סיפור הצלחה: דאצ'יה דאסטר רושם 2 מיליון רכבים בעולם

כשבכל 63 שניות בממוצע יורדת דאצ'יה דאסטר חדשה מפס הייצור, רושם רכב השטח של דאצ'יה הצלחה בעולם עם דיווח על ייצור הרכב ה-2 מיליון, אך לפני שתתחילו עם הבדיחות הממוחזרות, תזכרו שהשוק הגדול ביותר של הדגם בעולם הוא דווקא מערב אירופה ולאו דווקא מדינות מתפתחות.

ששי כהן 03 בפבר, 2022
דאצ'יה דאסטר

דאצ'יה חוגגת 2 מיליון יחידות לרכב הפנאי-שטח שלה דאסטר, ולרגל האירוע מספקת כמה נתונים מעניינים על הדגם שהוצג ב-2010 והצליח להתבלט בתוך שלל המתחרים בעולם עם שילוב מוצלח של הופעה נאה, יכולות נאות לשטח, שימושיות למשפחה ומעל לכל תג מחיר "לואו-קוסט" שאפשר לרבים בעולם להתקדם לרכב שטח אמיתי במחיר נמוך משמעותית מהמתחרים.

יופייך נמדד בצניעותך

דאצ'יה דאסטר נחשף לראשונה בעולם בדצמבר 2009, ובחודש מרץ ערך את הופעת הבכורה שלו בתערוכת הרכב של ז'נבה. גם במקרה שלו, רכב הקונספט שהוצג שנה קודם לכן בתערוכת ז'נבה (תחת הקוד דאצ'יה H79), הציג עיצוב מתקדם ונועז שלא היה לו שום קשר לגרסת הייצור (תופעה נפוצה בענף הרכב), כאשר גרסת הייצור שהוצגה שנה מאוחר יותר כללה מרכב קרוסאובר 5 דלתות פשוט למראה, שפותח תוך כדי דרישה לשמור על רכב שימושי ככל הניתן, ויחד עם זאת נראה אפילו מודרני ובמידה מסוימת גם מפתה. כמו שאומר המשפט המקומי המפורסם "בת ישראל היקרה, יופייך נמדד בצניעותך". או במקרה שלה: "בת רומניה היקרה…".

דאצ'יה דאסטר קונספט

דאצ'יה דאסטר קונספט (H79): מכונית הקונספט שהוצגה ב-2009 והיתה שונה לחלוטין מגרסת הייצור שהוצגה שנה מאוחר יותר

המשימה שהוטלה על צוות הפיתוח של דאצ'יה היתה ברורה: לייצר רכב פנאי בעל יכולות שטח של ממש, עם דגש על שימושיות למשפחה, אחזקה פשוטה וצריכת דלק נמוכה, וכל זה במחיר של לואו קוסט שיאפשר למשפחות בכל העולם להתקדם לרכב חדש במחיר הנמוך בעשרות אחוזים מהמתחרות בקטגוריה. כדי להגיע לזה, נרשמה פשרה בעיצוב תא הנוסעים, שימוש בחומרים זולים יותר (אך קשיחים ועמידים), ושימוש נרחב ביחידות כח, מכלולים ומתגים מבית חברת האם רנו על-מנת לקזז בעלויות הפיתוח ולהוזיל עלויות רכישה מספקים.

דרישות מהרכב שיעמוד בסטנדרטים של רכבי שטח צבאיים 

אחת הדרישות העיקריות בפיתוח הדאסטר בתחילת הדרך, היתה להקנות לו יכולות שטח של ממש ולא בכאילו, ולצד דרישה להנעה כפולה ותיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים, נרשמה גם דרישה חריגה שהרכב יצליח לנסוע במהירות של 5.79 קמ"ש בלבד ב-1000 סל"ד בלבד, בדומה לחיילים שבמהלך המלחמה הולכים לצד ג'יפים כדי לפנות את הנתיב. לפי כל מסעות השטח שהדגם עבר מאז ברחבי העולם, הם אכן השיגו את היעד. מעבר לכך, נדרש מהרכב להיות עמיד וחסון, וגם לתפקד בטמפרטורות נמוכות במיוחד שמאפיינות את סיביר, או בטמפרטורות גבוהות במיוחד של המדבריות במרוקו.

דאצ'יה דאסטר צבאית

דאצ'יה דאסטר צבאית – 800 רכבים כאלה סופקו לצבא רומניה.

בכל יום יורדים 1,000 מכוניות בממוצע מפס היצור

למרות התכנון הפשוט יחסית של הרכב ותא הנוסעים שרחוק מלשדר יוקרה, הדאסטר הכי פופולרי דווקא במדינות מערב אירופה שהתושבים שם ידועים בדרישות הגבוהות שלהם משוק הרכב, אך החבילה הכוללת המוצלחת של הדאסטר המגובה במחיר תחרותי ותמורה גבוהה לכסף, קרצה למיליוני לקוחות דווקא במערב אירופה. צרפת נחשבת לממלכת הדאסטרים בעולם ולא פחות מ-454,707 צרפתים רכשו את הדגם. אחריה איטליה עם 258,102 לקוחות, גרמניה עם 210,776 לקוחות, טורקיה עם 152,406 לקוחות וספרד עם 124,271 לקוחות. גם במדינת האם רומניה, בה מיוצר הרכב במפעל ב-Pitesti, הרכב הפך לנקודת גאווה לאומית ונרכש ע"י המשטרה, הצבא, שירותי האמבולנס וכל מיני סוכנויות ממשלתיות וחברות גדולות. כיום הדגם נמכר בקרוב ל-60 מדינות ברחבי העולם. גם בישראל נמכר הדאסטר החל משנת 2014, ואשתקד הוא היה הדגם הנמכר ביותר של המותג בארץ עם 1,297 מסירות.

דאצ'יה דאסטר

נוכחות רבה גם במירוצי שטח ברחבי העולם

הסיבה העיקרית לבחירה בדאסטר – המחיר

באנגליה נרשם האחוז הגבוה ביותר בעולם של נשים שרוכשות את הדגם, בטורקיה נרשם קהל הלקוחות הצעיר בעולם של הדגם (גיל ממוצע 42) ובחמשת המדינות שמובילות את המכירות בעולם כ-44% מהרוכשים גרים באזורים כפריים, עם דרישה גבוהה לרכבי 4X4. הסיבה העיקרית אגב שהלקוחות בוחרים דווקא בדגם הזה, היא כמובן המחיר. לפי סקר שערכה דאצ'יה, כ-56% מהרוכשים העידו שבחרו בדאסטר קודם כל בגלל המחיר.

בכל יום יורדות בממוצע מפס הייצור של הדאסטר ברומניה כ-1,000 מכוניות, או בכל 63 שניות בממוצע ובסה"כ 2 מיליון עותקים בעולם בשני דורות של הדגם (2010-2017 ו- מ-2017 ועד היום) ואם הייתם מעמידים אותם אחד על השני, אז הייתם מגיעים לגובה של פי 380 מהר האוורסט. לאורך השנים הוא זכה ב-40 פרסים בעולם הרכב, לרבות: רכב השנה ברומניה, רכב השטח הטוב ביותר באנגליה, המשפחתית הטובה ביותר בגרמניה ובלגיה ועוד.

 

עוד מחדשות רכב