לרגל החורף שמגיע: האם גשם ורכב חשמלי הולכים טוב ביחד?

האם חורף ורכבים חשמליים מסתדרים, האם לחורף יש השפעה על טווח הנסיעה של הרכב החשמלי, איך משפיע הקור על הסוללה, והאם קיימת סכנה בהטענת המכונית כשגשום?

מדור שיווקי 12 בדצמ, 2023
הטענת רכב חשמלי בגשם

האם חורף ורכבים חשמליים מסתדרים?

החורף מגיע ועימו גשמים, רוחות חזקות ולפעמים אפילו סערות והצפות, כל אלו בשילוב מערכת חשמל לא נשמעים כמו סידור מוצלח במיוחד, אך תופתעו לגלות שהשניים יכולים בהחלט להסתדר מצוין, לעבור את העונה הקרה ולצלוח את כל השלוליות בדרך עד לעונת האביב החמימה. במאמר זה נדריך אתכם כיצד לעבור את החורף עם מכונית חשמלית מבלי לחשוש.


האם לחורף יש השפעה על טווח הנסיעה של הרכב החשמלי?

אולי תופתעו לגלות אבל התשובה לשאלה הזו היא כן. קבוצת Recurrent המורכבת מבעלי רכבים חשמליים ממגוון דגמים של מכוניות חשמליות, מצאו כי יש השפעה בין מזג האוויר החורפי על ביצועיו של רכב חשמלי. מסתבר כי טווח הנסיעה של הרכב מתקצר בתנאים של קור. התוצאות מבוססות על השערות וחישוב טווחים על ידי התוכנה שמותקנת במכוניות החשמליות, כמו גם תוצאות אמתיות שמבוססות על מחקרים מקוריים של החברים בקבוצה שניתרו אותן על ידי מכשירים המעניקים נתוני אמת.

האם קיימת סכנה בנהיגה בגשם?

יש לנקוט בנהיגה זהירה בגשם בתוך רכב חשמלי ממש כפי שהייתם עושים ברכב רגיל. יחד עם זאת יש לשים לב למספר דגשים שקיימים דווקא ברכב החשמלי. לרכבים חשמליים יש אחיזה נמוכה יותר בכביש כיוון שהגלגלים שלהם נעולים לרוב לשם שמירה בצריכת האנרגייה. כמו כן מכוניות חשמליות הן כבדות משקל משום שמתוקנת בהן סוללה, בזמן שמכוניות שבהן יש מנוע בערה קלילות יותר. לכן, חשוב שתתאימו את נהיגתכם למזג האוויר החורפי שבו יש לא מעט ימים עם כבישים רטובים או אפילו שכבת קרח דקה ושימו לב שאתם מאיצים בעדינות רבה ונוהגים במהירות נמוכה יותר.
עוד דגש שחשוב לשים אליו לב הוא עניין השלוליות, חשוב להימנע מכניסה לתוכן ככל הניתן כדי שלא יכנסו מים לתוך הרכב עצמו היכן שאתם והנוסעים נמצאים. בנוסף, אינכם רוצים שיקרה נזק לרכיבים האלקטרוניים השונים אשר עלותם יקרה מאוד וגם כדי שלא תפגע מערכת הבלימה הרגנטיבית שלכם משהות ממושכת בתוך מים.

האם לקור יש השפעה על הרכב עצמו?

בפירוש כן. נהיגת חורף ברכב חשמלי אינה דומה לנהיגת בקיץ. למשל המערכות האחראיות על ניהול הסוללה שמותקנות ברכב, מתוכנתות באופן כזה שעוצמות הבלימה והטעינה יוגבלו כדי להגן על הסוללה, הדבר הזה בפועל יגרום לכך שטווח הנסיעה שלכם יהיה קצר יותר. יש לכוון את הרגנרציה (אחראית על טעינת הסוללה) לעוצמה הכי נמוכה לשם הגנה על הסוללה. כמו כן תצטרכו לחשב את מסלולי הנסיעה שלכם מחדש, משום שבניגוד לקיץ שבו למשל הייתם יודעים כי מסלול מסוים ישאיר לכם כ- 30% סוללה, בחורף תגלו כי הטווח שלכם עשוי להתקצר (אך בעיקר אם אתם גרים באזורים קרים במיוחד) וכי אתם עלולים לנהוג על שאריות החשמל האחרונות בסוללה.

איך משפיע הקור על הסוללה, והאם קיימת סכנה בהטענת המכונית כשגשום?

טעינת הרכב הזריזה שהורגלתם אליה בקיץ עברה וחלפה עם השרב וכעת תצטרכו להתאזר בסבלנות. מזג האוויר הקר מעכב את תהליך טעינת הסוללה ומצריך זמן נוסף. מערכות הניהול שאותן הזכרנו קודם, מתוכנתות לשמור על טעינה איטית כדי לאפשר לסוללה להתחמם. כך שטעינת החורף אכן תגזול מכם זמן נוסף, אך אל חשש בסוף רכבכם יוטען ותוכלו לצאת לדרך שוב. לגבי טעינה בגשם, אין כל סכנה, משום שמערכת החשמל המותקנת במכונית היא מערכת סגורה לגמרי.

כך תשמרו על הרכב כשקר בחוץ

אספנו עבורכם שלושה טיפים שיכלו לסייע לכם לשמור על הרכב החשמלי בימים הקרים:

  • תוכלו לחסוך באנרגיית הרכב אם תחממו אך ורק את המושבים ולא את הרכב כולו
  • מומלץ להחנות את הרכב בחנייה מקורה שתגן על הסוללה מהקור
  • עברו למצב חסכון שיתאים את הנהיגה ברכב כך שתוכלו לחסוך באנרגייה

עוד מחדשות רכב