מקסוס איוניק 6 במבחן: הרכב של האח הגדול…

באיחור אופנתי מצטרף מקסוס איוניק 6 לקטגוריית ה-SUV הגדולים והחשמליים המתפתחת. בתפריט: מידות גדולות מהמקובל, מנוע 175 כ"ס, טווח נסיעה משולב של 354 ק"מ וגם מיתוג מקומי כרכב הליווי של מתמודדי עונת האח הגדול הנוכחית. בינתיים, המחיר כבר עלה והמלאי לשנה הנוכחית הסתיים. מה יש לו להציע מעבר?

ששי כהן 01 בספט, 2022
מקסוס איוניק 6

לפני שנה וחצי החלה פעילות מקסוס בישראל עם צמד דגמים מסחריים חשמליים ולצידם דגם האיוניק 5, רכב ה-7 מושבים החשמלי הראשון בישראל. בדצמבר 2021 הודיע היבואן על כניסתו גם לשוק ה-SUV החשמליים, עם דגם ה-"איוניק 6" – המצטרף לסגמנט ה-D-SUV שם פועלים דגמים כמו סקיוול ET5, אייוויס U5, סקודה אנייאק ואחרים. עם הדגם הנ"ל העריכו בחברה שהמכירות יזנקו דרמטית, עם דגם שנכנס לקטגוריה מאוד מבוקשת ומצויד גם בתג מחיר תחרותי שנקבע על 171,000 שקלים. יחד עם זאת, משבר השבבים העולמי, בעיות המלאי והסגרים החוזרים בסין בשל הקורונה, גרמו לעיכוב משמעותי בהגעתו של הדגם לארץ. כעת הוא סוף סוף כבר פה, ולצערנו גם המחיר התייקר משמעותית ומתחיל ב-198,300 שקל. מה יש לו להציע? יצאנו לבדוק.

מקסוס EUNIQ6

האיוניק 6 מצטרף לקטגוריית הג'יפונים החשמליים הגדולים יחסית, אך לא מדובר ברכב ייעודי חשמלי, אלא בגרסת החשמל של מקסוס D60 שמשווקת בסין מאז 2019. העיצוב החיצוני נאה, ויחד עם מידות של 4.73 מטרים לאורך, רוחב של 1.86 מטר וגובה של 1.73 מטר, הוא ארוך וגבוה מהמקובל ובעל נוכחות בולטת על הכביש שקשה להתעלם ממנה. הדגם משווק בארץ ברמת גימור אחת וגבוהה הכוללת מבחוץ תאורת LED היקפית מלאה, חישוקי גלגלים "18 קלים, חיישני חניה היקפיים, מצלמות 360 מעלות, גג זכוכית פנורמי עם וילון חשמלי ופתיחה חשמלית, שמשות אחוריות מושחרות ודלת תא מטען חשמלית, החושפת תא מטען ענק בנפח 906 ליטר, ככל הנראה הגדול בקטגוריה. גלגל רזרבי אין, אך בהחלט יש מקום ייעודי לאכסון אם תחליטו לרכוש אחד כזה. בסעיף השלילה, קצת פחות אהבתי את פתחי האוויר המזויפים על מכסה המנוע. בהחלט מיותר.


תא נוסעים

התמקמות במושב הנהג חושפת סביבת נהג ונוסעים נעימה למראה. העיצוב שגרתי יחסית ואינו פורץ גבולות, אך את העין צדים לוח מחוונים דיגיטלי דובר עברית ומולטימדיה עם מסך מגע ענק "14 הכוללת גם היא תמיכה מלאה בעברית, ובהחלט מגיע שאפו ליצרן שעבור שוק קטן כמו שלנו פיתח במהירות תמיכה בשפה העברית. המולטימדיה כוללת גם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, התפעול שלה קליל יחסית ומתחתיה תמצאו גם מתגים מכאנים לתפעול מהיר של המזגן. אל אלו מצטרפים מושבי עור מלאכותי די נוחים המתכווננים חשמלית ובעלי אופציה לחימום. תנוחת הישיבה גבוהה מהמקובל, הראות לצדדים טובה, אך תנוחת הישיבה נפגמת מעט בשל ההגה שמתכוונן רק מעלה ומטה, וקצת היה לי קרוב מדי למה שאני רגיל. עוד תמצאו בתפריט: כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת אווירה מרשימה בלילה, משטח טעינה אלחוטי לנייד (אך איטי יחסית), בלם יד חשמלי ובקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים. מעבר לכך, עם בסיס גלגלים של 276 ס"מ, מדובר בתא נוסעים מרווח למדי לחמישה נוסעים, ואלו היושבים מאחור נהנים גם מרצפה שטוחה לחלוטין, המפנה המון מקום לרגליים.

