המצטרפת האחרונה לשוק רכבי המיני הפורח , היא המי ( Mii ) של סיאט שנחתה בארץ זמן קצר ביותר לאחר שהגיעה האחות התאומה סקודה סיטיגו , ולפני הצלע השלישית בפרויקט המיני החדש של קונצרן פולקסווגן שלעת עתה נשארת בחו"ל – פולקסווגן אפ. בשונה מהאחות התאומה לבית סקודה, נוחתת בשלב הראשון סיאט מי רק עם המנוע החזק בהיצע ועם אפשרות ייחודית גם לגרסת 3 דלתות צעירה .
תקלה ברכב מבחן ?
כמה שעות לאחר שקיבלתי את מפתחות הרכב , אני מריח תקלה ברכב המבחן : מחוג הדלק תקוע . הרי אספתי את רכב המבחן בבוקר בהרצליה , נסעתי איתו הביתה לרחובות , אחה"צ נסעתי איתו להדלקת נר ראשון של חנוכה עם להקת החיפושיות באיזור קיסריה ומשהו מוזר קורה בלוח השעונים : מד הדלק עדיין תקוע על " פול טנק " , ואני כבר על יותר מ- 150 ק"מ על השעון המתאפס . בדרך חזרה הביתה , מחוג הדלק החל לזוז קצת כלפי מטה , אבל רק קצת . מסתבר שאין תקלה ברכב והיא באמת חסכונית המכונית הזאת . בשעה שמרבית מתחרותיה נוהגות להשוויץ על 23 ק"מ לליטר ויותר , ובפועל עושות הרבה פחות , אז במקרה של סיאט מי , היא מצהירה " רק " על 21.2 ק"מ לליטר , אבל בפועל עשתה אצלי במשך המבחן 18 ק"מלליטר . או אם תרצו לדייק : 17.96 ק"מ לליטר . ממש לא רחוק מהצהרת היצרן . יפה לה.
והיא גם די צנועה הגברת. תסתכלו על העיצוב החיצוני , למרות שהיא משתייכת לאחד ממותגי הרכב הכי צעירים במיתוגם , היא די מאופקת בעיצובה. רחוק למדי מתוצרת המזרח ולפעמים גם נראית שייכת לעידן קצת אחר , אבל יש בה משהו בכל זאת נחשק . אולי זו גרסת ה- 3 דלתות הייחודית של רכב המבחן ואולי זה המדבקות השובבות על הדלתות " It's all about mii " שמושכות תשומת לב ברחוב . היופי שבפשטות .
בתוך תא הנוסעים מציעה המכונית עיצוב נאה ומודרני בעל קווים נקיים , לצד הנדסת אנוש מצויינת אשר אינה מקשה על תפעול המתגים ( המעטים ) תוך כדי נסיעה. כיאה למותג מבית פולקסווגן , איכות ההרכבה גבוהה והכל משדר חוסן ונראה שישמר כך לאורך שנים ארוכות . שילוב הצבעים בלוח השעונים , יחד עם הברזל החשוף בסגנון רטרו בדלתות הרכב והמושבים הכאילו ספורטיביים , מעניק תא נוסעים נעים למדי ורק האבזור מעט קמצני עם צמד חלונות חשמל , נעילה מרכזית , מערכת שמע מקורית עם יציאה לנגן חיצוני , מד טמפרטורה חיצונית וזהו פחות או יותר .כחלק מהניסיון לחסוך בעלויות ולהוזיל את המחיר , המראות מתכוונות ידנית כמו פעם , אין מראת איפור בצד הנהג , יש תאורת פנים בסיסית אחת ואפילו היושבים מלפנים יסתפקו רק במחזיק כוסות בודד. מאחור יש דווקא שניים . האבזור הבטיחותי כולל 4 כריות אויר ולראשונה בסגמנט ( ויחד עם האחות סקודה סיטיגו ) מערכת לבלימה אוטומטית של הרכב , המסוגלת לבלום את הרכב במהירות של עד 30 קמ"ש , כשהיא מזהה סכנה להתנגשות מלפנים .בשורה התחתונה סיאט מי מכונית בטיחותית מאוד ואף זכתה בציון מלא בריסוק במבחן האירופאי של Euro Ncap .
בתכנון הרכב הושקעה לא מעט מחשבה ,עם דגש מיוחד על מרחב פנים ושימושיות . המי מציעה כנראה את המידות הכי גדולות בסגמנט בבסיס הגלגלים ) 242 ס"מ ) וברוחב המכונית ( 1.65 מטר ) , אך בסעיף האורך שומרת על הממוצע עם 3.56 מטר . התוצאה : מכונית מרווחת למדי , אשר מזכירה בחלל תא הנוסעים יותר מכונית סופרמיני מאשר מיני , שלא על חשבון נפח תא המטען הנדיב שעומד על 251 ליטר שצומחים עד959 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים .
בניגוד לאחות התאומה מבית סקודה , בחרו בסיאט להביא לארץ רק את גרסת ה – 75 כ"ס החזקה בהיצע מנועי ה- 1.0 ליטר , עם אפשרות לגיר ידני או רובוטי עם מצמד בודד וחמישה הילוכים . רכב המבחן צויד לשמחתנו בגיר ידני ומרכב 3 דלתות צעיר ובעל אופי ספורטיבי ומציע נתוני ביצועים עם 13.2 שניות ל- 100 קמ"ש ומהירות מרבית גבוהה מהממוצע בסגמנט שעומדת על 171 קמ"ש . בפועל היא מרגישה שובבה וזריזה בהרבה ממה שמספרים הנתונים היבשים על הנייר עם יכולת תנועה עירונית קלילה ומהנה , היגוי לא מנותק ממה שקורה על הכביש , הגה לא רך מדי ויכולת לבצע פרסה במינימום של שטח כביש . עבור מי שמפחד מזינוק בעליה ברכב עם גיר ידני , מציעה המי מערכת סיוע לזינוק בעלייה שמחזיקה את דוושת הבלם 3 שניות ומונעת הידרדרות הרכב לאחור .
גם מחוץ לעיר מספקת המי קצב תנועה טוב ואפילו יכולות עקיפה לא רעות ביחס לנפח המנוע . אפילו הגרגור של מנוע ה-3 צילינדרים נעים לאוזן. מעבר לכך , נוחות הנסיעה טובה מהממוצע לסגמנט עם כיול מתלים רך יחסית ,שלצד חישוקי גלגלים קטנים וצמיגים עם חתך גבוה , מספקים נסיעה נינוחה למדי . יחד עם זאת , היעדר יכולת כיוונון מושב הנהג לגובה , פוגעת במידה מסויימת בתנוחת הנהיגה ומפריעה בעיקר לנהגים נמוכים .