שימו לב לכמה נתונים על שוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות . בחמש שנים האחרונות התייקר מחיר מכונית משפחתית בישראל ב- 17% , ממחיר ממוצע של 111,000 ש"ח למשפחתית ליסינג ממוצעת ב- 2008 , ל- 127,000 ש"ח כיום . מחיר הדלק עלה בארבע שנים האחרונות ב- 67% , מ- 4.75 ש"ח לליטר בתחילת 2009 , ל- 7.95 ש"ח לליטר היום , ואם כל זה לא מספיק , גם שווי השימוש ברכב זינק בלא פחות מ- 100% בחמש שנים האחרונות . אז מה הפלא שכולם מחפשים היכן לחסוך . גם יבואני הרכב מכירים היטב את המספרים האלה , וזאת הסיבה גם שיונדאי I25 וקיה ריו סדאן מצליחות כל-כך בשנים האחרונות . המשפחתיות הקומפקטיות הזולות עושות חייל בשנים האחרונות והמגמה רק צפויה להתחזק בשנים הקרובות . עכשיו גם לפיג'ו יש נציגה בסגמנט המתחמם . וקוראים לה – 301 .
פיג'ו 301 שהוצגה בשנה החולפת בעולם , פותחה על-מנת לחזק את מכירות היצרן בשווקים מתפתחים , ונחתה בארץ בסוף 2012 . עבור לובינסקי היבואנית , פוגעת ה- 301 בשתי מטרות חשובות . הראשונה – לראשונה מזה שנים יש לה משפחתית סדאן שכל-כך חשובה להצלחה בציי הרכב , והשניה : היא בסופו של דבר מכונית בעלת מאפיינים מכאנים בסיסיים למדי אשר מאפשרים תג מחיר תחרותי וזול משמעותית מחיק משפחתיות הליסינג הנפוצות . והשוק הישראלי אכן מחבק עד כה את הרכב, או יותר נכון ציי הרכב מחבקים. בחודשיים הראשונים של 2013 עלו לכביש כ- 239 מדגמי ה- 301 , שהפכו אותה למכונית הנמכרת ביותר כיום של פיג'ו בישראל . אפילו נוצרה להם בעיית מלאי כרגע … אז מה הסוד שלה ? יצאנו לבדוק .
גם בתוך תא הנוסעים היא מציעה סביבת נהג נעימה למראה ואף מודרנית , אך בשל הרצון לחיסכון , איכות החומרים אינה גבוהה , הפלסטיק המצפה את לוח השעונים אינו רך ונעים למגע וגם הנדסת האנוש לא מושלמת עם כל מיני יציאות כמו מיקום מתגי חלונות החשמל לא על הדלתות . יחד עם זאת , האבזור אינו בסיסי לחלוטין וכולל כסטנדרט : אבזור חשמלי מלא , מערכת שמע מקורית עם חיבור לנגן חיצוני , מחשב דרך , תאורת יום קדמית מסוג LED ופנסי ערפל . רכב המבחן המאובזר ברמת הגימור Premium , כלל בנוסף : שליטה מההגה , בקרת שיוט , דיבורית מקורית , חישוקי גלגלים קלים , חיישני רוורס , בקרת אקלים דיגיטלית ועוד ודורש 5,000 ש"ח תוספת . אז איפה חסכו כאן ? יש מעט מאוד תאי אחסון ,יש רק מחזיק כוסות בודד , אין מראת איפור בצד הנהג , אין אפשרות ליותר מ- 4 כריות אוויר , והתחושה הכללית מעט זולה .
חובבי פיג'ו מושבעים יראו בה בגידה ביחס למה שהתרגלו . היא אינה נוחה ומפנקת כצפוי מהמותג הצרפתי , ואף רועשת באופן יחסי למקובל כיום . מצד שני , עבודת המתלים עדיין מספקת נוחות טובה מהממוצע מהמזרח , ונוסעיה אף זוכים למרווח פנים נדיב הן מלפנים והן מאחור , שלא על חשבון נפח תא המטען , המציע נפח אחסון של לא פחות מ- 507 ליטר מכובדים . גרסת המבחן שהיא גם המבוקשת ביותר בארץ, מצוידת במנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר המפיק 115 כ"ס ומומנט של 15.3 קג"מ המפיקים ביצועים זריזים באופן כללי , אך סובל משידוך לתיבת ההילוכים האוטומטית AL4 המוכרת , המציעה 4 הילוכים בלבד ואופי פעולה גס יחסית ולא ממש נעים , אך גם טוב מבעבר עקב שידרוגים שעברה . למרות יחידת הכח הבסיסית והלא מתוחכמת , הביצועים דווקא לא רעים ביחס לממוצע עם תאוצה ל – 100 קמ"ש תוך 10.8 שניות ומהירות מרבית של 188 קמ"ש לפי הצהרת היצרן .
במהלך ימי המבחן , הציגה ה- 301 תצרוכת דלק ממוצעת של 11.6 ק"מ לליטר בנסיעה שכללה הרבה נסיעות בין עירוניות עם רגל קלה על דוושת הבנזין , מה שסייע לתצרוכת הדלק הטובה . לצד זה , סובלת המכונית מדרגת זיהום לא מרשימה של 8 עקב שילוב הגיר האוטומטי . הגרסאות הידניות מציגות נתונים מרשימים משמעותית בזיהום האוויר .