נוסטלגיה לשבת: סאאב 9000 – "הזכות שלך לנהוג אחרת"

היא החזירה את מותג סאאב לישראל בשנת 1992, הציעה מכונית סאלון מיוחדת ושונה שפותחה בהשראת ענף התעופה, והיתה המכונית הצמודה של לא מעט מאנשי האליטה הביטחונית של ישראל, לרבות ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל שרכש אפילו 2 כאלה. סיפורה של סאאב 9000.

ששי כהן 22 בינו, 2021
סאאב 9000 בישראל

תמונה ראשית: אביהו בן נון ונשיא סאאב העולמית במפגש היכרות בישראל 1992 (צילום: ישראל סאן)

סאאב 9000 הוצגה בעולם לראשונה בשנת 1984, כחלק מהפרויקט המשותף "טיפו 4" בו פותחו על אותה פלטפורמה גם לנצ'יה תמא, אלפא 164 ופיאט כרומה. הנציגה של סאאב נחשבה להכי יוקרתית ובטיחותית בחבורה, אולם דווקא הגרסה של אלפא רומיאו התגלתה עם השנים כמוצלחת במשפחת הדגמים. עיצוב ה-9000 נעשה בשיתוף פעולה בין מעצבי סאאב וסטודיו ג'וג'ארו האיטלקי, והציע מראה אלגנטי ומכובד, אך מעט אנמי ביחס למכונית הדגל של היצרן הייחודי, שתמיד התהדר בייחודיות, מחשבה שונה מהעדר והקפדה על שילוב מגוון פטנטים ורעיונות מעולם התעופה (סאאב החלה את דרכה כיצרנית של מטוסים). בנוסף, ה-9000 יוצרה רק בדגמי בנזין ובאופן מפתיע משהו ללא גרסת קבריולט שאפיינה רבים מדגמי סאאב לאורך השנים, מה שצמצם משמעותית את יכולת החדירה שלה לשווקי העולם.


1992- סאאב חוזרת לישראל

13 שנה לאחר שפסק היבוא של מותג סאאב לישראל (בעקבות החרם הערבי), אשר בגלגול האחרון שלו בארץ יובא ע"י יפנאוטו יבואנית סובארו ושווק כאן בסה"כ שנתיים (1977-1979), קיבלה בשנת 1992 חברת ליאו גולדברג (יבואנית שברולט, אופל וביואיק באותם שנים) את הזיכיון הנכסף ליבוא המכונית השוודית היוקרתית לישראל, כאן חיכו לה לא רק המתחרות המוכרות מעולם היוקרה, אלא גם יריבתה העיקרית מבית – וולוו, שנהנתה בארץ מתדמית שוודית יוקרתית וכסמל סטטוס בשל היותה המכונית הצמודה של שרי הממשלה. כך בתחילת 92' הגיעו לארץ מכוניות ראשונות לתקינה, וגם משלחת של בכירי סאאב העולמית (כולל נשיא סאאב) שנפגשו במלון שרתון ת"א לפגישת עסקים שכללה גם את משה קצב, שר התחבורה באותה תקופה, ואביהו בן נון יו"ר החברה (ולשעבר מפקד חיל האוויר), שמן הסתם שמח לשווק את מותג הרכב היחיד בעולם שיש לו זיקה לעולם התעופה, מה שגרם לסאאב להיות חברה שונה ומיוחדת (לטוב ולרע).

סאאב 9000 בישראל

נשיא סאאב, שר התחבורה משה קצב ואביהו בן נון בפגישה בת"א. שימו לב למכונית הסאאב שמועברת במתנה… 🙂 (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

היצע הדגמים בישראל

עם התחלת שיווקה המחודש של סאאב בישראל, השוודים היו מעוניינים לשווק בארץ רק את גרסת ה-9000CS בעלת ה-5 דלתות של הדגם שנחשבה לשימושית וספורטיבית יותר למראה במשפחת הדגמים, אך היבואן בארץ העריך שהלקוחות בארץ יאהבו דווקא את גרסת ה-9000CD בעלת מבנה הסדאן 4 דלתות, אשר נחוצה יותר להצלחת רכב יוקרה בארץ והתעקש גם על שיווקה בישראל. סאאב היתה גם מהראשונות שאמצו את טכנולוגיית הגדשת הטורבו ומרבית הדגמים שלה צוידו במנועי טורבו, בשנים בהם מרבית המתחרות העדיפו לעבור למנועי 16 שסתומים אטמוספרים בנפחים גדולים. היצע הדגמים כלל 3 גרסאות לבחירה: ה-9000CD בבסיס שצוידה במנוע 2.0 ליטר 130 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-14 שניות ומהירות מרבית של 185 קמ"ש. מעליה הוצעה ה-9000CS עם מנוע ה- 2.3 ליטר 150 כ"ס שהציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12 שניות ומהירות מרבית של 200 קמ"ש, ובקצה גרסת ה-9000CS טורבו שצוידה במנוע 2.3 ליטר 200 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות לצד מהירות מרבית של 225 קמ"ש. מאוחר יותר התעדכנו המנועים בביצועים משופרים עם דגם ה-9000CS שצויד במנוע טורבו 2.0 ליטר 150 כ"ס ו-9.5 שניות ל-100 קמ"ש, דגם ה-9000CSE עם מנוע טורבו 2.3 ליטר 170 כ"ס ו-9 שניות ל-100 קמ"ש ודגם ה-9000 AERO עם מנוע טורבו 2.3 ליטר 225 כ"ס ו-7.4 שניות ל-100 קמ"ש. רק מכונית אחת יובאה לארץ עם תיבת הילוכים ידנית.

