האם מכירות טויוטה היילקס עלו או ירדו בעקבות המלחמה?

השימוש המאסיבי של טויוטה היילקס בידי המחבלים בשבת השחורה גרם לטראומה בקרב הציבור מהדגם. בערוץ רשת 13 פרסמו כתבה על קריסת מכירות הדגם, אך היבואן טוען אחרת. מי צודק?

ששי כהן 15 בדצמ, 2023
טויוטה היילקס

ישנן תמונות רבות מהשבת השחורה ב-7/10 שנצרבו עמוק בזיכרון שלנו, אחת מהן היא התמונה הראשונה של טנדר הטויוטה היילקס עמוס המחבלים ואמצעי הלחימה שהגיע לשדרות והדהים את כולנו כאשר חלפה לידו ניידת משטרה שלא היה לה הרבה מה לעשות חוץ מלנסות ולהתחמק במהירות מהמקום. ההבנה עד כמה מהר ועמוק הצליחו מחבלי חמאס לחדור לישראל ועם כמויות נשק לא נתפסות על הטנדרים, הזכירה לנו את הטנדרים של מחבלי דעאש וארגוני טרור נוספים בעולם שאימצו בחיבה את הטנדר הקשוח והאמין, ולפחות בתחילת הלחימה גרמה לרובנו לחשוש כאשר פגשנו בטנדר של טויוטה, ובמיוחד אם הוא בצבע הלבן.


לא מעט כתבות פורסמו עד כה ברחבי הרשת אודות "טנדר הטרור שניצח את צה"ל" (וואלה), "מדוע מחבלים כל כך אוהבים טויוטה היילקס" (בחדרי חרדים), "הטנדרים של חמאס דהרו מזמן, אבל איש לא רצה לשים לב" (כלכליסט), "איך הפך טנדר לבן לרכב הכי מפחיד בכביש" (מאקו) ורבים אחרים, אשר גרמו לרתיעה מהטנדר הלבן בארץ, אך לא רק של טויוטה, אלא גם של מתחריו מבית איסוזו ומיצובישי. הרי חלק גדול מהאוכלוסיה לא באמת מבין בטנדרים ומבדיל ביניהם.

חשוב לזכור גם שביום השלישי ללחימה, עובד חברת חשמל ומאבטח מטעם החברה שנקראו לתקן תקלה באזור כרם שלום, נהרגו מירי כוחותינו בשל טעות בזיהוי, בעיקר בשל השימוש בטנדר הלבן. בתקריות נוספות בשבוע הראשון ללחימה יידו תושבים יהודים אבנים על רכבים שנחשדו כרכבים של מחבלים, כשבפועל היו אלה רכבים של ישראלים.

טויוטה היילקס

טויוטה היילקס: מאז ה-7/10 מרבית הרכבים צוידו במדבקות ובדגלי ישראל. גם דגמים שאינם מתוצרת טויוטה.

האם מכירות טויוטה היילקס קרסו בעקבות המלחמה?

לפני כשבועיים, פרסם ערוץ הטלוויזיה "חדשות 13" כתבת תחקיר על השלכות המלחמה על מכירות הטנדר הפופולרי של טויוטה בארץ, תחת הכותרת "קללת הטויוטה הלבנה: כך קרסו המכירות לאחר אירועי השביעי באוקטובר". בכתבה הוצגה ההיילקס כמכונית שגורמת חרדה לציבור כאשר הוא נתקל בה ברחוב, כמכונית שמושכת תשומת לב מיוחדת אך הפעם באופן שלילי. בנוסף, צולמו במצלמה נסתרת סוכני מכירות של טויוטה שטענו לירידה במכירות בשל המצב, לצד בקשה גוברת של הלקוחות לרכב בצבע כסף במקום לבן. בכתבה הוצג גם סוחר רכב שטען לירידה דרסטית בביקוש לטנדר. "אם בעבר הייתי מפרסם היילקס ב-15-20 אלף שקל מעל למחירון והייתי מוכר אותו תוך יומיים שלושה, כיום אני מפרסם אותו ב-20 אלף מתחת למחירון וזה לא מביא טלפונים ולא מייצר עבודה. אנשים בטראומה מהרכב הזה". הפיתרון שהוצע בכתבה בינתיים לבעלי ההיילקס או לרוכשים החדשים, הוא לתלות דגל ישראל על הרכב, או להדביק מדבקות של הדגל בצדדים כדי לא להפחיד את הציבור.

נתוני יבואנית טויוטה דווקא שונים

לדברי איתי חיון, סמנכ"ל מכירות ומוצר ביוניון מוטורס יבואנית טויוטה, נמסר שחבל שערוץ 13 בחר לעשות כתבה מבלי לקבל תגובה רשמית מהיבואן. לדבריו, המצב שונה לחלוטין במציאות, ומצביע דווקא על ביקוש שלא רק שלא ירד, אלא אף עלה, וזה בשל שלל לקוחות אסטרטגיים של הרכב שרוכשים כמויות גדולות של הטנדר וצריכים אותם היום יותר מתמיד, כמו צה"ל, משטרה ישראל, משרד הביטחון, חברת החשמל, מקורות ושלל גופים נוספים שמעריכים את יכולות הדגם ואינם מעוניינים בדגמים אחרים.

אז האם המכירות של ההיילקס עלו או ירדו? נכון לעתה אין נתוני מסירות רשמיים של הטנדר מהחודשיים האחרונים ואת אלו נקבל רק בסוף החודש הנוכחי. מה שנראה הוא שהמכירות לגופים גדולים נותרו ללא שינוי ואולי אפילו צמחו קלות, וייתכן והמכירות לשוק הפרטי מעט נחלשו, אך כאן חשוב להבין שכל שוק הרכב נמצא בהאטה משמעותית בחודשיים האחרונים בשל המלחמה וקשה לייחס את הירידה במכירות של הדגם (אם אכן קיימת) רק לטראומה של הלקוחות. גם בשוק השניה נרשמת ירידה משמעותית בפעילות ובביקוש בחודשים האחרונים כמעט בכל השוק, והמחירים ההזויים מאשתקד בהם שולמו עשרות אלפי שקלים מעל המחירון לדגמים מבוקשים, התחלפו בשנה הנוכחית במחירים נמוכים יותר משמעותית עקב בעיות המלאי שנפתרו בינתיים. גם כאן, קשה לייחס את הירידה במחירי ההיילקס המשומשות רק למלחמה ונדמה שמהירידה במכירות סובלים כיום מרבית הדגמים המשומשים.

עוד מחדשות רכב