אומנות יפנית: לקסוס NX החדש במבחן

לקסוס NX, מוביל קטגוריית רכבי הפנאי היוקרתיים בישראל, מתחדש בדור 2 המחזק את הקשר לתרבות היפנית, ומוצע לראשונה גם בגרסת פלאג-אין הייבריד המבטיחה נסיעה חשמלית ומפנקת לטווח עד 74 ק"מ, המלווה בביצועים ספורטיביים ורמת גימור עשירה. חבל רק שהמחיר מטפס.

ששי כהן 27 בינו, 2022
לקסוס NX450

משפט יפני עתיק ומפורסם טוען ש-"אין לפחד מהתקדמות איטית, יש לפחד מעמידה במקום." בשעה שמרבית מותגי היוקרה רצים לעבר העידן החשמלי, בלקסוס היפנית (יחד עם חברת האם טויוטה) מתקדמים בקצב איטי לעבר העידן החשמלי ומעדיפים עדיין להתרכז בטכנולוגיה ההיברידית שכבשה את מרבית הדגמים והמכירות שלהם. למעשה, למעט דגם ה-UX300e החשמלי שמשווק כאן קצת יותר משנה, לא יכולתם למצוא באולם התצוגה שלהם דגם נוסף, למרות שהיבואן אוהב להציג את כל הדגמים ההיברידיים שלו כ-"היברידי-חשמלי". עם הגעתה של לקסוס NX החדשה לארץ בשבועות האחרונים, לראשונה יש למותג היוקרה היפני גם גרסת פלאג-אין בהיצע העושה צעד נוסף לעבר העולם החשמלי.

מובילת קטגוריית הפרימיום C-SUV בישראל

הדור הראשון של לקסוס NX נחת בארץ בשנת 2015 והצטרף לקטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים היוקרתיים, כמתחרה לדגמים כמו אאודי Q5, מרצדס GLC ואחרים. מדובר בדגם המבוקש ביותר של לקסוס באירופה ובישראל, ובארץ הוא מחזיק כ-35% ממכירות המותג, ואף נהנה משוק יד שניה חזק במיוחד. ל-NX מעולם לא היתה את ההילה היוקרתית שמאפיינת את הגרמניות המתחרות, אולם לזכותו מוניטין יפני מוצלח של אמינות, סחירות ושמירת ערך, שהלקוח הישראלי מאוד מעריך, וכך יצא שגם אשתקד, בשנת השיווק האחרונה של הדגם היוצא בארץ ולמרות שהוא כבר די וותיק, הוא הצליח להוביל את הסגמנט היוקרתי עם קצת יותר מ-620 מסירות.

לקסוס NX החדש

לקסוס NX דור 2

הדור השני של ה-NX שנוחת כעת בארץ, אמנם נראה די דומה לדגם היוצא ויהיו שיחשבו כי מדובר במתיחת פנים מקיפה, אך למען האמת מדובר בדגם חש לחלוטין, אשר פותח על שלדה חדשה התומכת גם בגרסאות חשמליות, והיצרן מספר גם שלא פחות מ-95% מהחלקים שמרכיבים אותו חדשים. את עיקר השינויים בהופעה החיצונית תמצאו בחזית וזנב, הכוללים מראה שרירי ודינמי יותר, וגם המידות צמחו בכמה ס"מ לאורך, לרוחב ולגובה, עם 4.66 מטר לאורך, 1.86 מטר רוחב ו-1.67 מטר גובה. בשורה התחתונה, למרות קווי העיצוב החיצוניים הדומים לדור היוצא, מציע הדגם החדש הופעה מודרנית ועדכנית, המגובה בתאורת LED מלאה מבחוץ, חישוקי "18 קלים ("20 ברכב המבחן), חידושים כמו ידיות פתיחת דלתות אלקטרוניות הנפתחות בנגיעה, ואופציה לרמת גימור ספורטיבית "F-Sport" כמו זו שנבחנת כאן.

לקסוס NX החדש

הלקסוס הראשונה שפותחה תחת הקונספט Tazuna

כחלק מהבידול של לקסוס מול המתחרים ובניית ייחודיות משלה, בלקסוס מתגאים בהיותם יפניים והדור החדש של ה-NX הוא הרכב הראשון של היצרן שפותח תחת קונספט ה-Tazuna, המשלב את המסורת היפנית עם הנהג והרכב והבטחה לממשק שליטה אינטואיטיבי וקל לשימוש של המערכות, תוך כדי שמירה על ידיים על ההגה ועיניים על הכביש, הודות לתצוגה עילית רחבה של נתונים על השמשה הקדמית ושלל אופציות לפקודות קוליות לתפעול מערכות הרכב או שימוש במתגים על ההגה. הבעיה היא שבמציאות התצוגה על השמשה הקדמית מעט מסורבלת וכוללת שלל נתונים לא הכרחיים, שאמנם שומרים על העיניים שלכם על הכביש, אך גם לא ממש נוחים לתפעול. גם הפקודות הקוליות לא ממש ידידותיות למבטא הישראלי. מנגד, בשעה שהתרגלנו לפגוש יותר מדי מערכות מולטימדיה מתוחכמות ומסורבלות לשימוש, ה-NX החדש מצטיין בהנדסת אנוש ומספק מולטימדיה תומכת עברית קלה מאוד לשימוש, וכך גם תפעול מערכות הרכב אינו דורש היכרות מעבר לכמה דקות ספורות. טוב עשו לקסוס שוויתרו על ממשק השליטה המסורבל שליווה את הדור היוצא, ועברו למסך מגע ידידותי למשתמש שמגיע בגודל של "14 בכל רמות הגימור. בנוסף, גם שפת העיצוב עודכנה בחדשה, תחושת הפרימיום עוטפת את הנהג והנוסעים מכל עבר ורמת הגימור עשירה מבעבר וכוללת כבר מרמת הגימור הבסיסית  "Kyushu" :ריפודי עור (מלאכותי), מושבים קדמיים מחוממים ומתכווננים חשמלית, דלת תא מטען  חשמלית, לוח שעונים דיגיטלי "7 הניתן להתאמה אישית, קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, כניסה והנעה ללא מפתח, משטח טעינה אלחוטי לטלפון, מערכת שמע איכותית של Pioneer עם 10 רמקולים וסאב וופר ועוד. מעבר לכך, עם בסיס גלגלים של 269 ס"מ, מציעה המכונית מרווח נאה לחמישה נוסעים לצד שלל תאי אחסון שימושיים ותא מטען ענק בנפח 549 ליטר.