סאאב 9000

אביהו בן נון ונשיא סאאב בכניסה למלון שרתון ת"א עם הסאאב 9000CS הראשונה בארץ שמס' הרישוי שלה היה -65-9000-6… (צילום: ישראל סאן)

אחת המכוניות הבטיחותיות בארץ

בדומה למסורת הבטיחות הגבוהה של סאאב, גם ה-9000 היתה מכונית בטיחותית וחזקה במיוחד, עם שלדה חזקה ומחוזקת ואביזרי בטיחות מתקדמים (כרית אוויר, ABS ועוד) שהקנו לרכב עמידות מרשימה גם בשעת תאונה. גם בשוודיה טרחו תמיד אנשי סאאב לפרגן לעצמם שהם בטיחותיים יותר מוולוו המתחרה, ובעיקר בשל הבטיחות האקטיבית הגבוהה יותר של דגמי היצרן, שנהנו ממנועי טורבו מול "הטנקים" הכבדים של וולוו מהעבר. גם אריה גרוסמן, הבעלים של מוסך סאאב המפורסם מת"א, סיפר לפני מספר חודשים שאף אחד מלקוחותיו לא נהרג או נפצע קשה בתאונה עם דגם סאאב לאורך השנים. מעבר לכך, התהדרה המכונית באבזור עשיר שכלל במרבית הדגמים מושבי עור, דיפוני עץ בתא הנוסעים, מושב נהג חשמלי, בקרת אקלים דיגיטלית, מגבים עם מתזים לשטיפת הפנסים הקדמיים, מערכת שמע יוקרתית, מחשב דרך ופטנט ייחודי של גישה לקופסת הנתיכים (פיוזים) דרך תא הכפפות בתוך הרכב. בניגוד למרבית דגמי סאאב שם הסוויץ' להנעת הרכב מוקם בין צמד המושבים הקדמיים, ב-9000 הוא היה במיקום הקלאסי מאחורי ההגה. הנדסת האנוש המוזרה אגב, זכתה לרוב לקטילה של עיתונאות הרכב.

פרסומת סאאב 9000

פרסומת סאאב 9000 מ-1996 (מתוך רכב של פעם בפייסבוק)

המכונית של האליטה הבטחונית בישראל

לצידו של נשיא UMI אביהו בן נון שנהג באחת כזאת (והצהיר בעבר שהוא אוהב אותה יותר מכל דגמי UMI שיובאו לארץ), קשריו של מפקד חיל האוויר לשעבר הביאו גם מספר בכירים מהצמרת הבטחונית להיות בעלים של הסאאב 9000. כך, טרם התמנה לראשות הממשלה, רכש אריק שרון ז"ל אחת כזאת ולאחר מספר שנים החליף אותה באחת חדשה. (אשתו לילי ז"ל דווקא נסעה בב.מ.וו 525i…) גם אורי פלד, מפקד פיקוד צפון החזיק באחת כזאת וכך גם אורי אור מפקד פיקוד מרכז בעבר ובכירים נוספים במערכת הבטחון.

סאאב 9000

1996: אריאל שרון והנהג שלו עם הסאאב 9000 ביציאה מהקריה. (צילום: ישראל סאן)

מכונית לאנשים מיוחדים

בדומה לכל מכוניות סאאב מהעבר, גם ל-9000 היה אופי שונה והיא לא התאימה לכל אחד. מצד אחד, היא שדרה יוקרה וסמל סטטוס, תא נוסעים מפנק ומאובזר, רמת בטיחות גבוהה במיוחד ומנועי טורבו שהציעו ביצועים נאים, כך שחובביה אהבו לפרש את ראשי התיבות של השם סאאב כ- סגנון, אמינות, איכות, בטיחות… מצד שני, מוניטין האמינות של הרכב היה ירוד, רק מעטים בארץ ידעו לטפל ברכב המתוחכם ("מכונאי של סאאב ידע לטפל גם במיצובישי, אבל מכונאי של מיצובישי לא ידע לטפל בסאאב"…), החלקים בארץ היו יקרים מהממוצע (גם בשוק היוקרה) והשילוב של אלה הוביל לנפילת ערך אסטרונומית וסחירות גרועה בהמשך, מה שהפך את הדגם כמשומש למכונית יוקרה במחיר מציאה, שבעיקר היטיב עם קבוצה קטנה יחסית של חובבי המותג בארץ.

