לאחר חודשים של היעדרות: אוניות גלנוע חזרו לפקוד את נמל אשדוד

המלחמה ומשבר החות'ים הובילו להיעלמותן של אוניות הגלנוע מנמלי אילת ואשדוד בחודשים האחרונים, אך בשבוע האחרון פקדה את נמל אשדוד אוניות גלנוע ועליה יותר מ-1,000 מכוניות מדגמי טויוטה ולקסוס.

ששי כהן 31 במרץ, 2024
לקסוס LBX נמל אשדוד

בתמונה הראשית: לקסוס LBX בנמל אשדוד בשבוע שעבר (צילום: יח"צ)

האם מתחילים לחזור לאט לאט לשגרה בנמל אשדוד? לאחר חודשים בהן נעלמו אוניות הגלנוע (מובילות המכוניות) מנמלי אילת ואשדוד, בשבוע שעבר פקדה את נמל אשדוד אוניית גלנוע אשר ממנה נפרקו כ-1,117 רכבים. כזכור, בעקבות המלחמה ומשבר החות'ים, הפסיקו אוניות הגלנוע לפקוד את נמלי אילת ואשדוד, כאשר בחודשיים הראשונים של השנה לא נפרקה אף מכונית חדשה בנמל אילת, כאשר בנמל אשדוד נפרקו רק 91 מכוניות. נמל חיפה הפך לנמל הראשי מתחילת השנה ביבוא מכוניות לישראל, ובו נפרקו בחודשיים הראשונים של השנה כ-23,949 מכוניות.


למרות השפעות המלחמה, מדווח היום נמל אשדוד כי האוניות חזרו לפקוד את הנמל, בהן אונייה עם למעלה מאלף מכוניות המיועדות לשוק הישראלי, ביניהם רכבים של טויוטה ולקסוס בסך של 1117 רכבים, 657 מתוכם הם רכבי טויוטה יאריס ו-380 רכבי לקסוס, מהם כמות של לקסוס LBX החדש שזה עתה הגיע לארץ. 

לפי נתוני רשות המסים, בחודשיים הראשונים של 2024 נפרקו בנמלי ישראל רק 34,400 רכבים (16 אלף מהם בפברואר), לעומת 46,900 רכבים בתקופה המקבילה אשתקד, נתון המצביע על ירידה של 26.7%. גם כמויות הענק של המכוניות שעגנו בנמל אילת בסוף 2023 (מעל ל-50,000 מכוניות) כבר הובלו בחודשים האחרונים למרכז הארץ ורובם נמכרו ללקוחות. בקצב הנוכחי של ירידת המלאי המהירה והעיכוב בהגעת מכוניות חדשות לארץ בעקבות המשבר עם החות'ים, אם לא יהיו הפתעות, שוק הרכב הישראלי עשוי לחוות משבר נוסף של מחסור במכוניות שיזכיר לנו את משבר השבבים העולמי שהופיע לאחר הגעת הקורונה, ורק נפתר לא מזמן. כבר היום חווים חלק מהיבואנים מחסור בדגמי מכוניות, נתון התורם לעליית מחירים נוספת. נותר לקוות שהתחלת חזרתן של אוניות גלנוע לאשדוד (ונקווה שבקרוב גם לנמל אילת) יחדשו את המלאים בארץ ויובילו לעצירת גל ההתייקרויות שהחל בתחילת השנה גם בענף הרכב.

לדברי שאול שניידר, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד: "במיוחד בתקופה זו, אנו מברכים על הגעת אונית הגלנוע לנמל אשדוד. אנו רואים בענף יבוא כלי הרכב חשיבות עליונה ועמלים להפוך את הנמל לתחרותי ואפקטיבי בכל הזירות."

לדברי אלי בר יוסף, מנכ"ל נמל אשדוד בפועל: "אנו שמחים על חזרתן של האוניות לפקוד את נמל אשדוד באופן סדיר ולשרת את צרכי יבואני הרכב ליעד הנמל הלאומי של ישראל. נמשיך לתת שירות מעולה לאוניות בסגמנטים המגוונים המטופלים על ידנו ."

עוד מחדשות רכב