מסכמים שנה: המהלכים הבולטים של שוק הרכב ב-2016

כמעט 300 אלף מכוניות חדשות עלו לכביש ב-2016, יבואני רכב איבדו זיכיונות יבוא לטובת מתחרים, מתקפת המשפחתיות הזולות שלא הצליחה ומכוניות שנחתו בארץ עם הבטחה מוצלחת מראש. מסכמים שנה – חלק 1

ששי כהן 25 בדצמ, 2016

קרוב ל-300 אלף מכוניות חדשות עלו השנה על כבישי ישראל, נתון המציב את שוק הרכב הישראלי בשיא של כל הזמנים, כאשר התחזיות ל-2017 מדברות על עליה קלה במכירות… עומסי תנועה, בזבוז של שעות ארוכות בעמידה בפקקי תנועה אדירים, בעיות חניה, זיהום אוויר גבוה ועוד, מתגמדים לפתע כשמדובר בצורך ברכישת רכב חדש/נוסף למשפחה. מנגד, תחבורה ציבורית לא ראויה, ומחירי ביטוח חובה מרקיעי שחקים לקטנועים ואופנועים, מחזקים את הצורך בלפחות רכב אחד במשפחה, והרצון לשדרג את איכות החיים. הרי בסופו של דבר, סטטיסטית, רמת המינוע לנפש נמוכה בארץ ביחס לעולם המערבי.




אז מה היה לנו בשנה החולפת בשוק הרכב הישראלי? אספנו לכם את המהלכים הבולטים ב-2016:

