נוסטלגיה לשבת: אאודי A6 – "מדברת אל השכל שלך"

עם עיצוב מדהים, חידושים כמו הנעה כפולה, מנוע דיזל ותיבת הילוכים רציפה הראשונים בקטגוריית מכוניות הסאלון, וקמפיין שכלל מודעות פרסום חדשניות ללא תמונה או מחיר של הרכב, הובילה בשנת 1998 אאודי A6 מתקפת דגמים חדשים בדרך לכיבוש שוק היוקרה.

ששי כהן 18 בפבר, 2022
אאודי A6 1998

לקראת אמצע שנות ה-90, החליטו באאודי שנמאס להם להיות מספר 3 בין מותגי היוקרה הגרמניים, וכחלק מאסטרטגייה חדשה ביקשה החברה לשדרג את המעמד, לטפח את התדמית היוקרתית שלה ובעיקר להציג דגמים חדשים בעלי עיצוב צעיר ונחשק יותר. כחלק מהמאמץ, עברה היצרנית לעידן ה-"A". ראשונה היתה זו ה-A4 שהוצגה ב-1994 ולפתע איימה ברצינות באירופה על מכירות ב.מ.וו סדרה 3. שנתיים מאוחר יותר הוצגה ה-A3, הקומפקטית היוקרתית הראשונה, שזכתה לשבחים וביקוש מצוין, וב-1997 עודכנה בדור חדש גם ה-A6, מכונית הסאלון של היצרן. עבור זו, השם A6 לא באמת היה חדש, משום שבמקביל להצגת ה-A4 ערכה אאודי מתיחת פנים למכונית הסאלון שלה שזכתה על הדרך לשם החדש A6, אך זאת היתה עדיין אותה אאודי 100 וותיקה שהוצגה ב-1990.


בחודש מרץ 1997 הוצגה בתערוכת ז'נבה אאודי A6 החדשה, שהדהימה את עולם הרכב עם עיצוב מדהים ונחשק, שהבהיר היטב שחטיבת היוקרה של קבוצת פולקסווגן רוצה להיות שוות ערך למותגי היוקרה הגרמניים. ה-A6 החדשה נהנתה ממרכב סופר אווירודינמי לאותם ימים (מקדם גרר של 0.28) עם רכב מעוצב שנדמה היה שכל חלק בו עוצב בידי אומן, ברמה שגרמה למרצדס E קלאס וב.מ.וו סדרה 5 להראות לידו פתאום מיושנות. באופן אישי, אני מודה שגם אני מאוד התלהבתי שראיתי את הדגם לראשונה בארץ בסוף 1997. מעטות הן המכוניות שראיתי לראשונה בחיי והרגע הזה נצרב אצלי היטב בזיכרון, אחת מהן היא ה-A6. כל-כך הערצתי את המכונית שהבטחתי שביום שאתחתן, אז אגיע לחתונה עם A6. בשנת 2001 קיימתי את הבטחתי ושכרתי מחברת יורופקאר A6 לשלושה ימים. יש כאלו שמשקיעים בזיקוקים, אני השקעתי (לטענת אשתי זרקתי 🙂 ) כסף בשכירות של רכב יוקרה. מיד לאחר ששמתי טבעת על היד, אשתי הבהירה לי שבפעם הבאה שארצה להעמיד אאודי חדשה בחניה, כדאי שאדאג לפחות להביא משכורת שתאפשר לי לרכוש אחת כזאת…

אאודי A6 2001

היו ימים… שנת 2001 – אאודי A6 כרכב החתונה שלי (גרסת הכניסה 1.8T)

היצע הדגמים בישראל

צ'מפיון מוטורס החלה בשיווק ה-A6 החדשה באוגוסט 1997, כאשר היצע הדגמים בתחילת הדרך כלל צמד מנועי 6 צילינדרים מהסדרה החדשה של היצרן, שכללה 5 שסתומים לצילינדר (סה"כ 30 שסתומים), עם גרסת 2.4 ליטר שהפיקה 165 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.2 שניות ומהירות מרבית של 217 קמ"ש, וגרסת 2.8 ליטר שהניבה 193 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.3 שניות לצד מהירות מרבית של 231 קמ"ש. צמד המנועים שודכו לתיבת הילוכים אוטומטית 5 הילוכים מסוג "טיפטרוניק" שכללה אופציה לתפעול ידני, אך בניגוד למתחרות הישירות, המכוניות צוידו בהנעה קדמית. בשנת 2000 הצטרפו להיצע הדגמים גם ה-A6 TDI, שצוידה במנוע טורבו-דיזל חסכוני בנפח 2.5 ליטר 150 כ"ס וגיר אוטומטי, והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.9 שניות לצד מהירות מרבית של 214 קמ"ש. במקביל הושקה כאן גם ה-A6 קוואטרו, גרסת הקצה במשפחה שצוידה במנוע V8 בנפח 4.2 ליטר והנעה כפולה, והציעה הספק של 300 כ"ס שהטיסו את הרכב ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות בדרך למהירות מרבית של 250 קמ"ש.

