מסכמים רבעון: המלחמה והמצב הכלכלי השפיעו ומכירות הרכב החדש פחתו ב-16.6%

שוק הרכב החדש מסכם רבעון ראשון של השנה עם ירידה של 16.6% במסירות ו-89,041 רכבים שעלו לכביש לעומת 106,820 מסירות בתקופה המקבילה אשתקד. הסיניות והחשמליות רשמו שיא נוסף בנתח השוק ודגמי הפרמיום טק ממשיכים לצמוח ע"ח שוק היוקרה שמאבד גובה.

ששי כהן 02 באפר, 2024
טסלה מודל 3 החדשה 2024

שוק הרכב החדש הוריד הילוך נוסף ואל הירידה במכירות שאפיינה את השוק ברבעון האחרון של 2023, מצטרפים היום נתונים עגומים שמפרסם איגוד יבואני הרכב אודות הרבעון הראשון של 2024, המצביעים על המשך הירידה במכירות, בשל שילוב בעייתי של המלחמה בדרום ובצפון ומצב הרוח הלאומי הירוד אשר חברו למצב הכלכלי המאתגר והריבית הגבוהה בשוק שייקרה משמעותית את המימון. בסה"כ הצטמצמו המכירות ברבעון הראשון של השנה ב-16.6% והסתכמו ב-89,041 מכוניות חדשות שעלו לכביש, נתון שאולי פחות גרוע מהצפוי ביחס לכל האתגרים שעומדים כעת מול הרוכשים.


גם ברבעון הראשון של השנה את שוק הרכב הישראלי ממשיכה להוביל יונדאי, למרות צניחה של 34.1% ועם 12,036 מכוניות שנמסרו. קיה במקום השני רשמה ירידה של 22.7% עם 9,645 מסירות והקדימה את טויוטה שרשמה ירידה של 7.5% ו-8,103 מסירות. BYD ממשיכה לצמוח ולסלול את דרכה לצמרת עם זינוק של 18.6% במכירות ו-6,990 מסירות ומקדימה את סקודה שעלתה למקום החמישי ומסרה 6,017 מכוניות המהווים צמיחה של 22.2% במכירות.

יונדאי i10 2024

יונדאי ממשיכה להוביל את השוק למרות ירידה משמעותית במכירות.

בהמשך עשרת המותגים המובילים ממוקמת מאזדה במקום השישי עם 5,111 מסירות (33.3%-), מיצובישי שביעית עם 3,794 מסירות (1.8%-), סוזוקי שמינית עם 2,939 מסירות (14.8%-), צ'רי שצונחת ב-40.2% ומוסרת 2,811 מכוניות למרות כניסה מרשימה מאוד לשוק החשמליות ו- MG שממשיכה לצמוח עם 1,958 מסירות (11.1%) וסוגרת את החמישיה הפותחת.

שוק היוקרה – היחלשות ניכרת על חשבון דגמי הפרימיום-טק החשמליים שמזנקים

בשוק היוקרה רושמים שלושת המותגים המובילים ירידה במכירות כאשר מרצדס ממשיכה להוביל את השוק עם 1,468 מסירות (29.2%-) ומקדימה את ב.מ.וו עם 919 מסירות (11.3%-) ואאודי עם 867 מסירות (41.6%-). לקסוס במקום הרביעי עם 609 מסירות (3.2%) ו-וולוו סוגרת את החמישיה הפותחת עם 489 מסירות (38.7%-).

את הירידה במכירות דגמי היוקרה ניתן ליחס למצב הרוח הלאומי הירוד בשל המלחמה שגורם לחלק מבעלי הממון לדחות רכישות, אך גם לסגמנט ה-'פרימיום-טק' הכולל מכוניות טכנולוגיות וחשמליות שמטשטשות את הפער מדגמי היוקרה ומציגות צמיחה דרמטית במכירות, שחלק לא מבוטל ממנה בוודאי מגיע על-חשבון שוק היוקרה. טסלה מובילה כאן את הקטגוריה עם 1,774 מסירות (24.1%) ומקדימה את אקספנג שרושמת כניסה יפה לשוק הישראלי עם 782 מסירות וכך גם זיקר שהצליחה להעלות במשך קצת יותר מחודשיים 728 מכוניות וסמארט שעם כניסה מחודשת לשוק מסרה בינתיים 402 מכוניות. ראויים לציון גם SERES 5 החדשה שמסרה 534 מכוניות וסקייוול שלמרות ירידה במכירות מצליחה למסור כ-270 מכוניות, עם דגם אחד באולם התצוגה ולמרות שלל מתחרים שנוספו לקטגוריה.

צ׳רי FX חשמלי

צ׳רי FX חשמלית – כניסה מרשימה היישר למקום החמישי בשוק החשמליות

הסיניות מזנקות ואחת מכל 4 מכוניות שעלו לכביש היא חשמלית

לא פחות מ-20,444 מכוניות מתוצרת סין שעלו כאן לכביש ברבעון הראשון של השנה (לעומת 18,143 מסירות בתקופה המקבילה אשתקד), הפכו את סין למדינת היצוא הגדולה ביותר של מכוניות לישראל. דרום קוריאה ממשיכה לאבד גובה (לא מעט בשל מחסור בדגמי מפתח של יונדאי וקיה) ומשם יובאו לארץ כ-16,225 מכוניות (לעומת 19,793 מסירות ב-2023). יפן שעד לא מזמן נחשבה לחביבת הישראלים, ממשיכה לאבד גובה, לא מעט בשל היעדרות כמעט מלאה משוק החשמליות, וממנה יובאו לכאן רק 12,633 מכוניות (לעומת 14,416 מסירות ב-2023). במקום הרביעי צ'כיה שדווקא מצליחה להתחזק עם 8,667 מסירות (לעומת 8,370 מסירות ב-2023) וטורקיה שכנראה לשמחתנו מאבדת גובה וממנה יובאו כ-7,305 מכוניות ברבעון הראשון של השנה (לעומת 9,628 מסירות ב-2023).

BYD בישראל

BYD – החשמלית הנמכרת ביותר בארץ וגם הדגם הנמכר ביותר בכלל (אטו 3)

המכוניות החשמליות רשמו שיא נוסף בנתח השוק עם 22,398 חשמליות נוספות שעלו לכביש שהניבו נתח שוק של 25.1% מסך המכירות השווים לאחת מכל 4 מכוניות חדשות שעלו לכביש. BYD מובילה כאן את השוק עם 6,995 מסירות ומקדימה את ג'ילי שמסרה 1,932 מכוניות, MG עם 1,792 מסירות, טסלה עם 1,774 מסירות שחזרה לצמוח (24.1%) בשל הגעתה של המודל 3 המחודשת וצ'רי שרושמת כניסה מרשימה לשוק החשמליות עם דגם ה-FX החשמלי שסיפק למותג את המקום החמישי עם 997 מסירות. את מרבית המכירות כאן ניתן לייחס לדגמים הסיניים, ובדגמי היוקרה גם למרצדס (323 מסירות) וג'נסיס (243 מסירות) כאשר מבין המותגים האירופאים העממיים בולטת רק סקודה שמסרה 456 חשמליות, כאשר השאר מסתפקות בנתונים של כמה עשרות בודדות ולעתים אפילו פחות מ-10 מסירות, כמו במקרה של פיג'ו, מיני, DS ואבארט.

עוד מחדשות רכב