בטיחות

כל דגמי ה-NX החדשה מוצעים בארץ עם מפרט בטיחות מלא וציון בטיחות 7, הכולל בין השאר: 8 כריות אוויר, בלימה אוטונומית הכוללת גם זיהוי הולכי רגל, דו-גלגלי ועצמים נייחים כמו עמודי תאורה, קירות, עצים ועוד, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית עם שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית היודעת להתחשב גם בעיקולים בכביש, התרעת שטח מת במראות הצד, התרעה על תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוט' ברוורס, בלימה אוטונומית גם בצמתים, החלפת אורות אוטומטית, זיהוי תמרורי מהירות ועוד. הדגם החדש טרם נבחן במבחן הריסוק של EuroNcap.

לקסוס NX החדש

חווית נהיגה חשמלית

ה-NX משווק כיום בישראל ב-2 דגמים לבחירה: NX350h הכוללת יחידת כח היברידית מהדור הרביעי של היצרן המפיקה הספק משולב של 242 כ"ס או לראשונה גם NX450h – גרסת פלאג-אין חשמלית אותה לקחנו למבחן. מתחת למכסה המנוע תמצאו את מנוע הבנזין 2.5 ליטר המוכר, המשודך לצמד מנועים חשמליים המספקים גם הנעה כפולה, וההספק המשולב עומד על 306 כ"ס והעברת הכח מתבצעת דרך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה. הודות לסוללה בקיבולת של 18.1 קוט"ש (הנחשבת לגדולה מהמקובל בקטגוריה), מבטיח היצרן נהיגה חשמלית טהורה עד מהירות של 135 קמ"ש ולטווח של עד 74 ק"מ שתורגמו במציאות לנסיעה שקטה, חלקה ומפנקת שנמשכה 62 ק"מ עד שהסוללה התרוקנה. לאחר סיום הסוללה, המשכנו לנסוע עוד יותר מ-200 ק"מ שתורגמו במבחן לצריכת דלק ממוצעת של 15.5 ק"מ לליטר, שזה די מרשים. חשוב לזכור שמי שנוהג כמה עשרות ק"מ ביום, יפגוש את תחנת הדלק כנראה אחת לכמה חודשים אם ישכיל לחבר את הרכב בכל ערב לטעינה, וגם אלו שנוהגים עד 100 ק"מ ביום צפויים להגיע לנתוני צריכת דלק כמעט דמיוניים. מעבר לכך, הדגם החדש זוכה גם לאופי מעט יותר ספורטיבי ועם 306 כ"ס מדובר ברכב מהיר מאוד שיאיץ אתכם מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות ויציע לכם אחיזת כביש גבוהה במיוחד המשולבת בנוחות נסיעה מצוינת, אך נהיגה ספורטיבית כאשר הסוללה התרוקנה תספק גם רעש מוחשי של המנוע בתא הנוסעים תחת מאמץ. מי שיבחר ברמת הגימור הבכירה "F-Sport" יקבל גם מתלים אדפטיביים המשדרגים את חווית הנסיעה בהתאם לבורר מצבי הנהיגה.

לקסוס NX החדש (F-SPORT)

תחרותית במחיר

מחיר לקסוס NX מתייקר בדור החדש ומתחיל ב-290,000 שקל לגרסה ההיברידית או החל מ-325,000 שקל לגרסת הפלאג-אין ועד 360,000 שקל לגרסה הבכירה שנבחנת כאן. ה-NX החדשה מציגה קפיצת מדרגה מול הדור היוצא, היא נאה יותר למראה, מצוידת בתא נוסעים איכותי ומפנק מתמיד, רמת הבטיחות שודרגה וגרסת הפלאג-אין מעבירה אתכם עוד צעד לעבר חווית הנהיגה החשמלית העתידית ומציעה שילוב מוצלח של ביצועים מצוינים עם צריכת דלק נמוכה במיוחד. בלקסוס מצפים למכור לא פחות מ-1,000 יחידות מהדור החדש בשנה הנוכחית ואף מספרים על 400 הזמנות שנרשמו כבר לדגם החדש. ביחס למתחרות מגרמניה, גם אם תקחו את גרסת הפלאג-אין הבכירה של ה-NX ותשוו אותה למחיר גרסאות הכניסה שלהן, עדיין תישארו עם עודף בחשבון הבנק של 50-60 אלף שקל. בהתחשב גם במוניטין המוצלח של היצרן והתדמית היפנית (היחידה בקטגוריה), נדמה שהיעד השאפתני של היבואן כנראה לא יהיה רחוק מהמציאות.

 

 

עוד ממבחני דרכים