  1. 1. שוק רכבי הפנאי המשיך לתפוס תאוצה על חשבון המשפחתיות

בחודש ינואר 2016 הושק כאן קיה ספורטאז' החדש, היישר לשוק רכבי הפנאי המשפחתי המבוקש. לצד מחיר שהתייקר קלות, הציע הספורטאז' חבילת בטיחות מתקדמת כסטנדרט, בשעה שרכבי פנאי יוקרתיים שעולים פי 2 ויותר מתקשים לספק. המשך ההצלחה היה מובטח, אך אף אחד לא שיער שהספורטאז' יהיה לרכב הנמכר ביותר בישראל ב-2016. 13,831 עותקים ממנו עלו לכביש בינואר-נובמבר, כשלצידו צומח דרמטית כל שוק רכבי הפנאי עם נתונים מרשימים גם ליונדאי טוסון עם 11,823 מסירות ומיצובישי אאוטלנדר עם 9,978 מסירות מתחילת השנה. לפי ההערכות בשוק, מחצית מכלל המכירות בשוק הפרטי הולכות לשוק רכבי הפנאי שטח כיום, או רבע מכלל השוק כשכוללים גם את חברות הליסינג. להיטים נוספים היו גם קיה פיקנטו עם 13,121 מסירות (מקום 2), לצד נציגות משוק המשפחתיות הקלאסי כמו טויוטה קורולה עם 10,865 מסירות, סקודה אוקטביה עם 9,800 מסירות, מאזדה 3 עם 6,665 מסירות ויונדאי אלנטרה/I35 עם 5,944 מסירות.
קיה ספורטאז' 2016 - העיצוב החיצוני היה ונותר אחד היפים בקטגוריה קיה ספורטאז' 2016 – המכונית הנמכרת ביותר בישראל !
2. מותגי רכב רבים מחליפים יבואנים
פורשה: שנים ארוכות לא עברו כמות גדולה כל כך של מותגי רכב בין יבואנים: כבר בחודש פברואר 2016 הושק מותג פורשה מחדש בארץ, לאחר שעבר מחברת מכשירי תנועה לחברה החדשה "אורכיד ספורטס קארס", אשר השיקה את מותג הספורט היוקרתי הגרמני עם מחירון חדשה הכולל הוזלות של עד 20% ומחיר בסיסי לפורשה חדשה שעומד כיום על 442,000 שקל לדגם הקאיימן 718.  הצפי למכירה של כמה מאות מכוניות בשנה לא התממש עד כה, אך המכירות כמעט הוכפלו ועד נובמבר נמסרו 92 מכוניות.
אולם תצוגה פורשה הרצליה יבואן חדש לפורשה בישראל. המחירים ירדו עד 20%
קרייזלר, ג'יפ, דודג' וראם: בחודש מרץ 2016 הודיעה חברת סמל"ת, יבואנית פיאט, אבאראט', אלפא רומיאו, סובארו ואיווקו על קבלת זיכיון היבוא של קרייזלר, ג'יפ, דודג' וראם, לאחר שנלקחו מקבוצת מכשירי תנועה, בשל בקשת היצרן. הפעילות הרשמית החלה בסתיו, אך נכון לעכשיו סמל"ת לא השיקה רשמית את המותגים החדשים והציפיה לירידת מחירים לא התממשה לעת עתה, כאשר מחירי המחירון נותרו זהים לחלוטין לעת עתה.
יגואר: בחודש ספטמבר 2016 הודיעה יצרנית המכוניות יגואר ולנד רובר על העברת הזיכיון ליבוא מכוניות יגואר בישראל מחברת מאיר לחברת המזרח, במסגרת איחוד סוכנויות בעולם. עבור חברת מאיר, מדובר היה במכה כואבת, לאחר שחודשיים לפני כן השיקה בישראל את רכב הפנאי הראשון בתולדות יגואר, והציגה את תוכניותיה לגידול חד בפעילות יגואר בישראל. נכון לעכשיו, טרם עבר היבוא רשמית לחברת המזרח, והשיווק של יגואר נעשה לעת עתה על אש קטנה במיוחד.
השקת יגואר F-PACE בישראל: השקה חגיגית בסגנון מוצר של אפל ואיבוד המותג לאחר כחודשיים השקת יגואר F-PACE בישראל: השקה חגיגית בסגנון מוצר של אפל ואיבוד המותג לאחר כחודשיים
3. מתקפת המשפחתיות הזולות ושדרוג המשפחתיות הקלאסיות
פיאט טיפו החדשה: כחלק מהמאבק בבריחת הלקוחות משוק המשפחתיות הקלאסי לעבר שוק הג'יפונים, השיבו מלחמה בשנה החולפת מספר יבואני רכב. בחודש מרץ הושקה בארץ פיאט טיפו החדשה, שהבטיחה משפחתית מודרנית ונאה למראה במחיר של 99,900 שקל בלבד, מחיר הנמוך משמעותית ממרבית המשפחתיות שמחירן נע סביב 130 אלף שקל. בפיאט הצהירו שזאת המכונית שתכפיל את מכירות המותג ב-2016, עם יעד של 4,000 מכוניות בשנה. שבועיים לאחר ההשקה דיווחה החברה על מכירה כבר של 300 מכוניות. בפועל, עד סוף נובמבר עלו לכביש רק כ-560 מדגמי הטיפו.
פיאט טיפו 2016 פיאט טיפו 2016
פיג'ו 301 מחודשת: בחודש יוני השיקה לובינסקי את פיג'ו 301 המחודשת כתשובה לפיאט טיפו, שלצד שדרוגים שונים פחת מחירה ונקבע על 98,000 שקל בלבד לדגם אוטומטי+ חבילת טיפולים ל-3 שנים במתנה. גם במקרה הנ"ל, לא נרשמה הצלחה יתרה, ובסה"כ 682 יחידות עלו לכביש עד נובמבר.
יונדאי אלנטרה החדשה: בחודש מרץ משיקה כלמוביל את יונדאי אלנטרה החדשה, המחליפה את ה-i35 הפופולרית. חבילה מוצלחת משפחתית, אך עם מחיר המכוון לליסינג, הם מתכון מצוין ביונדאי להצלחה, ועם ההשקה מודיעה היבואנית שיש ברשותה כ-1,700 הזמנות לדגם, נתון שהרבה יבואנים היו חותמים על מכירות שנתיות למכונית משפחתית… מאז ועד סוף נובמבר, עלו לכביש כ-4,056 מדגמי האלנטרה, המצטרפים ל- 1,888 מדגמי ה-i35 שנמכרו כאן השנה עד להשקת האלנטרה.
יונדאי אלנטרה החדשה בישראל יונדאי אלנטרה החדשה בישראל : 1,700 הזמנות טרם ההשקה !
מאזדה 3 מאמצת את מנוע ה-2.0 ליטר כדגם המרכזי: בחודש יולי הודיעה דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, על אימוץ גרסת ה- 2.0 ליטר של ה- 3 כדגם המרכזי בישראל במקום גרסת ה- 1.5 ליטר ששווקה עד כה, לצד שדרוג נרחב של אבזור הרכב, ועדכון מחירון דגמי ה-3 הכולל הפחתת מחירי מרבית הדגמים. המטרה: להילחם בעיקר בנטישת לקוחות הליסינג (שמהווים חלק נכבד ממכירות ה-3) לטובת רכבי הפנאי. נכון לסוף חודש נובמבר, זינקו מכירות דגם ה-2.0 ליטר ועמדו על 2,500 רכבים מתוך 6,665 מסך דגמי ה-3 שעלו לכביש. גרסת ה-2.0 ליטר, נהנית בסופו של דבר מתמורה מצוינת לכסף, אך את מרבית הלקוחות היא עדיין לא תשנע לנטוש את הרצון לג'יפון בחנייה. גם מסע הפרסום האגרסיבי של מאזדה, בכיכובו של "הסטיג" לשעבר מהתוכנית טופ גיר, שנועד לנער את התדמית המיושנת משהו של מאזדה ולהפוך אותו למותג ספורטיבי נחשק, לא ישנו ככל הנראה את העדפת הלקוחות. בקיצור: רוצים מאזדה CX-3 ובמחיר תחרותי.
טויוטה קורולה החדשה: בחודש יולי משיקה יוניון מוטורס את הקורולה המחודשת, לאחר שזו עברה מתיחת פנים מקיפה, וזכתה על הדרך לחבילת הבטיחות המתקדמת של היצרן. המחיר נותר ללא שינוי, אך התמורה השתפרה, והקורולה ממשיכה להיות המשפחתית הנמכרת ביותר בארץ, עם ביקוש גבוה הן בשוק הפרטי והן בקרב ציי רכב.
טויוטה קורולה החדשה 2016 בישראל טויוטה קורולה החדשה 2016 בישראל – מלכת המכירות של שוק המשפחתיות
המולטי משפחתית: סיטרואן פיקאסו 5 מושבים: בחודש מרץ, הציגה לובינסקי יבואנית סיטרואן, את הנשק החדש שלה בשוק המשפחתיות: מיניוואן 5 מושבים מרווח ומפנק במיוחד, המציע אופציה נדירה בשוק המשפחתיות ל-3 בוסטרים במושב האחורי, יחד עם מנוע טורבו חזק וחסכוני, אבזור נדיב ומחיר של-134,900 שקל, הזהה למחירה של משפחתית מאובזרת. בסה"כ נמכרו כמה מאות מהדגם עד כה, או 1,236 מכוניות יחד עם גרסת ה- 7 מושבים, נתון ההופך אותה למיניוואן השני הנמכר ביותר בארץ השנה, אחרי טויוטה ורסו.