השוואה בין רכב היברידי לרכב חשמלי מבחינה סביבתית

בעידן בו מרבית הלקוחות מעדיפים לרכוש דגמים היברידיים או חשמליים אשר חוסכים בהוצאות ומסייעים להפחתת זיהום האוויר, חשוב לזכור שתהליך הייצור של שניהם עדיין כולל פגיעה בסביבה. אז איזה רכב מזהם יותר בתהליך הייצור, היברידי או חשמלי?

מדור שיווקי 27 במרץ, 2024
רנו ארקנה בישראל

כל יום עולה הדיון הסביבתי והשיח המתמשך סביב הפסולת והשימור על הסביבה. אחד התחומים שבהם ניתן לשפר את השפעתנו על הסביבה הוא תחבורה. רכבים חשמליים ורכבים היברידיים הם שתי האפשרויות המובילות בתחום זה. כאן נבצע בשבילכם השוואה מעמיקה בין שתי הטכנולוגיות מבחינה סביבתית, תוך התחשבות בגורמים כמו ייצור, שימוש ופליטות. המטרה היא לספק מידע מקיף לנהגים המעוניינים להבין טוב יותר את ההשפעה של כל אחת מהטכנולוגיות על הסביבה.



ייצור

רכבים היברידיים מורכבים משילוב של מנוע פנימי השורף דלק ומנוע חשמלי. היברידי משתמש במנוע הדלק בעיקר במהלך נסיעות ארוכות ובמהלך נסיעות עירוניות משתלב בחלק גדול מהנסיעה המנוע החשמלי. בניגוד לכך, רכב חשמלי משתמש במנוע חשמלי בלבד. בשלב היצור, רכבים היברידיים דורשים יותר חומרי גלם ואנרגיה לייצור מאשר רכבים חשמליים בשלל שלל המכלולים שמורכבים בהם. ייצור רכבים היברידיים מצריך גם יותר תהליכים תעשייתיים וכך מגביר את פליטת גזי החממה לאטמוספירה. לעומת זאת, רכבים חשמליים כוללים הרבה פחות מכלולים, עושים לרוב שימוש נרחב יותר בחומרים ממוחזרים, כאשר הבעיה העיקרית בהם היא ייצור הסוללה הגדולה העושה שימוש נרחב במשאבים מוגבלים ואנרגיה רבה לייצור. 

שימוש

בנוגע לשימוש, רכב היברידי מציע יתרונות מול רכב חשמלי. רכבים היברידיים מצליחים להפיק יתרון משמעותי בתחום הנסיעה הארוכה, בעוד רכבים חשמליים דורשים היערכות שונה בנסיעות ארוכות במיוחד בשל הצורך לעצור לעתים בתחנות טעינה ציבוריות. יחד עם זאת, טווח הנסיעה שלהם עולה משנה לשנה בקביעות, ורבות החשמליות כיום שמסוגלות לנסוע 400 ק"מ ויותר ללא עצירה לטעינה בדרך. לעומתם, רכבים היברידיים משלבים בין שני העולמות ומצליחים לספק נסיעה עירונית חסכונית משמעותית מרכב רגיל מונע בדלק, ועדיין לא לסבול מחרדת טעינה בנסיעות ארוכות, ולכן נהנים עדיין מאמון גדול יותר של חלק מהלקוחות שלא מעוניינים במטרד של "חרדת טעינה" בנסיעות ארוכות. 

פליטת פחמן

רכבים חשמליים ורכבים היברידיים מצליחים להפחית את הפליטה של גזים מזיקים לאטמוספירה. רכבים חשמליים אינם מפיקים כלל פליטות גזים מזיקים בעת הנסיעה, בעוד רכבים היברידיים פועלים בעיקר על ידי מנוע הדלק ולכן מפיקים פחות פליטות מרכבים רגילים. כמו כן, 2 סוגי ההנעה האלו משתמשים בטכנולוגיות יעילות כמו יכולת חידוש אנרגיה במהלך נסיעה ובמהלך עצירה. במקרה של הדגמים ההיברידיים, זה מאפשר להם להפחית את צריכת הדלק ולהפחית את הפליטה של גזים מזיקים, בעוד רכבים חשמליים אינם משתמשים בדלק ולכן אין להם פליטות גזים מזיקים. לכן, מבחינה סביבתית, שני הסוגים מצליחים להפחית את השפעתם השלילית על הסביבה.

השוואה בין רכב היברידי לרכב החשמלי מבחינה סביבתית בישראל

תשתיות וטעינה

רכבי היברידי נועדו להפעיל את מנוע החשמלי בעיקר בנסיעה בעיר, בעוד רכבי החשמלי מתאימים במיוחד לנסיעה בתוך העיר. בישראל, רשת הטעינה הציבורית עוד לא מפותחת מספיק ולכן נסיעה ברכב חשמלי עשויה להיות מאתגרת במסגרת הטעינה, למרות שהיקף עמדות הטעינה בישראל צומח במהירות מרשימה מדי שנה. מצד שני, רכבי היברידי אפשר לטעון בדלקים בכל תחנת דלק רגילה ולכן אין צורך בתשתיות מיוחדות לטעינה.

מחיר וזמינות

רכבים חשמליים נחשבים ליקרים יותר מרכבי ההייבריד, בעיקר בשל הטכנולוגיה המתקדמת שלהם ועלות הסוללה הגבוהה במיוחד. מצד שני, הטבות המס על דגמים חשמליים בארץ מסייעות להם להיות לעתים זולים יותר מרכבים היברידיים מקבילים. רכבי היברידי זמינים בשוק הישראלי בצורה רחבה יותר בקרב קטגוריית המשפחתיות, בעוד הדגמים החשמליים בד"כ משתייכים לקטגוריות יקרות יותר. 

בסופו של הדבר, רכבים היברידיים ורכבים חשמליים הם שתי האפשרויות המובילות בתחום התחבורה הידידותית לסביבה. כל אחת מהטכנולוגיות מציעה יתרונות וחסרונות משלה. רכבים היברידיים מצליחים לשלב בין שני העולמות ולהפיק את היתרונות של שני הסוגים, בעוד רכבים חשמליים מצליחים להפחית את הפליטה של גזים מזיקים לאטמוספירה. כל נהג יכול לבחור את האפשרות המתאימה לו, בהתאם לצרכיו ולסביבה בה הוא נוהג. עם זאת, חשוב לזכור כי תחבורה ציבורית ותכנית לשיתוף רכבים יכולים להיות פתרון נוסף להפחתת השפעתנו על הסביבה.

עוד מחדשות רכב