לקראת מחסור? צניחה דרמטית ביבוא מכוניות מתחילת השנה

רשות הספנות והנמלים מדווחת על צניחה חדה ביבוא מכוניות. ברבעון הראשון של השנה נפרקו בנמלי ישראל רק 35,921 מכוניות, לעומת 104,620 מכוניות בתקופה המקבילה אשתקד. נמל אשדוד חוזר בהדרגה לפעילות, בעוד בנמל אילת לא נפרקו מכוניות כלל.

ששי כהן 25 באפר, 2024
נמל אילת 2023

בתמונה הראשית: נמל אילת בתקופה יפה יותר בחודשים שקדמו למלחמה. צילום: ששי כהן

האם שוק הרכב החדש עומד בפני מחסור במכוניות וחזרה לגל של עליות מחירים נוסף, שיזכיר לנו את תקופת משבר השבבים העולמי שליוותה אותנו לאחר שהגיע וירוס הקורונה לחיינו? בבחינת נתונים שמפרסמות רשות הספנות והנמלים ורשות המסים עולה תמונה עגומה של התרוקנות הנמלים ממכוניות חדשות, וזאת בניגוד להרגשה הכללית של עודף במכוניות חדשות בשוק בשל הירידה המתמשכת במכירות והצטברות מלאי גדול של דגמי 0 ק"מ בקרב לא מעט יבואנים.


מנתונים שמפרסמת רשות הספנות והנמלים, עולה שבחודשים ינואר-מרץ 2024 נפרקו בנמלי ישראל רק 35,921 מכוניות חדשות. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד נפרקו כאן לא פחות מ-104,620 מכוניות וגם בשלושת השנים שקדמו (2020-2022) נמסרו כאן מעל ל-60,000 מכוניות ברבעון הראשון השנה.

נתון נוסף מעניין שמפרסמת הרשות הוא חזרה לפעילות של נמל אשדוד בפריקת מכוניות, לאחר שאוניות הגלנוע (מובילות המכוניות) נעלמו מנוף הנמל מאז שהחלה המלחמה בעזה. בחודש החולף שבו אוניות לפקוד את הנמל ו-7,390 מכוניות נפרקו בנמל, לאחר שבחודשיים הראשונים של הנמל נפרקו רק 91 מכוניות. מנגד, נמל אילת ממשיך לסבול מהמשבר עם החות'ים ואף מכונית לא נפרקה בנמל מתחילת השנה בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד נפרקו שם לא פחות מ-46,111 מכוניות. נמל חיפה הוא "הנהנה" היחיד מהמצב הנוכחי, ומאז המלחמה הפך לנמל היבוא הראשי של מכוניות לישראל עם פריקה של 28,443 מכוניות ברבעון הראשון של השנה, לעומת 15,200 מכוניות בתקופה המקבילה אשתקד.

לקסוס LBX נמל אשדוד

מרץ 2024: נמל אשדוד חוזר בהדרגה לפעילות עם 7,390 מכוניות שנפרקו בחודש החולף. צילום: יח"צ נמל אשדוד

גם ברשות המסים מצביעים על מגמת ירידה מתונה ומתמשכת ביבוא כלי רכב נוסעים שהחלה בדיוק לפני שנה (אפריל 2023), ומתחילת השנה חלה ירידה בשחרור של מכוניות מהמכס בשיעור של 25.8%, המיוחסת לדברי הרשות בעיקר להקדמה של שחרור של עשרות אלפי מכוניות חשמליות בדצמבר האחרון, במטרה לחסוך את עליית המס הנוספת על דגמים חשמליים שנכנסה לתוקף ב-1 בינואר האחרון.

בניגוד למגמה שמתארות הרשויות, בקרב הציבור ישנה תחושה של עודף מכוניות חדשות ובלתי מכורות בשוק, הנובעת מריבוי מבצעי הרכב שנערכו לקראת החג והתגלגלותם של אלפי מכוניות לשוק ה-0 ק"מ, כאשר חלקן משווקות ישירות ובגלוי ע"י היבואנים. ההערכה היא שקרוב ל-10,000 מכוניות כאלו שעברה שנה מאז שהן ירדו מפס הייצור, עברו לגיול ומחכות כיום לרוכשים, אולם בקרב יבואנים רבים חל כבר מחסור אמיתי בדגמי מפתח בדגמים פופולריים וזמני האספקה מתארכים.

במידה ולא יכנסו משלוחי רכב גדולים בחודשים הקרובים לארץ, סביר להניח שאנו עשויים להיקלע שוב למחסור חדש במכוניות חדשות שעלול להזכיר לנו את משבר השבבים העולמי, עם עליית מחירים נוספת (לאן עוד אפשר להגיע) והיעלמות נוספת של מבצעי הרכב מהשוק שעשויה להוביל שוב גם לעליית מחירי המשומשות.

עוד מחדשות רכב