שוק הרכב בישראל 2023: המכוניות הסיניות משתלטות על השוק, אבל מה לגבי הבטיחות?

המכוניות הסיניות הפכו כבר למבוקשות יותר מהיפניות בישראל ובשנה החולפת נמכרו בארץ רק פחות מהדגמים המגיעים מדרום קוריאה. האחראים לזינוק בביקוש הם בעיקר הדגמים החשמליים שמציעים בד"כ תמורה טובה למחיר, אבל מה לגבי הבטיחות?

ששי כהן 25 בדצמ, 2023
ג'ילי ג'יאומטרי C

עד לפני קצת יותר מעשור שימשו המכוניות הסיניות בעיקר מקור לבדיחות בעולם הרכב. זה החל בעיצוב שלרוב היה עצוב עם שלל נסיונות מביכים לחקות את תוצרת המערב, המשיך באיכות חומרים והרכבה נמוכים שפגעו באמינות בטרם עת, והסתיים בד"כ ביכולות נהיגה נמוכות ביחס לתוצרת המערבית, מנועים בזבזניים בדלק ומזהמים וציוני בטיחות מביכים במבחני הריסוק.


בתקופה שחלפה מאז, העבירה תעשיית הרכב הסינית הילוך ובסיוע ובעידוד ממשלת סין, התפתחה תעשיית הרכב במהירות, זיהתה את עידן החשמל שבפתח (לא מעט הודות להצלחה חסרת התקדים של טסלה) ובאמצעות השקעות עתק רכשה מספר יצרני רכב מערביים, הקימה מרכזי פיתוח מתקדמים ברחבי העולם ושכרה את שירותיהם של טובי מהנדסי הרכב בעולם שסיפקו במהרה את התוצאה: חלק גדול מתעשיית הרכב הסינית הפך למודרני, מחלקות העיצוב החלו לספק עיצובים מקוריים והרבה פחות מצועצעים, איכות החומרים וההרכבה זינקו דרמטית והמעבר למנועים חשמליים פתר את בעיית בזבוז הדלק וזיהום האוויר. בשנתיים האחרונות, כחלק ממאמץ ניכר לחדור ליבשת אירופה שישראל אגב מהווה כסוג של מגרש ניסויים מרכזי בדרך לחדירת המותגים ליבשת הישנה, ביצעה גם תעשיית הרכב הסינית התקדמות ענקית בנושא הבטיחות, ואת התוצאות המרשימות ניתן לראות בדיווחים של ארגון הבטיחות האירופאי המוביל Euro Ncap אשר מפרסם מעת לעת את תוצאות מבחני הריסוק של הדגמים החדשים, שם מציגים בשנתיים האחרונות יצרני הרכב הסיניים תוצאות מצוינות שלעתים מביכות את יצרני הרכב הוותיקים מאירופה בעלי הניסיון של עשרות שנים בסעיף הבטיחות.

לינק אנד קו בישראל

לינק אנד קו בישראל – הסיניים משקיעים בחדירה לשוק הישראלי בדרך לכניסה נוחה יותר לאירופה

בניתוח תוצאות מבחני הריסוק של Euro Ncap בשנתיים האחרונות עולה תמונה ברורה לחלוטין של שדרוג הבטיחות של כלל הרכבים שנבחנו ובמיוחד של התוצרת הסינית. כך למשל, מבין 67 דגמים שניגשו למבחני הריסוק בשנת 2022 באירופה, 53 דגמים זכו בציון המירבי של 5 כוכבים כאשר כל היתר הסתפקו בציון של 4 כוכבים שנחשב עדיין למכובד למדי, ובמיוחד בהתחשב בכך שדרישות הארגון לקבלת ציון מלא הולכות ומחמירות מדי שנה. מהדגמים הסיניים אגב, נבחנו באותה שנה כ-10 דגמים כאשר 9 מהם זכו בציון מלא של 5 כוכבים ו-2 מכוניות מהן נבחרו לטובות ביותר בקטגוריות בהן הן פועלות כאשר אורה פאנקי קאט נבחרה למצטיינת בסגמנט המשפחתיות הקטנות ו-Wey קופי 01 למצטיינת בקטגוריית ה-SUV הגדולים.

בשנת 2023 ניגשו למבחני הריסוק האירופאיים רק 17 דגמים חדשים, מתוכן 13 זכו לציון מלא של 5 כוכבים. הפעם, כבר יותר ממחצית הדגמים שנבחנו היו מתוצרת סין ו-9 מתוך 9 דגמים שנבחנו זכו בציון המירבי של 5 כוכבים. את מצטייני הקטגוריות בשנה החולפת הארגון טרם פרסם אולם סביר להניח שהנוכחות הסינית שם כנראה עלתה.

זיקר X בקרוב בישראל

בחודש הבא יגיע גם מותג זיקר לישראל

עבור השוק המקומי מדובר בשורה התחתונה בבשורות טובות. מתחילת השנה נמסרו בישראל כ-46,012 מכוניות חדשות מתוצרת סין, לעומת 21,840 מכוניות בתקופה המקבילה אשתקד. התוצרת הסינית תופסת כיום את המקום השני ביבוא רכב לישראל ומספקת תמורה גבוהה למחיר ועלויות אחזקה בעידן החשמלי שחוסכות כסף רב מול אחזקת רכב מונע בדלק. חשוב להדגיש שלמעוניינים לעבור לרכב חשמלי חשוב לדאוג גם לביטוח רכב מתאים עם כיסויים רלוונטיים וכמובן להתקנת עמדת טעינה ביתית לחוויית בעלות מושלמת, משום שהסתמכות בימינו רק על עמדות טעינה ציבוריות עשויה להתגלות ככאב ראש לא קטן.

דרום קוריאה עדיין מובילה את השוק הישראלי עם 52,614 מסירות, אך סין ממוקמת כבר שניה ואפילו לפני יפן חביבת הישראלים, המדורגת שלישית עם 34,426 מסירות. אחת הסיבות לזינוק המטאורי בביקוש לדגמים הסיניים נוגע להובלת שוק החשמליות בארץ, עם שלל דגמים שהפכו לרבי מכר בשוק המקומי כולל דגמי המודל 3 של טסלה שמגיעים אלינו ממפעל החברה בסין. בסה"כ עלו ב-11 החודשים הראשונים של השנה על כבישי ישראל כ-46,854 מכוניות 100% חשמליות שרשמו שיא בנתח השוק עם 17.7% מסך מכירות הרכב החדש בישראל. אילולא מלחמת חרבות ברזל שנכפתה עלינו ע"י ארגון הטרור חמאס, המספרים אגב היו אמורים להיות גבוהים אפילו יותר, עם ביקוש שיא למכוניות החשמליות דווקא ברבעון האחרון של השנה, רגע לפני שהמס המוטל עליהן צפוי לעלות מ-20% כיום ל-35% ב-1 בינואר הקרוב, לצד הפחתת תקרת הטבות המס עד ל-50,000 שקל. במיסוי החדש צפוי שוק הרכב החשמלי לסבול מהתייקרות משמעותית בתחילת השנה, שעשוי לפגוע בחדירת המכוניות החשמליות לארץ ויחד איתה גם בפלישה הסינית לשוק המקומי שכוללת כיום כבר יותר מ-20 מותגי רכב ועוד כמות נכבדה של מותגים נוספים שנמצאים כעת בתהליכי הגעה שונים לארץ.

עוד מחדשות רכב