יוקרה למעמד הביניים? לקסוס LBX במבחן

לקסוס LBX מצטרפת לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים והיוקרתיים שנהנית מתחילת השנה מתנופה חסרת תקדים במכירות, אך במקום הנעה חשמלית, מתמקדת ביחידת כח היברידית וחסכונית בדלק, עיצוב צעיר ואופנתי ומחיר התחלתי של 200 אלף שקל. האם מדובר במנוע הצמיחה הבא של לקסוס?

ששי כהן 05 במאי, 2024
לקסוס LBX

קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים והיוקרתיים תפסה תאוצה מתחילת השנה עם כניסתם של סמארט #01, זיקר X, וולוו EX30 ואחרים, המוצעים כולם במחיר התחלתי הנמוך מ-200,000 שקלים, הנעה חשמלית ואבזור עשיר, אשר זוכים לביקוש ער עם מאות מסירות עד כה בקרב מרביתם. לצידם של הדגמים החשמליים מוצעים גם דגמי בנזין כמו אאודי Q2 הוותיק וג'יפ אוונג'ר החדש. כעת, מצטרפת גם לקסוס לחגיגה עם דגם ה-LBX, אשר מצויד בהנעה היברידית יעילה וחסכונית והבטחה "לשנות את חוקי המשחק". עד כמה היא יכולה אכן להיות כזאת? יצאנו לבדוק.


הלקסוס הקטנה ביותר

ה-LBX הינו הרכב הקטן ביותר שייצר עד כה מותג הרכב היפני והיוקרתי, ועם מרכב באורך של 4.19 מטר, רוחב של 1.82 מטר וגובה של 1.56 מטר, מדובר בקרוסאובר קומפקטי בעל מידות הממוצעות לקטגוריית ה-B-SUV הפורחת. מדובר גם באח חורג לטויוטה יאריס קרוס, אשר חולקת איתו את אותה שלדה, מנוע ושלל מכלולים מכאניים נוספים, כאשר הלקסוס מעט יותר ארוכה ורחבה וקצת פחות גבוהה לטובת התנהגות כביש מהנה יותר לנהיגה. נפח תא מטען ממוצע לקטגוריה ועומד על 332 ליטר, המספיקים בהחלט לשימושים יום יומיים, אך לדגם אין גלגל רזרבי. בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, מדובר במכונית הרבה יותר יפה ונחשקת מהיאריס קרוס, עם עיצוב אופנתי המשלב בין הופעה אלגנטית לשרירית וללא ספק מדובר באחד הדגמים היפים ביותר בסגמנט, אשר מוצע גם בשלל צבעים אופנתיים (כמו צבע הנחושת המרהיב של רכב המבחן), כולל אפשרויות של צביעה דו-גוונית, רק קחו בחשבון שכל צבע שהוא לא צהוב דורש תוספת של 5,000 שקלים. את העיצוב החיצוני משלימים תאורה היקפית מלאה מסוג LED וחישוקי גלגלים "18 קלים ונאים למראה, אך גג שמש נעדר באופן מוזר מכל רמות הגימור.

פרמיום טק- או יוקרה?

כניסה לקבינה חושפת עיצוב מודרני השונה ממה שהכרנו עד כה בלקסוס. ביחס לדגמי הפרמיום-טק החדשניים מסין העושים לרוב שימוש ב-"עיצוב נקי" עם מיעוט מופגן של מתגים, בלקסוס הצליחו לשלב היטב בין הופעה טכנולוגית הכוללת לוח מחוונים דיגיטלי "12.3 (למעט בגרסת הבסיס שמסתפקת במסך "7), ולצידו מסך מולטימדיה מרכזי "9.8 הכולל קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, כאשר האחרון כולל גם תמיכה אלחוטית. צמד המסכים כולל תמיכה מלאה בשפה העברית, ולשמחתנו מרבית המערכות החיוניות לתפעול תוך כדי נהיגה מתופעלות ע"י מתגים פיזיים שהרבה יותר נוחים ובטוחים לשימוש תוך כדי נהיגה. הדגם מוצע ב-5 סגנונות עיצוב לבחירה, הכוללות את צבע ריפודי העור (הטבעוני) למושבים, דיפוני הדלתות והדשבורד שמטרה להתאים בצורה מיטבית לטעמו של הלקוח.

לקסוס LBX

אנחנו קיבלנו למבחן את גרסת ה-"Cool" הבכירה הכוללת ריפודי עור בצבע אפור כהה המשולבים תפירה בצבע נחושת ושילוב של זמש נעים למגע במושבים, ובחלל הרכב התורמים לאווירה יוקרתית ונעימה במיוחד. את ההבדל אגב בין דגמי ה-"פרימיום טק" החדשים מסין לדגמי יוקרה אמיתיים, תמצאו כאן בפריטים הקטנים, כמו חלונות החשמל החרישיים ומהירים במיוחד, איכות ההרכבה והחומרים המצויינת והנדסת האנוש המוצלחת שמאפשרת לכם לתפעל במהירות את הרכב וללא צורך להסתבך בדפדוף מעיק בתפריטי המולטימדיה.

