אחד מסימני ההיכר של תא נוסעים ברכב יוקרתי הוא מושבי עור. בשעה שמרבית המשפחתיות כיום בשוק מציעות רמת אבזור שלרוב אינה נחותה מדגמי הכניסה של מותגי יוקרה, ולעיתים רבות לאחרונה אף עשויה להביך אותם, אחד מהאביזרים שעדיין נותרו בעיקר מזוהים עם רכבי יוקרה זה ריפודי העור למושבים. יחד עם זאת, בשעה שלקוחות היוקרה בטוחים שרכשו מושבי עור אמיתיים, מסתבר שמרבית מושבי העור אינם באמת עור אמיתי, אלא עור מלאכותי שאין לו שום קשר לבעל חיים (לשמחתכם או לצערכם).
סוגי מושבי עור פופולרים לרכב:
- מושבי עור מלאכותי (Artificial leather seats) : כנראה סוג מושבי העור הפופולרים ביותר בעולם הרכב כיום. זה נראה כמו עור, מרגיש לעיתים כמו עור ואף יוקרתי למראה, אך בסופו של דבר מדובר בסוג של פלסטיק. ויניל ( vinyl ) ליתר הדיוק. ניתן למצוא אותו בארץ החל משברולט ספארק החדשה ברמת הגימור "פרימייר", שם היבואן מספר שמדובר ב-"דמוי עור", אך גם בלא מעט דגמי יוקרה, שלא תמיד נציגי המכירות ישמחו לספר לכם שלא מדובר בעור אמיתי. כך למשל במרצדס, (דגמי C קלאס, GLA, CLA ועוד) העור המלאכותי מסתתר תחת השם "מושבי Artico" שזה קיצור של "artificial cow" או "פרה מלאכותית"…ואצל ב.מ.וו ( סדרה 2, 3, X1 ועוד ) תמצאו אותו בשם מושבי "SensaTec". גם במותגים אחרים הוא די פופולרי ובעיקר ברכבים עד חצי מיליון שקל. היתרונות שלו ברורים: הוא נראה מאוד דומה לריפודי עור, הוא זול משמעותית לייצור וחוסך גם פגיעה בבעלי חיים. החסרונות: תחושה מעט פלסטיקית כשממששים אותו, המושבים נדבקים יותר לגוף בימים חמים וכשהרכב חדש, אין גם ריח של עור בתא הנוסעים…
- מושבי עור אלקנטרה ( Alcantara ) : מושבי עור פופולרים בדגמי יוקרה ובדגמים ספורטיבים, נראים כמו עור הפוך (זמש), נעימים מאוד למגע, משדרגים את המראה היוקרתי של הרכב, לא קרים בימים קרים ולא רותחים בימים חמים. לרוב משולבים עם עור אמיתי או מלאכותי. אז מה החיסרון המרכזי שלהם? למרות תג מחיר יקר שגובים בד"כ עבורם היצרנים, לא מדובר בעור אמיתי, ולמרות הדימיון לעור זמש, גם אלקנטרה הוא בסופו של דבר סוג של פלסטיק, או מיקרופייבר ליתר דיוק. בלנד רובר דרך אגב הוא נמכר בחלק מהדגמים בעולם תחת השם "Suedecloth" ושם מצהירים בגלוי שמדובר בחומר ירוק שעשוי מבקבוקי משקה ממוחזרים.
- מושבי עור אמיתיים (Leather seats): הדבר האמיתי ! מושבי עור עשויים לרוב מעור פרה. למרות שמדובר ברוב המקרים בפריט יוקרה אמיתי, ניתן למצוא כיום גם דגמי סופר-מיני של מותגים עממיים המצוידים במושבי עור אמיתיים (נדיר למדי בארץ). מושבי העור מתאפיינים לרוב בריפוד קשיח יחסית (אך עמיד), שלעיתים לא ממש נעים למגע (מעבר לבעיות המוכרות של חום וקור), וכניסה לרכב חדש המצויד במושבי עור כוללת גם ריח יוקרתי של עור. בדגמים מסוימים נעשה שימוש של עור אמיתי ועור מלאכותי באזורים פחות חשופים לשם החיסכון.
עור נאפה (Nappa) : העור המושלם ! העור הפופולרי בדגמי יוקרה בעלי תג מחיר גבוה (לרוב הסדרות הגבוהות של מותגי היוקרה), או שפופולארי בחבילות אבזור של דגמי יוקרה שמגיעים עם עור מלאכותי בבסיס או נאפה במשודרג. מדובר בעור רך יותר ונעים למגע, עמיד בד"כ, שבחלק מהמקרים יוצר מעור של פרות שגדלו באיזורים ללא גדרות תיל, שחלילה עשויים לפצוע את הפרה ולפגוע באיכות העור. בוולוו למשל מתגאים שהעור שמצויידים כמה דגמים בכירים שלהם, מגיע מאזורים כאלה בסקנדינביה של "פרות חופש"…
בשורה התחתונה: האם אנחנו באמת צריכים מושבי עור במדינה כה חמה? האמת שלא ממש, אבל אין ספק שמושבים כאלו משדרגים משמעותית את מראה תא הנוסעים. האם חייבים עור אמיתי? האיכות והתחושה טובים משמעותית מעור מלאכותי, אבל מה עם הפרות המסכנות?