תמחור יקר להחריד

עם התחלת שיווקה של ה-9000 בישראל, צוידה ה-9000 בתג מחיר גבוה במיוחד בארץ, שלמעשה רק מרצדס 200E היתה יקרה ממנה בקטגוריית רכבי הסאלון. עם תג מחיר התחלתי של 118,500 שקל לגרסת ה-130 כ"ס הבסיסית, היתה הסאאב לא רק יקרה משמעותית מהאחיות למשפחה (אלפא 164 ב-92,900 שקל ולנצ'יה תמה מ-90,300 שקל), אלא גם ממכוניות גרמניות כמו אאודי 100 ב-108,150 שקל וב.מ.וו 520i ב-116,800 שקל. גם מובילת השוק וולוו 940 היתה זולה יותר ונמכרה ב-108,000 שקל, ואפילו הונדה אקורד האמריקאית שהגיעה זמן קצר קודם לכן לארץ ונחשבה ליקרה, הוצעה ב-102,450 שקל. בליאו גולדברג היבואנית הסבירו את המחיר הגבוה בתדמית הייחודית שיש לרכב וגם למכס של 7% שנוסף למחיר המכונית מכיוון שהיא לא הגיעה ממדינות השוק האירופאי המשותף.

סאאב 9000

סאאב 9000 במפגש המועדון (צילום באדיבות המועדון)

מועדון אוהבי סאאב ישראל 

מועדון "אוהבי סאאב בישראל" הינו אחד ממועדוני הרכב הוותיקים בארץ ובעוד שנתיים יחגוג כבר 40 שנה (הוקם שנתיים לפני מועדון החמש!).המועדון הוקם ע"י מהנדס הרכב דוד נמרי ואילן רוט וחברים בו כמה מאות חובבים, אשר ברשותם כמה עשרות מכוניות. לדברי יוחאי, אחד מחברי המועדון, חלק גדול מחברי המועדון בארץ מחזיקים יותר מסאאב אחת ברשותן ויש כמה שמחזיקים גם 4-5 מכוניות. אחת ממכוניותיו של אריק שרון שרדה ומוחזקת כיום בידי אספן, ולדבריו: " אני מכיר אנשים משוגעים שהרכב שלהם נוסע יותר טוב מרכב חדש, נראה יותר טוב מרכב חדש וגם מקבל טיפולים כמו שצריך על מנת שימשיך לנסוע עוד הרבה שנים על הכביש…". מרבית בעלי המכוניות מטפלים אצל מוסכניק מומחה לסאאב בצפון הארץ ליד מעלות, והם נהנים גם מקבוצת וואטסאפ פעילה. בין חברי המועדון תמצאו לקוחות כמו השחקן שלמה וישינסקי שידוע כחובב סאאב לאורך השנים ושדרן גלי צה"ל נועם אבירם. כמה סאאב שרדו בארץ? ככל הנראה 400-450 מכוניות מכל הדגמים והשנתונים.

סאאב 9000 לימוזין

היו גם כמה עשרות סאאב 9000 בחו"ל שהוסבו ללימוזינה.

תשרוד לאספנות?

סאאב 9000 שווקה בארץ בשנים 1992-1998 וממנה נמכרו כאן בסה"כ כמה מאות בודדות של מכוניות, עד שהוחלפה בשנת 98' ע"י הסאאב 9-5. גם בעולם מדובר בדגם שיוצר בכמות קטנה יחסית, כאשר במשך 14 שנות ייצור ארוכות במיוחד לדגם, נמכרו ממנו רק 503,087 מכוניות. נכון להיום, ה-9000 נעלמה כמעט לחלוטין מהכביש, והמעטות ששרדו מוחזקות ברובן בידי חובבי המותג בארץ, כך שסביר להניח שיהיו כאלה שיזכו לרישוי אספנות החל מהשנה הבאה. נכון ליום פרסום הכתבה, לא נצפתה אף אחת כזאת למכירה בלוחות היד שניה, ואם תמצאו אחת כזאת, סביר להניח שמחירה יהיה מתחת ל-10,000 שקל לרכב שאינו חודש ושופץ.



שיתופים

עוד מנוסטלגיה