לקסוס LBX

ספסל אחורי, אבזור

מאחור המצב הרבה פחות מרשים. עם בסיס גלגלים של 258 ס"מ, המרווח אינו נדיב ומתאים מקסימום לשני מבוגרים, משענת המושב האחורי מעט זקופה מדי, מה שפחות נח בנסיעות ארוכות, איכות החומרים פשוטה יותר ולא תמצאו גם פתחי מיזוג אחוריים, משענת יד מרכזית או פריטי אבזור שונים, כאשר יציאות USB אחוריות מסופקות החל מרמת הגימור השניה וחלונות אחוריים מושחרים רק ברמות הגימור הגבוהות. רשימת האבזור הסטנדרטית מלפנים טובה יותר וכוללת בקרת אקלים כפולת אזורים, חימום מושבים קדמיים, בלם יד חשמלי, מצלמת רוורס ועוד, כאשר הגה עור וכניסה והנעה ללא מפתח נעדרים מרמת הגימור הבסיסית, והיינו מצפים לקבל ברמת הגימור הבכירה גם שני מושבים קדמיים חשמליים (במקום אחד) ומערכת שמע יוקרתית יותר.

האבזור הבטיחותי עשיר כסטנדרט לשמחתנו בכל רמות הגימור וכולל את כל מערכות הבטיחות הפופולריות כיום בקטגוריה, בתוספת התרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוט' ברוורס, בלימה אוטונומית גם בתמרוני חניה, התרעה על פתיחת דלת לא בטוחה ועוד. הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי, אך בהתחשב שאחיו החורג מבית טויוטה זכה בציון מלא של 5 כוכבים, סביר להניח שלקסוס לא תפשל בנושא הזה.

לקסוס LBX

חסכונית בדלק

המפרט הטכני של ה-LBX כולל את מנוע ה-3 צילינדרים 1.5 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה המניעים את היאריס קרוס, אך המערכת החשמלית זוכה כאן לתגבור שיחד מפיקים הספק משולב של 136 כ"ס (20+ כ"ס לעומת היאריס) ומומנט מרבי של 18.86 קג"מ, המספקים כאן מכונית זריזה יותר עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש. כחלק מהמאמץ להפוך את המכונית למהנה יותר לנהיגה, מערכת המתלים כוילה כאן קצת אחרת וגם ההגה מעט יותר מתקשר, מה שבסופו של דבר מספק מכונית דינמית יותר לנהיגה, לא מכונית ספורטיבית כמובן או כזו שפונה ממש לנהג, אבל בהחלט מכונית מפתיעה שאפילו די כיף לנהוג בה. אל אלו מצטרפים תא נוסעים שמבודד היטב מרעשי חוץ ומנוע, כל עוד ולא תנסו לסחוט ביצועים, והמערכת ההיברידית המתקדמת מאפשרת נהיגה רבה יותר על חשמל, שעתידה להיות יותר מ-50% מהנסיעה למי שמבצע את מרבית נסיעותיו בעיר. בצד השלילה, נוחות הנסיעה מסתפקת בציון בינוני, אך זו הולכת ומשתפרת ככל שהכביש נפתח והמהירות עולה. את ימי המבחן סיימנו עם צריכת דלק מצוינת של 19.5 ק"מ לליטר בממוצע, ואם היינו מקפידים קצת יותר על כללי הנהיגה החסכונית, אז היינו חוצים די בקלות את רף ה-20 ק"מ לליטר בממוצע.

לקסוס LBX

שווה את הכסף?

חשוב להבהיר שלמרות שלקסוס LBX חולקת את אותה שלדה, מנוע ושלל מכלולים נוספים עם טויוטה יאריס קרוס, מדובר במכוניות שונות למדי, שמעבר לעיצוב המתקדם והמפתה יותר שמוצע בלקסוס, איכות תא הנוסעים היא ברמה גבוהה הרבה יותר וכך גם חווית הנהיגה, האבזור והבטיחות. במחיר החל מ-200 אלף שקל לגרסת הכניסה ועד 226,000 שקל לרמת הגימור הבכירה, מדובר במחירים שדי מקובלים לקטגוריית היוקרה בה מתחרה הדגם. ה-LBX פונה ללקוחות שמבקשים להתקדם אולי לראשונה בחייהם למותג יוקרה, ולדעתנו מתאימה למי שמחפש קרוסאובר אורבני אופנתי ואין באפשרותו להתקין עמדת טעינה ביתית, או שאינו מעוניין במטרד של "חרדת טווח נסיעה" וכו'. במקרה הזה, ה-LBX מציעה חלופה מאוד חסכונית בדלק, נעימה למדי לנהיגה וכוללת מוניטין מצוין של סחירות, שירות, אמינות ושמירת ערך שמאפיינים את דגמי לקסוס, כאשר בסעיף התורפה, הביצועים והאבזור יהיו נחותים יחסית לדגמי פרמיום טק חשמליים. בשורה התחתונה, יש ללקסוס כאן מכונית מרשימה מאוד, אולי לא מספיק זולה כמו שהיינו רוצים, אך סביר להניח שתהיה אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של המותג בתקופה הקרובה.

עוד ממבחני דרכים