מקסוס איוניק 6

בטיחות

מפרט הבטיחות של הדגם כולל התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת במראות הצד ומצלמות 360 מעלות. יחד עם זאת, הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי ומכאן בטיחותו עדיין בסימן שאלה.

מקסוס איוניק 6

על הכביש

ה-Euniq6 מצויד במנוע חשמלי המפיק 175 כ"ס (נתון צנוע יחסית למתחרים) אך המומנט המרבי עומד על 31.6 קג"מ ומקביל למתחרים. על הכביש לא מדובר במכונית מהירה כפי שהייתם מצפים כיום מרכב חשמלי דומה, אך עם 9.7 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש מדובר במכונית בהחלט זריזה וכח כנראה לא יחסר למרבית הלקוחות הפוטנציאליים. כמו בכל רכב חשמלי, הנסיעה כאן היא חלקה במיוחד ושקטה ביותר הודות לבידוד רעשים מצוין, ורכב המבחן שעבר כבר יותר מ-11,000 ק"מ (כנראה בתנאים לא פשוטים), מוכיח עד כה איכות הרכבה גבוהה, כאשר לא נשמעו כל מיני צקצוקים ורעשים בתא הנוסעים. הסוללה מתוצרת CATL, יצרן הסוללות הגדול בעולם, והיא בקיבולת של 70 קוט"ש, המאפשרת טווח נסיעה של 354 ק"מ במשולב לפי תקן ה-WLTP, או קצת יותר מ-500 ק"מ לפי נתוני היצרן בנסיעה עירונית במצב Eco, במהירות עד 50 קמ"ש. את ימי המבחן סיימנו עם צריכת חשמל שהניבה סביב ה-370 ק"מ במציאות בנהיגה לא מאומצת וזה נתון מרשים. יחד עם זאת, הדגם לא תומך בטעינה תלת פאזית וטעינתו דרך עמדת טעינה ביתית אורכת קרוב ל-11 שעות. בטעינה ציבורית מהירה מסוג DC, תוכלו להטעין אותו מ-20-80% מהסוללה ב-33 דקות בלבד. נקודת התורפה העיקרית נוגעת לנוחות הנסיעה כאשר הכביש משובש, או במפגש עם במפרים, שם מסתפקת המכונית בנוחות נסיעה בינונית בלבד.

מקסוס איוניק 6

שווה את הכסף?

בדומה לתהליך התייקרות שעובר שוק הרכב העולמי, גם מחיר מקסוס איוניק 6 התייקר משמעותית וקפץ ב-27,300 שקל בתוך 8 חודשים והתייצב על 198,300 שקל, מחיר הגבוה אפילו ממתחרות כמו סקודה אנייאק ויונדאי איוניק 5 בגרסאות הכניסה שלהן. בתמורה למחיר הנ"ל, תקבלו רכב גדול ומרשים למראה, מרווח מאוד ומאובזר יפה, המציע שילוב של ביצועים נאים עם טווח נסיעה לא רע, וכל זה מגובה באחריות מלאה ל-5 שנים (או 100,000 ק"מ) או 8 שנים לסוללה (או עד 160,000 ק"מ). לטיפולים תצטרכו להגיע אחת לשנתיים או 30,000 ק"מ. בשורה התחתונה, יש כאן מתמודדד ראוי בהחלט בשוק ה-SUV החשמליים, אך לטעמנו המחיר מעט גבוה מדי. כך או כך, כל מאות המכוניות הראשונות שהוקצו לישראל לשנה הנוכחית כבר הוזמנו, ומי שיזמין כעת עתיד לקבל את הרכב בינואר 2023, אז יוכפל כבר המס על החשמליות ולדברי היבואן, המחיר גם צפוי להמשיך ולהתייקר.

עוד ממבחני דרכים