הגברת התחרות? משרד התחבורה אישר ליבואנים זעירים לייבא גם רכב משומש

יבואנים זעירים יוכלו מעתה לייבא רכב משומש עד גיל שנה שכבר נסע בחו"ל, כולל דגמים שאינם משווקים באופן סדיר בישראל, אך עומדים בדרישות משרד התחבורה. האם המהלך החדש אכן יסייע להרחבת התחרות והורדת מחירים? לא בטוח.

ששי כהן 15 בפבר, 2023
יבוא רכב משומש לישראל

בתמונה הראשית: יבוא אישי של מכוניות משומשות בנמל אשדוד. ללקוח פרטי מותר לייבא רכב עד גיל שנתיים. 

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אמש את בקשת שרת התחבורה מירי רגב להרחיב את אפשרויות יבוא הרכב לישראל, ותאפשר מעתה ליבואנים זעירים (עד 20 כלי רכב בשנה) לייבא רכב משומש עד שנה ממועד ייצורו. המהלך החדש עשוי לדברי השרה להגביר את התחרות בשוק הרכב עם היבואנים הגדולים ולהוביל בסופו של דבר להפחתת מחירים, ובמסגרת המהלך יתאפשר גם יבוא של דגמים שאינם מגיעים ע"י היבואנים הרשמיים.


מדובר בהארכת הוראת השעה, המאפשרת ליבואן זעיר לייבא לישראל רכב חדש או רכב שנרשם בחו"ל וטרם עברו 12 חודשים ממועד ייצורו. לדברי השרה רגב, "מדובר בהקלה משמעותית עבור היבואנים הזעירים, המגבירה את כושר התחרות שלהם מול יבואני הרכב הישירים ונועדה להרחיב את אפשרות הבחירה לרוכשי הרכב בישראל". במקביל, ימשיך היבוא האישי כרגיל ויאפשר ללקוחות פרטיים לייבא רכב משומש שלא חלפו שנתיים ממועד הייצור שלו.

יבוא רכב משומש לישראל

יבוא אישי של רכב משומש לישראל. בקרוב גם ע"י יבואנים זעירים.

יבואן זעיר רשאי לייבא לישראל את הרכב מכל גורם בחו"ל ולא רק מיצרן הרכב, וכך יכול להציע גם תוצרים ודגמים שאינם מיובאים על ידי היבואנים הישירים, ולהגדיל את המגוון וההיצע בשוק הרכב.

אגף הרכב במשרד התחבורה הדגיש כי על כלי הרכב המיובאים לעמוד בכל דרישות התקינה הקיימות, וכי ההקלה היחידה היא הרחבת האפשרות לייבא רכב עד גיל שנה, שכבר נסע בחו"ל. עלות הרכישה של כלי רכב אלה תהיה בדרך כלל נמוכה יותר, וההוזלה אמורה להתגלגל ללקוח הסופי.

יבוא רכב משומש לישראל

יבוא רכב משומש לישראל ע"י הרשות הפלסטינית. שם מדובר גם במכוניות וותיקות בהרבה

בהתאם לחוק, היבואן חייב למסור ללקוח בכתב מידע על הרכב לפני רכישת הרכב, ובכללם מידע על מצבו המכני של הרכב, לרבות נזק בטיחותי שנגרם לו, מספר הקילומטרים שנסע הרכב, שנת ייצור הרכב ומועד רישומו בחו"ל, ותקלות בטיחות סדרתיות אם קיימות.

נותר לקוות שהיבואנים הזעירים לא יתמקדו דווקא בדגמים שאינם משווקים באופן סדיר בישראל, מה שיאפשר להם קביעת מחירון שלרוב מנותק מהמציאות (משום שלצרכן אין ממש אפשרות להשוות מחירים), בדומה למה שקורה כעת בשוק היבוא המקביל שמציע כאן שלל דגמים חדשים במחירים מופרכים הכוללים רווחים עצומים ליבואנים ולא באמת מסייעים כאן לתחרות בחלק גדול מהמקרים.

עוד מחדשות רכב