארוך שנבחנת כאן.האחריות נדיבה ועומדת על 5 שנים ללא הגבלת ק"מ על הרכב ו -8 שנים על הסוללה או 160 אלף ק"מ הקודם מביניהם, לצד מרווח הטיפולים עומד על כל 30,000 ק"מ או 24 חודשים.

עוד ממבחני דרכים