הקרוסאובר הלוהט ביותר בעיר? טויוטה אייגו X במבחן

לאחר שלא ממש נחלה הצלחה בעבר, טויוטה אייגו X החדשה משנה כיוון ומאמצת לראשונה הופעה של ג'יפון, זוכה לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה במקום רובוטית וחבילת אבזור בטיחותי מרשימה. האם מדובר במתכון מוצלח שיוביל אותה הפעם לככב כאן על הכביש למרות התייקרות במחיר? יצאנו לבדוק.

ששי כהן 25 במאי, 2022
טויוטה אייגו X

בסיבוב הקודם היתה טויוטה אייגו מכונית מיני שנולדה כחלק משלישייה אירופאית שכללה גם את פיג'ו 108 וסיטרואן C1. מכאנית הן היו זהות, חיצונית הן היו דומות מאוד, כאשר כל אחת מהן אימצה חזית ברוח שפת העיצוב של אותו יצרן, הן יוצרו על אותו פס ייצור במפעל באירופה, ומחירן היה שונה: החל מסיטרואן הזולה ועד לטויוטה היקרה. המשותף לשלושתן בארץ הוא שאף אחת מהן לא הפכה ללהיט מכירות. היו אלו הראשונות מבית פיג'ו-סיטרואן לנטוש את השוק הישראלי, ודווקא טויוטה המשיכה להגיע לכאן עד לסיום הייצור, למרות שבטבלת המכירות של היצרן, מדובר היה במכונית הפרטית הכי פחות נמכרת בארץ. רק 283 יחידות שלה עלו לכביש אשתקד. כעת, חוזרת האייגו לארץ בדור חדש לחלוטין ("אייגו X"), עם מידות שצמחו משמעותית, מראה של מיני-ג'יפון אופנתי וגם תיבת הילוכים רציפה וחלקה יותר בנסיעה במקום רובוטית חד-מצמדית. האם הפעם נראה אותה יותר על הכביש?

תבלין יפני

האייגו X החדשה פותחה על שלדת ה-GA-B החדשה של טויוטה, המשרתת כיום גם את דגמי היאריס והיאריס קרוס החדשים ומבטיחה שדרוג נוחות הנסיעה, הבטיחות וחווית הנהיגה. כחלק מהרצון להפוך את הדגם לנחשק יותר ולא לעוד מכונית מיני שגרתית, הפך הדור החדש גם למיני קרוסאובר, שיתחרה בקטגוריה אופנתית וכמעט נטולת מתחרים (המתחרה שלה בארץ הוא סוזוקי איגניס) ולשם כך היא צמחה 5 ס"מ בגובה ל-1.51 מטר), התארכה ב-23 ס"מ משמעותיים ל-3.7 מטר, התרחבה ב-12.5 ס"מ ל-1.74 מטר, ויחד עם זאת נותרה עדיין קטנה ושובבה, ומציעה נהיגה עירונית קלה להפליא. גם העיצוב הפך לאופנתי יותר והיא משווקת במגוון שילובי צבעים העונים לשמות של תבלינים כמו: "אדום צ’ילי, ירוק הל, כחול ג’וניפר, בז’ ג’ינג’ר"…


תא נוסעים

הצמיחה המשמעותית בממדים החיצוניים, תרמה גם למרווח משופר בתא הנוסעים, כאשר אלו היושבים מלפנים ייהנו ממרווח מכובד ונוחות גבוהה, ואילו הספסל האחורי עדיין צפוף יחסית, מוגבל ל-2 נוסעים בחוק ועדיף שישבו בו בעיקר ילדים. תא המטען צמח ב-60 ליטר ל-231 ליטר סבירים בהחלט, אולם הגישה אליו לא ממש נוחה. מעבר לכך תמצאו עיצוב צעיר וחביב, איכות חומרים משודרגת והבטחה לתא נוסעים שקט ומבודד מבעבר. הדגם משווק ב-2 רמות גימור לבחירה, כאשר "PURE" הבסיסית כוללת: מולטימדיה נשלטת מההגה עם מסך מגע "8 וקישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, מצלמת רוורס, תאורה אחורית משולבת LED, חלונות אחוריים כהים ואבזור חשמלי מקובל. רמת הגימור הגבוהה יותר "PULSE" כוללת גם חישוקי גלגלים "17 קלים, פנסי ערפל קדמיים, צבע חיצוני משולב גג שחור, מתגי העברת הילוכים מההגה וריפודי מושבים משודרגים.  חבל רק שהיבואן בחר להביא לארץ גרסאות לא ממש מאובזרות כפי שמוצע הדגם בחו"ל (ללא בקרת אקלים דיגיטלית או כניסה והנעה ללא מפתח לדוגמה).