אאודי A6

שנה מאוחר יותר נחתה כאן גם ה-1.8T, גרסת כניסה חדשה ומוזלת שצוידה במנוע טורבו 1.8 ליטר שהפיק 150 כ"ס, 9.6 שניות ל-100 קמ"ש ב- ומהירות של 214 קמ"ש וגרסת ה-2.7 ליטר קוואטרו בי-טורבו, שהפיקה 230 כ"ס וסיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות. בשנת 2001 הגיעה לארץ מתיחת הפנים של הדגם, שכללה עדכונים קוסמטיים קלים מבחוץ ומבפנים, החלפת גרסת ה-2.8 ליטר ב-3.0 ליטר 220 כ"ס וכל הדגמים למעט גרסת ה-2.7 ליטר זכו לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה. מדובר היה בדגם היחיד בקטגוריית הסאלון בעולם שזכה לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה ורבים תהו איך תיבה כזאת שמיועדת למכוניות קטנות תתמודד עם מכונית סאלון גדולה וחזקה. מאוחר יותר היא התבררה אכן כלא אמינה.

אאודי A6

קמפיין חדשני לאאודי ב-2003, ללא תמונה מלאה של הרכב, ללא מחיר וללא שם הרכב.

מפנקת

אבזור הרכב כלל כבר מרמת הגימור הבסיסית הגה מצופה עור, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, 4 כריות אוויר, חישוקי גלגלים קלים, מחשב דרך ועוד, אך כל המכוניות במשלוחים הראשונים הגיעו עם חבילת אבזור שכללה גם גג שמש חשמלי, מערכת סטריאו ואזעקה מקוריים שעבורם נדרשה תוספת של 12,000 שקל במחיר. עם בסיס גלגלים של 276 ס"מ, היא הציעה מרווח נאה לחמישה נוסעים, תא הנוסעים היה מכובד למראה והציע איכות חומרים והרכבה מעולים, תאורת פנים מרשימה, ווילון חשמלי אחורי וריפודי עור בדגמים הבכירים וברשימת החידושים נרשמו גם מראות איפור מוארות, תאי אחסון בדלתות מתפצלים ונפתחים, מחזיקי כוסות ומאפרה הנשלפים עם שיכוך רך באמצעות נוזל ומכסה תא מנוע הנפתח בעזרת טלסקופים. הודות לשימוש באלומיניום ומגוון מתכות קלות, למרות שה-A6 היתה גדולה מקודמתה, היא דווקא היתה קלה יותר.

אאודי A6

תא הנוסעים שלה נראה לטעמי מצוין גם היום

קמפיין שיווקי ראשון מסוגו בארץ

הסלוגן העיקרי של אאודי באותם שנים היה "מדברת אל השכל שלך" ותרם רבות לחיזוק מעמדה של אאודי כמותג צעיר ויוקרתי, אך כאשר השיקה אאודי את גרסת הדיזל TDI, נזקקה החברה לקמפיין פרסום יצירתי שיצליח לשכנע לקוחות אמידים לרכוש רחמנא ליצלן מכונית סאלון יוקרתית שמצוידת במנוע דיזל – מפרט שלא היה מקובל בארץ. לשם כך השיקה היבואנית קמפיין חדש שכלל את המשפט: " מי אמר שמהירות וחיסכון לא הולכים ביחד" ושילב בין צ'יטה לגמל. מדובר היה בקמפיין נקי שלא כלל אפילו תמונה של המכונית ואפילו לא מחיר ונחשב למהפכה בזמנו בענף הפרסום לרכב. בשלב השני הושקו קמפיינים חדשים שכללו את המשפט " רק השקט מלווה את העוצמה" שהבהירו שגרסת הדיזל שקטה וחזקה בניסיון לנער את תדמית מכוניות הדיזל בארץ שמותגו כרועשות, חלשות ומזהמות ובהמשך גם קמפיינים עם לוגו היצרן בלבד ורשימת אולמות התצוגה, וללא תמונה של הרכב או מחיר.

אאודי A6 פרסומת

קמפיין לאאודי A6 דיזל – "רק השקט מלווה את העוצמה".

