ג'יפון חשמלי יוקרתי מ-180 אלף שקל ? וולוו EX30 במבחן

וולוו השיקה בישראל ג'יפון קומפקטי חשמלי במחיר אטרקטיבי שמתחיל מ-180,000 שקל, אך כדי ליהנות מטווח הנסיעה הגדול ואבזור נדיב תצטרכו להיפרד מעשרות אלפי שקלים נוספים. האם עדיין מסתתרת כאן אחת העסקאות הטובות בשוק החשמליות היוקרתיות?

ששי כהן 16 באפר, 2024
וולוו EX30

מותג הרכב וולוו נמצא באחת התקופות הטובות בחייו. בחודש החולף נמסרו קרוב ל-80,000 מכוניות חדשות ברחבי העולם, אשר סימלו שיא מכירות חודשי אי פעם של היצרן, שאף עזרו לו לסיים את הרבעון הראשון של השנה עם צמיחה של 12% במכירות ו-182,687 מכוניות שעלו לכבישי העולם. אחת הסיבות לצמיחה במכירות, היא פעילות הולכת וצומחת בשוק החשמליות, אשר קיבלה חיזוק בחודשים האחרונים עם התחלת הגעתה של ה-EX30 החדשה לשווקים נבחרים בעולם, החשמלית החדשה של היצרן שמצוידת במחיר אגרסיבי שנועד להביא את מעמד הביניים למותג היוקרה השבדי, הנמצא כבר יותר מעשור בבעלות ג'ילי הסינית. עכשיו היא הגיעה גם לישראל.


וולוו חוזרת לשוק הקומפקטיות

4 שנים לאחר שעזבה אותנו וולוו V40, המכונית הקומפקטית האחרונה של וולוו, שאף היתה היחידה שהוצעה באולם התצוגה של המותג בפחות מ-200,000 שקל, חזרה בתחילת השנה וולוו לשוק הקומפקטיות עם ה-EX30, האחות השלישית (מתוך 4 דגמים) במשפחת הקרוסאוברים החשמליים החדשה של קונצרן ג'ילי, הכוללת גם את זיקר X, סמארט #01 ובעתיד הקרוב גם נציגה מבית לינק&קו, החולקות את אותה פלטפורמה, מנועים, סוללות ושלל מכלולים נוספים, כאשר כל מותג בחר לעצב את הדגם ברוח שפת העיצוב שלו, לשחק עם מכלולים שונים ולהגדיר את האבזור כרצונו. נכון לעכשיו, הנציגה החדשה של וולוו, היא גם זו שעונדת את תד המחיר הזול ביותר לגרסת הכניסה שלה בישראל (החל מ-179,900 שקל), אך מנגד, מצוידת בתג המחיר הזה בסוללה קטנה משל המתחרות ורמת אבזור נמוכה משמעותית. יחד עם זאת, היא היחידה כרגע שנהנית מלוגו יוקרתי אמיתי בחזית, בשעה שהאחרות מתוייגות כ-"פרימיום טק", שלא שזה רע, אך כידוע בשוק היוקרה (ולא-דווקא רק בשוק הרכב), על לוגו יוקרתי הלקוחות מוכנים לשלם בד"כ יותר.

"המכונית העירונית הטובה ביותר בעולם ל-2024"

ה-EX30 זוכה לעיצוב שונה ממה שהיכרנו עד כה בוולוו, עם מרכב של קרוסאובר אופנתי, הכולל חזית מודרנית ומתקדמת למראה עםיחידות תאורה בעיצוב חדש וגריל אטום המאפיין דגמים חשמליים, ובכל זאת מצליחה להיראות שונה ומיוחדת. מבט מהצד חושף מרכב קומפקטי שרירי ואופנתי למראה, וגם עיצוב הזנב מרשים וכולל יחידות תאורה מייצרות עניין. בשורה התחתונה, מצליחה ה-EX30 יחד עם אחיותיה לפרויקט להיראות שונות לחלוטין האחת מהשניה, ולהציע סגנון שונה שהאמת נראה טוב בכל המקרים. הממדים כאן הם קומפקטיים עם אורך של 4.23 מטר, רוחב של 1.83 וגובה של 1.55 מטר, ההופכים אותה לרכב ידידותי במיוחד לתנועה בתוך העיר הצפופה, ובחודש שעבר היא אף זכתה בתואר היוקרתי "המכונית העירונית הטובה ביותר בעולם ל-2024" בתערוכת הרכב של ניו-יורק. יחד עם זאת, תא המטען שלה קומפקטי יחסית ובנפח של 318 ליטר ובסיס הגלגלים שלה עומד על 265 ס"מ, נתון שאמנם נאה לקטגוריה וטוב משל דגמי בנזין מתחרים (אאודי Q2 ולקסוס LBX), אך פחות טוב מאחיותיה לפרויקט שנהנות מבסיס גלגלים נדיב יותר של 275 ס"מ התורם למרחב נדיב יותר לנוסעים בספסל האחורי.

