ישראל מתחשמלת: למרות עליית המס, האם החשמליות בדרך לשנת שיא נוספת?

במהלך החודש אמורה לעלות על הכביש החשמלית המאה אלף בישראל. 24% מסך המכוניות שהגיעו לארץ בדצמבר היו חשמליות, ומלאים שמצטברים בארץ יחד עם התחרות הגוברת מספקים לנו הצעות טובות מבעבר בדרך ליעד של 21% נתח שוק ב-2024.

ששי כהן 12 בינו, 2024
אקספנג P7 ווינג

שנת 2023 היתה שנא שיא במכירות הרכב החשמלי בישראל, עם 48,219 מכוניות 100% חשמליות (BEV) שעלו כאן לכבישים, שהיוו נתח שוק של 17.9% מסך מכירות הרכב החדש. אם נוסיף לנתונים האלו גם את מכירות דגמי הפלאג-אין הייבריד (15,157 מכוניות) ודגמי ההייבריד המצוידים גם הם במנוע חשמלי קטן (45,972 מכוניות), אז בסה"כ עלו לכבישי ישראל אשתקד כ-109,348 מכוניות חדשות המצוידות בהן יש מנוע חשמלי וסוללה. נתח השוק שלהן במקרה הזה כבר עמד על 40.5% מסך מכירות הרכב החדש. את ינואר 2024 פתחנו עם עוד עליית מס על הדגמים החשמליים (מ-20% ל-35% כיום), לצד ביטול הטבות המס לחלוטין גם לדגמי פלאג-אין הייבריד, ויחד עם זאת, רבים בענף הרכב מאמינים ששנת 2024 תשבור שיא חדש במכירות הדגמים החשמליים.


ינואר 2024: החשמלית ה-100 אלף עולה על כבישי ישראל

אם לא יהיו הפתעות מיוחדות, כבר במהלך החודש הנוכחי צפויה להימסר בארץ החשמלית ה-100 אלף. את החודש הנוכחי פתחנו עם יותר מ-93,000 חשמליות שכבר נעות על הכבישים ונתון של 7,000 חשמליות נוספות הוא בהחלט הגיוני לחודש ינואר המרכז אלפי הזמנות שנעשו בחודשים האחרונים של השנה של לקוחות שביקשו רישוי של השנה החדשה בינואר. אל אלו מצטרפים שלל הזמנות חדשות שמאפשרות רכישת דגמי 2024 במחירי 2023 (לפני עליית המס) בשל עשרות אלפי חשמליות שהגיעו לארץ בחודשים האחרונים ושוחררו מהמכס עם המס הישן, וגם הקלה של משרד האוצר לדגמים שיגיעו מהמזרח במהלך החודש והגעתם התעכבה בשל הטרור שמפעילים החות'ים בים האדום, אשר ייהנו משחרור מהמכס לפי המיסוי הישן.

זיקר 001

זיקר, אקספנג וסמארט שהושקו כאן לאחרונה, מושכות את המחירים כלפי מטה.

לפי נתונים שפרסמה אמש (11/1) רשות המסים:  "יבוא רכב חשמלי היווה בחודש דצמבר 2023 24% מסך יבוא כלי רכב והיה מגיע לאחוזים גבוהים אף יותר אלמלא האיום הביטחוני הכרוך בהעברת הסחורות דרך הים האדום בעקבות המלחמה", זאת אומרת אחת מכל 4 מכוניות חדשות שיובאו לארץ בחודש החולף היתה כבר חשמלית!

40 מותגים משווקים חשמליות אך 3 בלבד מרכזים את מרבית המכירות

נתון מעניין שמספק השוק הישראלי הוא שלא פחות מ-40 מותגי רכב משווקים כיום מכוניות חשמליות, אולם 3 מהם מרכזיים ומרכזים כ-60% מסך מכירות החשמליות בארץ, כאשר BYD הובילה את השוק המקומי ב-2023 עם 15,145 מסירות, ג'ילי מסרה 7,129 חשמליות וטסלה מסרה 6,767 חשמליות. אליהם מצטרפים עוד כמה מותגים שריכזו מכירות מרשימות כמו יונדאי עם 4,424 חשמליות, MG עם 2,760 מסירות, סקודה עם 1,725 חשמליות ומרצדס שמובילה את שוק היוקרה עם 892 חשמליות.

