נסיעת היכרות ראשונה ברכב העירוני המתקפל הראשון בעולם

סיבוב היכרות ראשון עם ה-CT-1, החשמלית הדו-מושבית העירונית והמתקפלת של סיטי טרנספורמר הישראלית, חושף רכב מיקרו יעיל שיכול להשתחל בפקקי תנועה ולהחנות כמו אופנוע, אך גם לספק נוחות של מכונית ובטיחות גבוהה יותר. מתי נראה אותו על הכבישים וכמה זה יעלה?

ששי כהן 22 בפבר, 2024
סיטי טרנספורמר CT-1

צילומים: רונן טופלברג

בשנים האחרונות מתרבות הערים באירופה בהן נרשמת מגמה של דחיקת הרכבים הפרטיים והמזהמים מחוץ למרכזי הערים, במטרה להקל על עומסי התנועה, להפחית את זיהום האוויר וגם לשחרר את השטחים הציבוריים העירוניים אשר בחלק מהמקרים מחציתם נתפסים ע"י מקומות חניה. אם תוסיפו לזה גם את העובדה שרכבים פרטיים נמצאים למעשה בשימוש רק ב-4% מהזמן ובשאר הזמן פשוט חונים, מדובר בחוסר יעילות של התחבורה ועומס מיותר על התשתיות והמרחב העירוני. הפתרונות הקיימים מבקשים מהציבור להשאיר את הרכב בבית ולהשתמש בתחבורה ציבורית, במוניות או ברכבים שיתופיים כאשר אחת המגמות שצומחות היא מעבר לרכבי מיקרו חשמליים עירוניים (קטגוריית L7e) אשר אינם מזהמים, אינם נזקקים למקום חניה גדול ובחלק גדול מהמקרים ישתלבו גם בשוק הרכב השיתופי ואמורים יותר לנוע על הכביש מאשר לעמוד בחניה. אל עיצוב נוף התחבורה העירונית העתידית  מבקשת להצטרף גם סיטי טרנספורמר הישראלית שפיתחה את רכב הרכב המתקפל החשמלי הראשון בעולם.



רעיון מהפכני

את רעיון הרכב החשמלי המתקפל המאפשר לו לצמצם את מידת רוחב הכלי מ-1.4 מטר ל-1 מטר בלבד, נתון המאפשר לו להסתפק במקום חניה המיועד בד"כ לאופנוע, הגה לפני 10 שנים מייסד החברה והמנכ"ל ד"ר אסף פורמוזה- ד"ר בהנדסת מכונות מאונ' בן גוריון, אשר רשם גם פטנט על רעיון הקיפול הייחודי של הרכב. לאחר שנים של פיתוח והצגת שלל דגמי קונספט, הוזמנו לראשונה לנסיעת היכרות על דגם ה-CT-1, שמהווה את הבסיס לגרסת הייצור CT-2 שתיחשף רשמית כבר בקיץ הקרוב וצפויה להגיע לשווקים ראשונים בסוף 2025. על העיצוב המתקדם והחביב למראה אחראי אייל קרמר, מייסד שותף וסמנכ"ל עיצוב בסיטי-טרנספורמר שבחר בגישה בוגרת יותר, עם קווים נקיים ומודרניים, תוך צמצום השימוש בקישוטיות מיותרת במטרה להפוך את הרכב למותג פרימיום בקטגוריית רכבי המיקרו.

סיטי טרנספורמר CT-1

עיצוב מרשים MADE IN ISRAEL . צילום: רונן טופלברג

ה-CT-1 הוא רכב מיקרו עירוני חשמלי דו מושבי, אשר כחלק מהרעיון להיות יעיל בעיר, להשתחל בקלות בכרך האורבני הצפוף עם שאיפה לעבור גם בין טורי מכוניות בדומה לכלים דו-גלגליים, הוא חייב להיות צר (מקסימום 1 מטר), וכך הנוסע יושב מאחורי הנהג ולא לצידו כמקובל. בשעה שבמרבית מדינות אירופה מגבילים את מהירות הכלי בעיר ל-40 קמ"ש, במדינות בהן יותר לו לנהוג במהירות גבוהה יותר, מתאפשרת מהירות מרבית של עד 90 קמ"ש וכדי לספק רמת בטיחות גבוהה של הכלי, מגיע כאן הרעיון של הרכב המתקפל, כאשר ה-CT מבוסס על פלטפורמה תחתונה המשלבת מנגנון קיפול ייחודי המסוגל להתרחב ולהצר עצמו בלחיצת כפתור בצורה אוטומטית (בהמשך באופן אוטונומי), כדי להתמודד בצורה מיטבית עם אתגרי התנועה והחניה בעיר ובאזורים צפופים. במצבו "הפתוח" בעת נהיגה עירונית, רוחבו של הרכב עומד על כ- 1.4 מטר בלבד. לדברי החברה, כאשר הרכב "מכווץ", ניתן להחנות עד ארבעה רכבי CT בשטח חניה של מכונית רגילה – חיסכון של עד 75% בשטח החניה.