וולוו EX30

לאחר 4 שנות היעדרות, שוב יש לוולוו מכונית קומפקטית

תא נוסעים 

כניסה לקבינה חושפת תא נוסעים בעיצוב "נקי" הכולל ארבעה סגנונות עיצוב לתא הנוסעים (גוונים, דיפונים וריפודים שונים למושבים), כאשר רכב המבחן הגיע בגרסת ה-"אינדיגו" שכללה שילוב של צבעים כחול ואפור, והתחשבות מקסימלית באיכות הסביבה עם שילוב נרחב של חומרים ממוחזרים בתא הנוסעים (30%), כולל דיפוני פנים המשלבים בין השאר בקבוקי פלסטיק ממוחזר, רשתות דייג שנאספו מהאוקיינוסים (מהם נעשו שטיחי הרכב) ואפילו סיבים של מכנסי ג'ינס משומשים…

לא תמצאו כאן לוח שעונים או מתגים פיזיים כמעט בכלל, והתפעול של כל מערכות הרכב נעשה באמצעות מסך המולטימדיה "12.3 האנכי, או דרך מתגים על ההגה או בתפעול קולי. בסופו של דבר הנוסחה הזו שהומצאה ע"י טסלה מוכיחה את עצמה וגם כאן התפעול הבסיסי של הרכב הוא קל מאוד (מתקרבים לרכב הוא נפתח, לוחצים על דוושת הבלמים והוא נדלק) וידית ההילוכים האלקטרונית הממוקמת מאחורי ההגה קלה לשימוש ומפנה המון מקום בין המושבים הקדמיים שנוצל לתאי אחסון גדולים ושימושיים, לצד פטנטים של אחסון חכמים וצמד משטחי עגינה לטלפונים כאשר אחד מהם כולל גם טעינה אלחוטית. בסעיף התורפה, תפעול מערכות קצת פחות שימושיות בנהיגה, דורש לעתים דפדוף מסורבל בתפריטי מסך המגע. המערכת אגב, מבוססת אנדרואיד של גוגל וכוללת תמיכה בקאר-פליי בלבד, לצד שפע של אפליקציות שניתן להוריד, לרבות יוטיוב, וייז ועוד.

וולוו EX30

שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים בתא הנוסעים, אך האיכות גבוהה כמצופה.

בסך הכל מדובר בסביבת נהג ונוסעים איכותית ונעימה לשהייה, הכוללת עיצוב מתקדם, מושבים נוחים המספקים גם תנוחת ישיבה גבוהה ואיכות הרכבה גבוהה, אך יהיו כאלו אולי שירגישו שהעיצוב הנקי אולי מדי פחות משדר להם יוקרה. גרסת הכניסה לדגם סובלת מרמת אבזור נמוכה יחסית הכוללת בקרת אקלים דיגיטלית חד אזורית, בלם יד חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, תאורה היקפית מסוג LED, מושבים עם ריפוד בד משולב דמוי עור, קיפול מראות חשמלי, חישוקי "18 קלים ושמשות אחוריות מושחרות. רכב המבחן שהגיע ברמת הגימור הגבוהה ביותר (מבין 3), כלל גם גג זכוכית פנורמי, דלת תא מטען חשמלית, חישוקי "19, מערכת שמע יוקרתית מתוצרת Harman Kardo, תאורת אווירה, משטח טעינה אלחוטי לנייד, מושבים קדמיים חשמליים ועוד.

וולוו EX30

תא מטען בנפח 318 ליטר. אין גלגל רזרבי, ויש עוד תא מטען קדמי סמלי בנפח 7 ליטרים בלבד.

בטיחות

מפרט הבטיחות של ה-EX30 עשיר כסטנדרט וכולל בכל הגרסאות: מערכת בלימה אוטונומית למניעת פגיעה ברכבים, הולכי רגל, דו גלגלי ובעלי חיים גדולים, סיוע בהתחמקות למניעת פגיעה ברכבים והולכי רגל, בלימה אוטומטית למניעת התנגשות בצמתים, מערכת הגנה מפני ירידה מהכביש, בקרת ערנות מבוססת מצלמה, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת עזר קדמית ואחורית לניטור תנועה חוצה בעת יציאה מחניה, מערכת לניטור רכב ב"שטח מת", התרעת תנועה חוצה מאחור, 7 כריות אוויר ועוד, אולם הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי.