בחלוקה אגב לפי מדינות הייצור, סין מובילה ובגדול את מכירות החשמליות בישראל, עם נתח שוק של 60% מסך החשמליות שנמכרו כאן (כולל דגמי טסלה מודל 3 שמגיעים אלינו מהמפעל בסין), ונתון מעניין נוסף הוא ששוק היוקרה והפרמיום (מכוניות "TECH") מאמץ את הרכבים החשמליים בקצב גבוה יותר מהשוק העממי, עם נתח שוק של 44% (58% כולל פלאג-אין).

ג׳יפ אוונג׳ר בישראל

ג׳יפ אוונג׳ר החשמלי בישראל – תומחר בארץ גבוה יחסית לתמורה.

התחזית לשנתיים הקרובות: שיא נוסף במכירת החשמליות

השבוע הציג רן דנאי מנכ"ל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, לקסוס, ג'ילי וזיקר את תחזיות החברה לגבי המשך התפתחות השוק החשמלי בישראל, שלמרות עליית המס בתחילת השנה ועליה נוספת הצפויה בינואר 2025, צפוי להמשיך לצמוח בקצב גבוה גם השנה. לדברי דנאי, שוק החשמליות צפוי להגיע השנה ל-60 אלף מכוניות ונתח שוק של 21%, כאשר במהלך 2025 העליה כבר תהיה מזערית עם 65 אלף חשמליות ונתח שוק מוערך של 22%.

אחת הסיבות לאופטימיות לצמיחה בשוק החשמליות נובעת מכניסתם של מותגי רכב חשמליים רבים לארץ בשנתיים האחרונות, לצד שלל מותגים שעושים את דרכם לארץ, והאימוץ המפתיע של הישראלים של מותגי רכב חדשים שעל רובם הם לא שמעו כלל עד לתקופה האחרונה. מדובר אגב בבשורות פחות נעימות עבור מותגי הרכב הוותיקים שמאבדים את יתרון הוותק והניסיון שלהם בשוק ואת אמון הלקוחות.

מכירות רכב חשמלי בישראל לפי שנים

רן דנאי, מנכ"ל יוניון מוטורס, מציג את תחזית המכירות של החשמליות לשנתיים הקרובות.

כחלק מהפתרון לעליית המחירים שמאפיינת את הדגמים החשמליים בשל התייקרות המס, התחרות הגוברת בשוק וכניסתם של מותגי רכב חדשים רבים (21 מותגי רכב מסין כבר פועלים בישראל), מביאים לתחרות עזה בשוק שאף גוררת בתחילת השנה ירידת מחירים בחלק מהמותגים (MG, סיטרואן, פיג'ו ועוד), לצד כניסת מותגי 'פרמיום טק' חדשים כמו אקספנג, זיקר וסמארט שמציעים חלופה איכותית לשוק היוקרה במחירים תחרותיים מתמיד, וגורמים להתעניינות גבוהה בשוק הדוחפת לירידת מחירים. אל אלו אמורים להצטרף גם שלל דגמים חשמליים עממיים עם תג מחיר נגיש יותר שיצטרפו בשנתיים הקרובות לשוק, וכן ירידה עולמית במחירי הסוללות שתאפשר רכישת הרכבים במחירים נמוכים יותר.

בדרך, הממשלה תעשה את מיטב מאמציה לחבל בחדירת הרכבים הידידותיים יותר לסביבה שעשויים להפחית משמעותית את זיהום האוויר בתוך הערים ולגרום לנו לנשום אוויר נקי יותר. פעולה נוספת שלה מתחילת השנה לאחר העלאת המס, היתה השבוע שהחזירה לשולחן את ההצעה הישנה שכוללת מס נסועה שיוטל במשך חמש שנים על בעלי רכב חשמלי בגובה 15 אגורות לכל ק"מ. לשמחתנו, זה לפחות אמור להיכנס לתוקף החל מ-2026 אם בכלל.

עוד מחדשות רכב