סיטי טרנספורמר CT-1

עם גלגלים מקופלים, חונה כמו אופנוע או תופס רבע בלבד מחניה של מכונית! צילום: רונן טופלברג

נסיעת התרשמות קלה בת"א

נהיגת התרשמות ראשונה ב-CT-1 במתחם פארק עתידים ברמת החייל בת"א חשפה רכב אורבני זריז, המאיץ מעמידה ל-50 קמ"ש ב-5 שניות, ומעצם היותו חשמלי הוא גם אינו מזהם את הסביבה ומספק נהיגה שקטה. למרות הממדים הזעירים, התחושה בתא הנוסעים אינה קלסטרופובית, ואפילו מספקת תחושת פרימיום קלה, כאשר גרסת ה-CT-2 שתיחשף בקיץ הקרוב אמורה לספק כבר תא נוסעים ברמה גבוהה יותר, עם הנדסת אנוש טובה יותר ותפעול קליל במיוחד. לרשות הנהג אגב, עומדות 2 דלתות שמאפשרות לו לרדת מהרכב בצורה נוחה יותר כאשר הוא מחנה את הכלי בסמיכות ובצפיפות לכלים נוספים, וכן יש לו גם 2 חלונות חשמל…

סיטי טרנספורמר CT-1

אווירת פרמיום בתא הנוסעים שצפויה לעלות שלב נוסף בגרסת הייצור. צילום: רונן טופלברג

אל אלו יצטרפו בגרסת הייצור גם מזגן, מולטימדיה הכוללת קישוריות לסמארטפונים ומערכת ניווט עירונית מתקדמת מפיתוח של היצרן ואפילו רמקולים איכותיים שפותחו במיוחד לדגם ע"י חברת "Morel" הישראלית מנס ציונה. על הכביש, תחושת הנהיגה שונה מהמקובל ודורשת הסתגלות קלה, אך הרכב בהחלט מרגיש בטוח ויציב וגם כאשר עברתי את ה-20 קמ"ש והרחבתי בלחיצת כפתור את רוחב הכלי ל-1.4 מטר, לאחר 2-3 סיבובים תחושת הביטחון עלתה וכך גם מהירות הנסיעה. מנגד, הבלמים קשים יחסית ביחס לרכב רגיל וגם נוחות הנסיעה קשיחה יותר במטרה לשמור על יציבות, אך חשוב לזכור שמדובר ברכב שמיועד לנסיעות עירוניות קצרות.

סיטי טרנספורמר CT-1

עם גלגלים "סגורים", הכלי ברוחב של מטר בלבד, המאפשר לו להשתחל לכל חור במרחב האורבני הצפוף. צילום: רונן טופלברג

המפרט הטכני כולל מרכב באורך 2.0 מטרים, מנוע בהספק 15kW ומשקל מוגבל של 450 ק"ג (לפני נוסעים וסוללה) כדי להיות חוקי בקטגוריה העירונית, וטווח הנסיעה צפוי לעמוד על עד 180 ק"מ. זמן הטעינה של הרכב דרך שקע חשמל ביתי רגיל עומד על כ-4.5 שעות, ואבזור הבטיחות כולל גם ארבעה בלמי דיסק, ABS, בקרת יציבות, מצלמת רוורס ועוד, לצד מערכות בטיחות מתקדמות מתוצרת Ride Vision הישראלית, אשר בנתה מערכת עזר לנהג המתאימה במיוחד לרכבים זעירים, אופנועים וקטנועים, כאשר בעתיד צפויים להצטרף גם צמד כריות אוויר.

סיטי טרנספורמר CT-1

עם גלגלים "פתוחים", הרוחב צומח ל-1.4 מטר ומגביר את יציבות ובטיחות הכלי גם במהירויות גבוהות. צילום: רונן טופלברג

כמה יעלה?

הסיטי טרנספורמר שתוכנן, עוצב ופותח בישראל, ייוצר במפעל הרכבה של רכבים קטנים וחשמליים באיטליה וצפוי להגיע לשווקים ראשונים בסוף 2025. כבר היום ניתן לבצע הזמנה מוקדמת באתר החברה ולשריין מכונית מהמשלוחים הראשונים. מחיר הדגם צפוי להתחיל סביב ה-16,000 יורו (לפני מיסים במדינת היעד), מה שיהפוך אותו לדעתנו בעיקר לרכב המיועד עבור השוק המוסדי, חברות המתפעלות רכב שיתופי ולקוחות פרטיים שיחשקו ברכב עירוני יעיל במיוחד ככלי נוסף בבית. במקביל החברה נמצאת בימים אלה בתהליך גיוס הון שנחוץ לה על מנת להגיע לייצור סדרתי ובין משקיעיה הבולטים כיום בארץ קבוצת לובינסקי וקבוצת עפיפי מנצרת.

עוד מחדשות רכב