טויוטה אייגו X

רף בטיחות חדש בקטגוריית המיני 

אבזור הבטיחות שודרג משמעותית וכולל מעתה את מערכת הבטיחות המתקדמת של היצרן TSS 2.5 הכוללת התרעת שמירת מרחק ובלימה אוטונומית משופרים כולל זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, בקרת סטייה מנתיב עם שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, החלפת אורות אוטומטית, זיהוי תמרורי מהירות, התרעת עייפות הנהג, 6 כריות אוויר, בקרת לחץ אוויר בצמיגים ועוד. יחד עם זאת, הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק של EuroNcap.

טויוטה אייגו X

שדרוג משמעותי באיכות הנסיעה 

אחת מנקודות התורפה העיקריות של הדור היוצא היתה תיבת ההילוכים הרובוטית חד-מצמדית שהבריחה לקוחות פוטנציאלים רבים מהדגם. מאז שהוצג הדור הקודם חלפו אמנם 8 שנים, בהם הגיר הרובוטי השתלט כמעט על כל קטגוריית המיני כיום, אך הדור החדש של האייגו מוותר על תיבת ההילוכים הפחות אהודה בארץ וזוכה לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה שאחראית לשדרוג משמעותי של איכות הנסיעה, וללא הנדנודים שמאפיינים תיבות רובוטיות תחת מאמץ. מעבר לכך, המנוע עבר בירושה מהדור היוצא (1.0 ליטר, 3 צילינדרים), ועם הספק של 74 כ"ס ומומנט מרבי של 9.5 קג"מ, אל תצפו למכונית מיני זריזה (14.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 151 קמ"ש), אולם מדובר בביצועים שבהחלט ממוצעים לקטגוריה. יחד עם זאת, שילוב המנוע הקטן ותיבה רציפה מספק מכונית שרועשת מהממוצע, וכל ניסיון לסחוט ביצועים שלא לשם מכוונת המכונית, יניב בעיקר רעש מוחשי בתא הנוסעים. מעבר לכך, מדובר במכונית עירונית קלילה ונעימה מאוד לנהיגה, הממדים הקטנים שלה מאפשרים ביצוע פרסה בקלילות גם בכבישים צרים יחסית והיא נהנית מאחיזת כביש גבוהה ותנוחת ישיבה מעט יותר גבוהה ממכונית מיני רגילה. בסיום ימי המבחן נרשמה גם צריכת דלק שנעה סביב ה-17 ק"מ לליטר בממוצע, מרשים בהחלט.

טויוטה אייגו X

פוטנציאל להיות להיט מכירות

טויוטה אייגו X ללא ספק טובה משמעותית מהדור היוצא: היא יפה ואופנתית יותר, נעימה יותר לנהיגה ובטיחותית וחסכונית מהמקובל. בצד השלילה, היא לא מיועדת עבור מי שמחפש ביצועים, והיא גם מעט רועשת מהמקובל. כשמגיעים לשורת המחיר, הדגם התייקר משמעותית מול הדור היוצא ומחירו מתחיל כיום ב-94,000 שקל או 99,000 שקל לגרסה המאובזרת יותר שנבחנת כאן. יחד עם זאת, המתחרה הישיר סוזוקי איגניס עולה כ-103,000 שקלים ואם ניקח בחשבון את הגרסאות המאובזרות של מכוניות המיני הפופולריות בשוק, אז האייגו X הבסיסית יקרה למשל ב-6,000 שקל מהפיקנטו X- LINE, או 7,000 שקל יותר מיונדאי i10, ורק 1,000 שקל יותר משברולט ספארק 'פרמייר'. במחירים הנ"ל, סביר להניח שהאייגו X יצוד לקוחות משתי הקטגוריות ובהתחשב גם במוניטין המוצלח של היצרן, בהנחה שהיבואן לא יסבול מבעיות אספקה, המכירות של הדגם החדש צפויות לזנק פי כמה מול הדור היוצא.

בעד: מראה אופנתי, אבזור בטיחותי, חסכונית, מוניטין יצרן

נגד: רועשת, לא לחובבי ביצועים

סיכום: הפעם עם פוטנציאל לא רע להיות להיט

עוד ממבחני דרכים