אחרי הקורונה: האם פורד מתכננת קאמבק בישראל?

הפוקוס החדשה כבר היתה אמורה להיות כאן, הקוגה החדשה ודגמים נוספים צפויים להגיע עוד השנה (בהנחה שנעבור את משבר הקורונה). יש חדש בפורד… רואים. (אבל מדוע לא בישראל).

ששי כהן 27 במרץ, 2020
פורד קוגה 2020

מותג הרכב פורד כמעט ונעלם מישראל בשנים האחרונות: מי שכיכב בשנים 2000-2010 סביב המקומות ה-4-6 בטבלת המסירות בישראל, ובעשור החולף אף הגיע למקום השני והמכובד (2012), סובל בשנים האחרונות מירידה ניכרת במכירות בארץ, כאשר אשתקד הוא התמקם במקום ה-29 בטבלת המסירות המקומית, ובחודשיים הראשונים של 2020, איבד עוד עשרות אחוזים מהמכירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. השנה דווקא היתה אמורה להיות שנת המפנה של פורד בישראל עם שלל דגמים חדשים שהיו צריכים להגיע, אך עד שלא נעבור את משבר הקורונה, נראה שהמותג ייאלץ לחכות עוד קצת.


יש חדש בפורד, רואים (סלוגן מהעבר)

עיון באתר פורד בישראל חושף שנכון להיום משווקים רק ארבעה דגמים בישראל: דגמי הפנאי פורד קוגה (הדגם היוצא) ואדג' וצמד דגמים מסחריים: טרנזיט וטנדר ה-F, שיחד העלו לכביש בחודשיים הראשונים של השנה רק 191 מכוניות, מהן 74 מסחריות. בשנים האחרונות לא משווקת בישראל אף מכונית פרטית של פורד, וזה לא שאין היצע: באירופה מוצעים כיום לא פחות מ-9 דגמים שונים, החל מה-KA+ לשוק המיני, הפיאסטה לשוק הסופר-מיני, הפוקוס המשפחתית, המונדאו למנהלים, ה-C MAX, ה-S-MAX, הטורנאו והגלקסי כמיניוואנים ומובילי נוסעים בגדלים שונים, אליהם מצטרפים גם ארבעה דגמי SUV : פומה, אדג', אקוספורט וקוגה. ועוד לא התחלנו למנות גם את היצע הדגמים הספורטיביים (פוקוס RS, פוקוס ST ופיאסטה ST, המשלבים גם דגמים מפורד אמריקה מוסטנג ו-GT). גם היצע המסחריות כולל את דגמי הריינג'ר והפיאסטה וואן שאינם נמכרים בישראל.

אז מדוע הם לא מגיעים לארץ?

ישנן שלל סיבות לאי הגעתם של הדגמים החדשים לארץ: בראש ובראשונה, לא כולם מיוצרים עם תיבת הילוכים אוטומטית, פריט הכרחי להצלחת דגם בישראל. כך למשל, הדור החדש של פורד פומה, רכב הפנאי הקטן של היצרן שיכול להתחרות כאן בדגמים מצליחים כמו קיה סטוניק, סובל מהיעדר תיבת הילוכים אוטומטית, בעיה שאמורה להיפתר רק בשנה הבאה. לצידו של הפומה ארבעת דגמי המיניוואן של החברה הפכו להיות לא רלוונטים לשיווק בארץ, עקב ביקוש נמוך במיוחד והעדפה ברורה של הצרכנים לדגמי SUV. אל אלו מצטרפים גם בעיות תמחור: בדלק מוטורס היבואנית בישראל, הצהירו לא פעם שתמחור הדגמים ליבואן משקף מחיר רכישה גבוה במיוחד בארץ שיהפוך את הדגמים ללא תחרותיים. גם על דגמי הספורט של היצרן, אפשר עדיין רק לחלום: השוק בארץ מצומצם למדי, נסיונות קלים בעבר לייבא דגם כזה או אחר נכשלו בזה אחר זה, ורק המוסטנג האגדית עוד נמכרת כאן במספרים נאים יחסית הודות ליבוא האישי, ולמרות שלל הבטחות בעבר של היבואן להתחיל יבוא סדיר לדגם, זה עדיין לא קורה.

ויש אור בקצה המנהרה

בחודש החולף היה אמור להתחיל היבוא של פורד פוקוס החדשה, דור רביעי למכונית המשפחתית שהיתה מאוד פופולרית בישראל בעבר, ואיבדה את אהדת הקהל (וציי הרכב) עקב בעיות אמינות של תיבת ההילוכים הרובוטית. הדור הנוכחי, חמוש בעיצוב חדש ותיבה אוטומטית פלנטרית, היה אמור כבר להיות באולמות התצוגה החודש (הוא אפילו הופיע בחוברת המבצע שערכה היבואנית עם מועדון הצרכנות "חבר" בחודש החולף), אך משבר הקורונה דחה את השקתו. בחודשים הקרובים אמורים להצטרף גם הדור החדש של הקוגה, ששיווקו החל עתה באירופה, ובהמשך להצהרות שהצהיר היבואן בעבר ששנת 2020 תהיה שנת הפנה של פורד בישראל, סביר להניח שדגמים נוספים עתידים להגיע לארץ בקרוב. בשורה התחתונה, דלק מוטורס בוודאי לא הרימה ידיים ומוותרת על המותג האמריקאי/אירופאי הנחשב, ואפילו הקצתה לו אולם תצוגה מרכזי גדול ומהודר במיוחד בת"א, שללא ספק צמא לאכלוס דגמים חדשים.




עוד מחדשות רכב