ישראל מתייקרת: גם עלות טעינת רכב חשמלי עולה ממחר ב-5.7%

לא רק מחיר הדלק מתייקר הלילה ב-34 אגורות לשיא של 7 שנים, לצערם של בעלי המכוניות החשמליות גם תעריף החשמל מתייקר החל מהלילה בשל עליית מחירי הפחם בעולם.

ששי כהן 31 בינו, 2022
אאודי e-tron החשמלית

יממה בלבד לאחר שפורסם שמחיר ליטר בנזין מתייקר החל מהלילה (1/2/22) ביותר מ-5% (כ-34 אגורות לליטר) ויעמוד מעתה על 6.71 שקל לליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי, מפרסמת היום רשות החשמל עדכון לתעריפי החשמל לשנת 2022, המצביע על זינוק של 5.7% בעלות קוט"ש לצרכן הביתי שיכנס לתוקף ביום 1 בפברואר 2022 ומשפיע בעקיפין גם על בעלי מכוניות חשמליות שעלות טעינת הסוללות שלהן מתייקרת בשיעור חד.

לדברי רשות החשמל הגורם המרכזי לעלייה בתעריף החשמל הוא מחיר הפחם העולמי שעלה במהלך השנה האחרונה למעלה מ-100%. בשנת 2021, כ-23% מסך הייצור המשקי בארץ נעשה באמצעות פחם. עם זאת, החל מהשנה הקרובה שיעור הייצור בפחם צפוי לרדת בהדרגה עד להפסקה מוחלטת של השימוש בו בשגרה בשנת 2026. התעריף לשנת 2022 מגלם כבר הפחתה של כ-20% בכמות הפחם המשמש לייצור חשמל ביחס לצריכת הפחם בשנת 2021.

העלייה במחירי הפחם באה על רקע משבר האנרגיה העולמי שהוביל לעליה במחירי הדלקים בכל העולם, לרבות מחירי גז טבעי, נפט וכאמור פחם. אגב, אם חשבתם שמצבנו גרוע ואנו סובלים מהתייקרות חדה במחיר החשמל, אז לדברי רשות החשמל העלייה בישראל מתונה יחסית, בין היתר בשל הצמצום בשימוש בפחם בשנים האחרונות ונמוכה משמעותית מהתייקרות החשמל במדינות רבות, לדוגמא : בריטניה (34%) שוודיה (35%), בלגיה (18%), אוסטריה (14%) וגם כמה מדינות עם עליה מתונה יותר כמו צ'כיה (9%), איטליה (6%), וגרמניה (5%).

אחת הסיבות העיקריות להתייקרות המתונה יחסית בארץ, היא שער הדולר הנמוך שמפצה על התייקרות החדה בעולם. עוד מוסיפים ברשות כי תעריף החשמל לצרכן הביתי היה צריך לעלות בכ- 10%, אולם מספר גורמים הביאו להתמתנות העלייה בתעריף החשמל ובהם הרווחים ממכירת תחנת הכוח "חגית מזרח", שיועברו במלואם לצרכני החשמל במסגרת עדכון התעריף הנוכחי והורידו את העלות המוכרת. בנוסף נרשמה ירידה במחירי הגז שהושפעה בין היתר גם היא מהירידה בשער הדולר.

מחיר קוט"ש החדש בתעריף ביתי כולל מע"מ (וללא עלויות קבועות) אמור להתעדכן החל מהלילה (1/2/22) ל-53.79 אגורות.

 

עוד מחדשות רכב