תמחור

מחיר אאודי A6 היה מאוד אטרקטיבי עם הגעתה לארץ והחל מ-186,500 שקל לגרסת ה-2.4 ליטר. לשם השוואה, מחיר ב.מ.וו 523 עם מנוע 2.5 ליטר החל מ-216,000 שקל ומרצדס E230 עם מנוע 2.3 ליטר הוצעה מ-259,830 שקל. גרסת ה-2.8 ליטר החזקה יותר עלתה 214,350 שקל והיתה גם היא זולה בעשרות אלפי שקלים מהמתחרות הגרמניות. ההופעה המרשימה, יחד עם יכולות הרכב והמחיר התחרותי הפכו את ה-A6 ללהיט בשוק מכוניות הסאלון, ובחירתם של מנכ"לים ואנשי עסקים רבים במשק, שאימצו בחיבה את מכונית המנהלים היוקרתית והיפהפיה. מפתיעות במיוחד היו גרסאות ה-TDI החסכונית וה-1.8 ליטר טורבו הבסיסית שזכו לפופולריות גבוהה וגררו אחריהן גרסאות מתחרות חדשות. אחת מהן היתה וולוו S80 דיזל, שצוידה במנוע הדיזל הראשון מתוצרת החברה, אך זו לא הצליחה לשחזר כאן את הצלחת ה-TDI, למרות שהוולוו הובילה את קטגוריית הסאלון ונהנתה מתדמית מצוינת, ואף ניצחה את ה-A6 דיזל במבחן דרכים השוואתי במגזין "הגה", בעיקר בשל היותה זולה יותר ב-50,000 שקל מול ה-A6.

אאודי A6

מתחם המוקטעה ברמאללה במבצע חומת מגן. אאודי A6 של בכירי הרשות הפלסטינית מסיימת את חייה לאחר שנרמסה ע"י טנק. צילום: יואב גוטרמן, לשכת העיתונות הממשלתית
הצליחה?

אאודי A6 הגיעה לארץ בתקופה בה החלה צ'מפיון מוטורס היבואנית להפריד את שיווק מותגי החברה לאולמות תצוגה נפרדים, וה-A6 היתה המכונית שהובילה את המותג בארץ לעידן חדש בו נתפסה אאודי כשוות ערך למותגי היוקרה הגרמנים המתחרים, ונהנתה מתדמית צעירה יותר שהביאה להם קהל לקוחות מבוסס שחיפש אחר משהו שונה וסטייליסטי יותר. כבר בסיום שנת השיווק הראשונה (1998) נמסרו כ-209 מדגמי ה-A6 שסבלה בתחילת הדרך ממשלוחים מצומצמים יחסית לארץ עקב הביקוש הגבוה בעולם, והתברגה במקום השני בקטגוריית הסאלון וקרוב מאוד לב.מ.וו סדרה 5 שהובילה את הקטגוריה עם 217 מכוניות. שנה מאוחר יותר המכירות טיפסו בחדות אך את שנת 2000 סיימה ה-A6 במקום השלישי עם 445 מסירות, והפסידה לוולוו S80 שנהנתה מהילת "רכב השרים" והובילה את הקטגוריה עם 729 יחידות ושברולט אימפלה (שלא היתה באותה רמה) שזכתה ל-526 לקוחות. הצלחת ה-A6 יחד עם ה-A4, אאודי TT ודגמים נוספים חדשים של היצרן, גרמה למהפך בשוק היוקרה כאשר את שנת 2001 סיימה אאודי לראשונה במקום הראשון בקרב מותגי היוקרה, תוך כדי שהיא עוקפת את וולוו לאחר שנות שלטון רבות בארץ.

אאודי A6 יד 2

למכירה ביד 2: אאודי A6 מודל 1998, דגם 2.8 ליטר יד 1 פרטית ! ב-25,000 שקל.

תשרוד לאספנות?

הדור השני של אאודי A6 שווק בארץ בשנים 1998-2004 עד שהוחלף בדור חדש, וייזכר כדגם שהאציל מתדמיתו על כל דגמי אאודי וסייע למותג לכבוש את פסגת מותגי היוקרה בישראל. לאורך השנים סיפקה ה-A6 אמינות בינונית בלבד, עם בעיות משמעותיות בתיבות ההילוכים המתקדמות שלה, שקרסו בזו אחר זו ויחד עם עלויות החלפה של עשרות אלפי שקלים ומחירי אחזקה גבוהים גם לשאר המכלולים, האיצו השבתת דגמים מוקדם מהצפוי וירידה מהירה יחסית שלהם מהכביש. נכון להיום מרבית הרכבים כבר ירדו מהכביש, ודי נדיר להיתקל באחת כזו נוסעת על הכביש. בלוח יד 2 מצאנו 5 מודעות למכירה של הדגם, כולל אחת מודל 1998 יד 1 עם 250,000 ק"מ שמוצעת ב-25,000 שקל לגרסת ה-2.8 ליטר. אחרות תוכלו למצוא מ-8,000 שקל. האם נפגוש בעוד כמה שנים בודדות A6 כזאת עם רישוי אספנות? לצערי כנראה שלא. בדומה לדגמי יוקרה אחרים, התחזוקה המאוד יקרה שלהם כמשומשים, יחד עם השימוש הגובר במחשבים וחיישנים שדורשים ידע רב בטיפול, מקצרים את חייהם ומקשים על אספנים לתחזק אותם.

עוד מנוסטלגיה