השבוע בישרה דייהטסו כי תפסיק את שיווק מכוניותיה באירופה בעוד שנתיים וגרמה למיני פאניקה בישראל . האם המותג בדרך החוצה ?
האם מותג דייהטסו בדרך לעזיבת ישראל ? עדיין לא ברור ואפילו ליבואנית , חברת טלקר , אין תשובה ברורה בנושא . השבוע אף הצהיר גדי אונגר, מנכ"ל טלקר, במסיבת עיתונאים שכרגע העסקים מתנהלים כרגיל לפחות עד ה 31/1/13 , ומי שיכול לנבא מה יקרה אז בדייהטסו או בכל מותג אחר הוא בסה"כ שרלטן ,או אחד שמאמין שהוא הנביא הבא.
למי שלא מבין במה מדובר , נזכיר שביום שישי שעבר ( 14/1/11 ) הצהירה הנהלת דייהטסו העולמית שהחל מה 31/1/13 , תפסיק לשווק את מכוניותיה באירופה . הסיבות לכך מגוונות וכוללות את שער הין- יורו אשר משחק לרעתה ומקשה על קביעת מחיר תחרותי ביבשת , דרישות השוק האירופאי לסטנדרטים גבוהים במיוחד בתחום פליטת המזהמים אשר דורשים פיתוח יקר וכמובן מכירות חלשות של המותג ביבשת . עד כמה חלשות ? בשנת 2010 נמכרו בכל אירופה 19,300 מכוניות בלבד ע"י 10 מפיצים רשמיים וקרוב ל 1,000 דילרים , המהווים רק 5.3% ממכירות היצרן בעולם . לשם השוואה , בישראל הקטנה נמכרו בשנה החולפת 4,956 מכוניות .
דייהטסו וישראל
דייהטסו היתה ליצרן היפני השני ( אחרי סובארו ) שהחל לשווק את מכוניותיו בישראל תוך כדי שהוא לא נכנע לאיום החרם הערבי ומתחיל בשיווק מכוניותיו בארץ ב 1982 . עם כניסתה לישראל שווקו תחילה דגמי השרייד 1.0 ליטר לשוק הסופרמיני של אז ( היום בקושי מיני …) והשרמנט המשפחתית עם מנוע 1.3 ליטר אשר היתה מבוססת על טויוטה קורולה . ב 1990 החל שיווק האפלאוז , משפחתית מודרנית המצוידת במנוע 1.6 ליטר אשר זכתה להצלחה גדולה בישראל ויחד עם דגמי השרייד , הציבו את דייהטסו במקומות הראשונים בטבלת מסירות הרכב בישראל ואף לחודש אחד הגיעו גם לפסגה , תוך שהם מדיחים זמנית את מיצובישי . דגמים נוספים ששווקו כוללים את מכונית המיני " קורה " , מיניוואן קומפקטי " גרן מוב " ,סופרמיני " YRV " והג'יפ פרוזה אשר נחלו הצלחה חלקית בלבד. ב 1998 החל שיווק רכב הפנאי טריוס 1998 וכן שיווק הסיריון אשר הפכו לרבי מכר בסגמנט שלהם . בשנת 2007 החל שיווק המטריה , מיקרוואן בעל עיצוב מוזר אשר נכשל בשוק המקומי ויבואו פסק בשנה החולפת. כיום משווקים רק הסיריון והטריוס אשר זוכים למכירות נאות שהסתכמו ב 4,956 מכוניות בשנה החולפת , והציגו צמיחה של 52.5% במכירות לעומת 2009 ומיקומה במקום ה 16 במכירות מותגי הרכב בישראל.
תעזוב או לא ?
למה כן ? לישראל מיובאים כיום מכוניות אשר עונות לדרישות התקן האירופאי ואם דייהטסו לא תתאים את דגמיה בעתיד לדרישות השוק, לא יתאפשר יבואם לישראל. דבר נוסף : טויוטה , אשר מחזיקה בבעלותה את דייהטסו , תרכז את מאמצי השיווק באירופה תחת השם טויוטה ועלולה בהמשך לצרף גם את ישראל למדיניות החדשה.
למה לא ? מכירותיה הטובות של דייהטסו בארץ , לא מצריכות השקעות גדולות מצד היצרן אשר גורמות לו להפסדים וקשריה הטובים של טלקר היבואנית עם היצרן , יביאו להמשך השיווק בישראל גם בעתיד, בדומה למצב אצל שכנותיה של ישראל – ירדן, לבנון ומצרים בהן השיווק של דייהטסו אמור להימשך כרגיל . לדברי גדי אונגר , מנכ"ל טלקר, ישראל לא משויכת לאירופה אצל היצרנית ומהווה שוק חשוב עבור דייהטסו העולמית.