המוסף לשבת: מתגעגעים לדייהטסו?

7 שנים לאחר שעזבה דייהטסו את ישראל, מייצרת החברה הקטנה הנשלטת כיום ע"י טויוטה, עשרות דגמים שונים המשווקים בעיקר במזרח, כולל סיריון וטריוס חדשים ודגמי מיקרו מעוצבים שונים. מתגעגעים?

ששי כהן 05 ביול, 2019
דייהטסו קופן

7 שנים לאחר שעזבה דייהטסו את ישראל, כחלק מאסטרטגיית היצרן להפסיק את שיווק הדגמים עם תקינה אירופאית, החלטנו לבדוק מה קורה כיום עם דייהטסו בעולם, האם התאוששה מעזיבת השוק הישראלי (חחח :)) שחיבב אותה ב-30 השנה בהם שווקה כאן, אילו דגמים מיוצרים כיום ואיך השפיעה ההשתלטות של טויוטה המחזיקה כיום בבעלות מלאה על יצרנית הרכב היפנית הקטנה.


לאחר שהחזיקה בעבר טויוטה ב-51.2% ממניות דייהטסו, בשנת 2016 השתלטה סופית טויוטה על דייהטסו, עם כוונות להפוך את דייהטסו לשחקן משמעותי יותר בשוק המכוניות הקומפקטיות המיועדות לשווקים מתעוררים. המתחרה העיקרית של דייהטסו ביפן היא סוזוקי, ושתיהן מחזיקות בנתח שוק שנע סביב ה- 30% בקרב מכוניות המיני, כאשר דייהטסו מחזיקה בנתח השוק הגבוה ביותר בקרב מכוניות מיני ביפן 11 שנים ברציפות. בטויוטה שומרים על דייהטסו כיצרן של מכוניות נוסעים ומסחריות קטנות בלבד, כאשר לקוח שמעוניין ברכב גדול מתוצרת דייהטסו, יוכל לקבל מספר דגמים של טויוטה עם סמלים ושמות של דייהטסו כמו דגמי הקאמרי, פריוס פלוס ועוד.

דייהטסו מוב קאנבס

דייהטסו מוב קאנבס – מיקרו-וואן חביב למראה, חסכוני בדלק (28 ק"מ לליטר) ואופציה להנעה 4X4

לצד מפעלים ביפן, מחזיקה כיום דייהטסו מפעלים גם במלזיה ואינדונזיה המייצרים שלל דגמים קטנים וזולים עבור השוק המקומי. בשנת 2018 חל גידול של 7% במכירות דייהטסו בעולם, עם 1,048,443 מכוניות חדשות שנמכרו, מהם 149,927 כלי רכב מסחריים קומפקטיים. בחמשת החודשים הראשונים של 2019 מכרה דייהטסו כ-619,085 מכוניות. את הדגמים המודרנים של היצרן תמצאו בעיקר בשוק היפני, כאשר המפעלים במלזיה ובאינדונזיה מייצרים לרוב דגמים פשוטים ונחותים יותר מבחינת עיצוב, אבזור, טכנולוגיה ובטיחות.

דייהטסו סיריון החדשה

דייהטסו סיריון החדשה בגרסתה לשוק האינדונזי.

דייהטסו סיריון שהיתה לדגם הנמכר ביותר של היצרן בישראל ואחת ממכוניות הסופר-מיני הפופולריות בישראל לפני כעשור, משווקת בדגם חדש (שמזכיר קצת את הדור הקודם של הונדה ג'אז), בשוק האינדונזי, כשהיא מצוידת במנוע 1.3 ליטר 87 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית או אוטומטית עם 4 הילוכים ומפרט בטיחות מצומצם הכולל 4 כריות אוויר וללא מערכות בטיחות מתקדמות.

דייהטסו בון

גרסת הסיריון המודרנית יותר המיועדת לשוק היפני ומשווקת תחת השם BOON

ביפן משווקת הסיריון החדשה תחת השם "BOON", (הסיריון נמכרת בשווקים שונים תחת השם בון) וסביר להניח שאם היתה מקבלת רישוי אירופאי, היינו פוגשים בארץ דווקא את הדגם הזה, שהדור השלישי שלו שהוצג ב-2016 מציע עיצוב מודרני משמעותית, עם אפשרות ל-3 חבילות עיצוב חיצוניות, מרכב בצביעה דו-גוונית בעל אופי צעיר, מנוע 1.0 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה המציעים עד 28 ק"מ לליטר ! ואופציה לחבילת בטיחות מתקדמת.  מחיר ביפן: החל מ-38,800 שקל לדגם אוטומטי בסיסי. 

דייהטסו טריוס החדש

דייהטסו טריוס החדש

גם הג'יפון דייהטסו טריוס שזכה בעבר להצלחה לא מבוטלת בארץ, מיוצר כיום בדגם חדש במפעל החברה באינדונזיה, אך במפרט מיושן הכולל מנוע 1.5 ליטר 104 כ"ס, תיבה אוטומטית עם 4 הילוכים וללא מערכות בטיחות מתקדמות, ולמעשה מיועד בעיקר לשוק האינדונזי.

דייהטסו קופן

דייהטסו קופן (COPEN) – מכונית ספורט קטנה בעלת שלל אפשרויות עיצוב באופן אישי.

אבל ללא ספק, המכונית המפתה ביותר של דייהטסו נמצאת בחטיבת מכוניות הספורט הזעירות, שם תוכלו למצוא את דגם ה-COPEN הנוכחי, שהוצג ב-2014 וכולל מרכב קומפקטי וקליל משקל, מנועי 700 סמ"ק או 1.3 ליטר 90 כ"ס עם תיבה ידנית או אוטומטית רציפה, המציעים תאוצה עד 9.5 שניות ל-100 קמ"ש וצריכת דלק ופליטת מזהמים נמוכים המקנים להם הטבות מס רבות ביפן. את הדגם הכולל מרכב קבריולט עם גג קשיח חשמלי, תוכלו לרכוש ב-3 חבילות עיצוב שונות ועם שלל אפשרויות התאמה אישית, בהן תוכלו לעצב את רכב חלומותיכם בדיוק כפי שאתם רוצים. המחיר ביפן: החל מ-65,400 שקל.

מדי פעם משתעשעים בדייהטסו בכל מיני רכבי קונספט מפתים. במקרה הנ"ל, משפחתית סדאן עתידית.

דייהטסו כבר לא תחזור לישראל, וגם אם היתה חוזרת, דגמי המיקרו המעניינים היו נשארים בגבולות יפן. סביר שאם היתה נמכרת כאן, היתה מצליחה בקרב קטגוריית המכוניות הקטנות ומתברגת גבוה ברשימת דגמי המיני והסופר-מיני הנמכרים ביותר. בכל מקרה, נותרה לנו פינה חמה בלב למותג היפני השני שהסכים לייצא מכוניות לישראל (אחרי סובארו) ושיווק כאן את דגמיו בשנים 1982-2012.


עוד מחדשות רכב