וולוו הסדרתית המהירה ביותר אי פעם

ה-EX30 משווקת בארץ ב-2 גרסאות הנעה לבחירה: הנעה אחורית הכוללת מנוע חשמלי 272 כ"ס ו-35 קג"מ וגרסת ביצועים הכוללת צמד מנועים חשמליים המפיקים 428 כ"ס ו-55 קג"מ והנעה כפולה, המספקים תאוצה ל-100 קמ"ש ב-3.6 שניות, נתון ההופך אותה לוולוו הסדרתית המהירה ביותר אי פעם. גרסת המבחן הינה גרסת ההנעה האחורית שצוידה בסוללת הלונג ריינג' בקיבולת 69 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה עד 476 ק"מ בתקן ה-WLTP, כאשר בגרסת הכניסה בלבד תקבלו סוללת 51 קוט"ש המספקת טווח נסיעה עד 344 ק"מ.

וולוו EX30

4 סגנונות עיצוב פנים לבחירה

על הכביש מציעה ה-EX30 ביצועים מצוינים כבר מגרסת הכניסה. המנוע החזק מאפשר תאוצה של 5.7 שניות זריזות במיוחד, המתקצרות אפילו בגרסת הלונג ריינג' ל-5.3 שניות, בדרך למהירות מרבית מוגבלת של 180 קמ"ש המאפיינת כיום את כל דגמי וולוו. אחיזת הכביש גבוהה ביותר, ונהגים חובבי נהיגה עשויים למצוא בהנעה האחורית גם פרטנרית להנאה מהנהיגה, אם כי אין כאן תחושות אמיתיות של מכונית ספורטיבית. הנסיעה שקטה במיוחד ומבודדת היטב מרעשי חוץ וגם איכות הבניה הגבוהה תורמת לתא נוסעים שקט ונטול קרקושים שונים. למרות השימוש בחישוקי גלגלים גדולים "19 ברכב המבחן עם צמיגים בחתך נמוך, נוחות הנסיעה היתה גבוהה מהצפוי, ולא מעט בשל מערכת מתלים שונה מהאחיות החורגות, אשר מכוילת על הצד הרך יחסית ומצליחה לשמור על איזון בין נוחות נסיעה טובה לאחיזת כביש גבוהה. לטווח הנסיעה המובטח של 476 ק"מ לא הצלחנו להגיע במציאות, בשל הביצועים הנאים שמפתים אתכם ללחוץ על דוושת התאוצה, אך אם תשתמשו במצב נהיגה "על דוושה אחת" (שעובדת היטב) ותנהגו בצורה מושכלת לפי כללי החיסכון בחשמל, תוכלו לגרד טווח של 400 ק"מ במציאות. בכל מצב אחר, אתם עשויים להגיע לטווח שינוע סביב ה-350 ק"מ בלבד. הדגם תומך בטעינת DC מהירה עד 153 קילוואט המאפשרת טעינת הרכב מ-10-80% מהסוללה ב-27 דקות והספק הטעינה הביתית נאה ועומד על 11 קילוואט בדגמים הרגילים (7 שעות טעינה) או עד 22 קילוואט בדגמי ה-"אולטרה" הבכירים.

וולוו EX30

מציאה בשוק היוקרה?

במחיר התחלתי של 180 אלף שקלים תקבלו את וולוו EX30 בגרסת הטווח הקצר וברמת אבזור נמוכה יחסית העשויה לשמש כרכב שני אידיאלי במשפחה, או עבור אלו שלא נוסעים הרבה וחושקים ברכב יוקרה במחיר אטרקטיבי תוך התפשרות על כמות הצעצועים בתא הנוסעים. גרסת הלונג ריינג' בעלת הטווח הארוך עולה כבר 210 אלף שקלים וכוללת גם אבזור משודרג ואם תחשקו ברמת הגימור הגבוהה ביותר אז תצטרכו להיפרד כבר מ-232,000 שקל. הבעיה היא שבעוד 2,000 שקל בלבד תוכלו לקבל את גרסת הביצועים כפולת ההנעה…

יחד עם זאת, הוולוו EX30 היא בהחלט עסקה מפתה בשוק החשמליות היוקרתיות. אם עד כה חשקתם בוולוו חשמלית, נאלצתם להיפרד מ-320,000 שקלים לגרסת הכניסה של ה-XC40 החשמלית, וכאן תוכלו לחסוך עד 140,000 שקל וזה המון כסף. גם ביחס למתחרות בשוק היוקרה, מדובר כיום בתג המחיר הנמוך ביותר לג'יפון קומפקטי חשמלי, הנמוך גם ממחירי המתחרות מבית DS ולקסוס. אז נכון שביחס לאחיות החורגות שלה (סמארט וזיקר) מדובר בתמורה פחות הולמת לכסף, אך הוולוו היא היחידה כאן שנהנית מלוגו יוקרתי מוכח בחזית ועל זה לא מעט לקוחות בימינו מוכנים לשלם יותר.

עוד ממבחני דרכים