הזמנתם רכב חשמלי? כך תבחרו נכון התקנת עמדת טעינה לרכב

הזמנתם רכב חשמלי? תתחדשו. אבל רגע לפני שאתם מזמינים עמדת טעינה ביתית, חשוב שתבינו שלצד הביקוש הגואה לרכבים חשמליים, צומח גם שוק גדול של חברות המספקות עמדות טעינה, ולצידן גם שלל מתקינים חובבנים. כך תמנעו מבעיות מיותרות ומסוכנות ואף תוכלו לחסוך כסף.

ששי כהן 30 באפר, 2021
עמדת טעינה ביתית טסלה

אלפי רכבים חשמליים שעלו לכביש בשנתיים האחרונות, הם רק קדימון למהפכה החשמלית שהחלה את דרכה בארץ. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו בשבוע החולף, בשנת 2020 חלה עלייה חדה של ‭ 132.7%‬במספר כלי הרכב הפרטיים שהונעו באמצעות חשמל ומספרם הגיע ל-‭ 2,783‬לעומת ‭ 1,196‬ בשנת ‭ .2019‬אל אלו הצטרפו גם 1,597 אופנועים חשמליים ו-109 אוטובוסים שכבר מונעים בארץ באמצעות חשמל בלבד.


הנתונים הנ"ל אינם כוללים כמובן גם אלפי מכוניות עם הנעת פלאג-אין המשלבת בין מנועי בעירה פנימית לחשמל הנזקקות גם הן לעמדות טעינה ואינם כוללים עוד את שלל הדגמים החדשים שהצטרפו מתחילת 2021 והגעתה של טסלה לשוק הישראלי, שעוררה את השוק, יצרה באזז מטורף שלא נצפה שנים ארוכות בשוק הרכב הישראלי ועתידה למסור אלפי מכוניות בישראל כבר בשנה הנוכחית ! בקיצור, המהפכה החשמלית החלה גם בישראל, ולצידם של שלל יבואני הרכב שמצטרפים לחגיגה, מתפתח שוק חדש של חברות המספקות התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי, כשלצידן גם שלל חובבנים שנכנסים לענף ההתקנות שמתחיל לגלגל כסף רב. אז כך תבחרו נכון מתקין לעמדת טעינה.

הימנעו מחובבנים 

לצד שלל החברות הוותיקות וחברות נוספות ורציניות שהוקמו לאחרונה, כמו בכל ענף שזוכה לתאוצה בביקוש ומתגלגל בו כסף רב, גם במקרה של תחום עמדות הטעינה ניתן לראות לאחרונה גידול במספר המפרסמים שמציעים את שירותיהם להתקנות עמדות טעינה. בחלק קטן מהמקרים, מדובר באנשים שאין להם אפילו רישיון של חשמלאי. חשוב לזכור שחשמל איננו משחק ילדים ובראש ובראשונה אסור לבחור במתקין שאיננו חשמלי מוסמך. רוב מקרי ההתחשמלות מתרחשים כתוצאה ממגע מקרי עם רשת החשמל דרך מכשירים פגומים או חוטים חשופים. לכן, חשוב לבחור בחברות איכותיות שצברו כבר ניסיון.

השוו מחירים

כחלק מהתחרות בשוק עמדות הטעינה והביקוש הגובר, יותר ויותר שחקנים נכנסו בתקופה האחרונה לשוק ההתקנות, אשר ישמחו שתבחרו דווקא בהם. לכן, כמו בכל ענף תחרותי, הרווח כולו של הצרכן. השוו מחירים ותוכלו לחסוך בין מאות שקלים בהתקנה בסיסית ועד אלפי שקלים בהתקנות מורכבות ויקרות. מחירי עמדות טעינה ביתיות מתחילים כיום בסביבות ה-1,500 שקל לעמדה בסיסית ועשויים לחצות גם את ה-5,000 שקל בעמדות איכותיות יותר. המחירים הנ"ל כמובן אינם כוללים התקנה, וחשוב לזכור שמחירי ההתקנה גבוהים לרוב ממחירי עמדות הטעינה. עמדת הטעינה דורשת כבל חשמל עצמאי מסוג שקע כח הנמתח מלוח החשמל הביתי ועד לחניית הרכב ורוב חברות ההתקנה מעניקות כיום בהתקנה הבסיסית עד 50 מטר כבל.

גרים בבית משותף? העסק מסובך יותר

אחד החסמים העיקריים כיום בחדירת הרכבים החשמליים בישראל, נוגעת לאלו אשר גרים בבתים משותפים (ואלו הרוב במדינת ישראל). במקרה הזה, התקנת עמדת טעינה עשויה להרגיז לא מעט שכנים, החוששים גם מאיכות ההתקנה (כמו כבלים חשופים שיעברו מאזור הלובי של הבניין לאזור החניות ויכערו את השטח הציבורי, או חפירה להעברת הכבל תת קרקעי שתיסגר ותשאיר טלאי מכוער), וגם מנושא החיוב של החשמל, בו הלקוח מתחבר לשעון החשמל המשותף של הבניין, ואמור לשלם את חלקו בצריכת החשמל לוועד). אז בראש ובראשונה, רצוי כמובן שיהיה לכם חניה פרטית בטאבו, ובמקרים שהוועד מסרב שתתחברו לשעון החשמל המשותף, ניתן למשוך גם כבל עד לשעון החשמל הפרטי (מה שמייקר את ההתקנה) והופך להיות בעייתי גם אם אתה גרים למשל בקומה עשירית. לחברות ההתקנה המובילות, כמו למשל ל- אפקון תחבורה חשמלית , יש כיום מסמכים רשמיים להחתמת וועד הבית שחוסכים בירוקרטיה ועשויים להקל על התהליך.

הקדימו להזמין התקנה

כמות המכוניות החשמליות הגדולה יחסית שעולה בימים אלו לכביש, יצרה לחץ גדול על חלק מחברות ההתקנה, וכך נשמעים כיום לא מעט סיפורים על לקוחות שקיבלו את הרכב החדש ועדיין לא הותקנה להם עמדת הטעינה. במקרים מסוימים תאלצו להמתין גם חודש ויותר עד להגעתו של צוות המתקינים. צריך לזכור גם שהתקנות בבתים פרטיים נחשבות לרוב קלות ומהירות יותר ומסתיימות בד"כ ביום אחד בלבד, כאשר התקנות בבתים משותפים דורשות לעתים מספר ימי עבודה.

דרשו מיבואן הרכב עמדת התקנה במתנה

כחלק מהתחרות העולה בשוק הרכב החשמלי והגעתם של דגמים רבים לארץ בחודשים האחרונים, התחרות על ליבו וכיסו של הצרכן עולה, וכך ניתן לראות היום לא מעט יבואני רכב, שכחלק ממאמצי השיווק שלהם הם מציעים ללקוחות עמדת טעינה + התקנה בסיסית במתנה. מציעים לכם עסקה כזאת? חסכתם כמה אלפי שקלים.



עוד מחדשות רכב