אלפא טונאלה במבחן: יפה וחסכונית אבל מה עם הביצועים?

הג'יפון החדש של אלפא רומיאו התייצב למבחן בגרסה צנועה המפיקה 130 כ"ס בלבד, ונדמה שהוא פחות פונה למושבעי המותג, אלא יותר למיינסטרים בשוק היוקרה, שם ינסה לצוד לקוחות רבים מאאודי, וולוו וב.מ.וו. עידן חדש באלפא?

ששי כהן 28 באוג, 2022
אלפא רומיאו טונאלה

אלפא רומיאו טונאלה היא אבן הדרך הראשונה בתהליך ה״אפס לאפס״, במסגרתו מתעתדת החברה להפוך ליצרנית הרכב הראשונה בעולם אשר תעבור, תוך 5 שנים בלבד, מ-0 רכבים חשמליים ל-0 פליטות מכלי רכב. לאחר שנים ארוכות בהן הציגה אלפא מכונית אחת חדשה אחת לכמה שנים טובות (האחרונה ב-2017), נכנסת החברה לעידן חדש בו כדי לשרוד מול התחרות הגואה, היא תציג יותר מכוניות חדשות בשנים הקרובות, ובמקום להיות מותג נישה המיועד בעיקר לחובבי נהיגה, היא צריכה לכוון לקהל רחב ככל שניתן. הסנונית הראשונה של היצרן בעידן החדש, היא אלפא טונאלה שנחתה גם בארץ בחודש החולף.

קרוסאובר C-SUV ראשון של היצרן

הטונאלה הוא הקרוסאובר השני של המותג שמגיע לשוק, אח קטן לדגם הסטלביו וגם הדגם הראשון של היצרן בקטגוריית ה-C-SUV היוקרתית, מתחרה לדגמים כמו אאודי Q3, וולוו XC40 וב.מ.וו X1. מפגש במציאות חושף קרוסאובר מרשים למראה, שמצליח לשלב בין הופעה מודרנית לדגמי העבר של אלפא, ולפחות לדעתי מדובר בדגם היפה ביותר כיום בקטגוריה היוקרתית. עם 4.53 מטרים לאורך ו-1.6 מטר לגובה הוא ארוך וגבוה מהמקובל לקטגוריה, כאשר עם רוחב של 1.83 מטר הוא ממוצע ועם בסיס גלגלים של 263 ס"מ הוא מעט קטן מהמקובל. בסעיף השימושיות הוא רושם תא מטען נדיב בנפח 500 ליטר, ויחד עם זאת עדיין לא מוותר על הגלגל הרזרבי ומצליח גם בגרסה ההיברידית המתונה הנבחנת לאכלס מאחור גם יחידה קומפקטית בנפח 11 ליטר בלבד.


הדגם משווק בארץ בארבע רמות גימור לבחירה, כאשר כבר מרמת הגימור הבסיסית "ספרינט" האבזור החיצוני כולל תאורה היקפית מלאה מסוג LED, חישוקי גלגלים קלים "18, חיישני חניה היקפיים, כניסה והנעה ללא מפתח, מסילות גג ומראות מתקפלות חשמלית. יחד עם זאת, שמשות אחוריות מושחרות תקבלו רק בחלק מרמות הגימור, דלת תא מטען חשמלית החל מרמת הגימור השניה ובאופן ממש מרגיז מצלמת רוורס נעדרת מגרסת הבסיס. כחלק מהשפעת משבר השבבים העולמי נעלמו לעת עתה מהמפרט הישראלי גם גג זכוכית פנורמי (לא קריטי) והתרעת שטח מת במראות הצד (ממש חבל).

תא נוסעים

העיצוב היפהפה החיצוני זורם גם לתא הנוסעים שמציע סביבת נהג ונוסעים מרשימה למראה, אווירה נעימה ותחושה של פרימיום. גם כאן, מנסה תא הנוסעים לשלב עיצוב חדש וישן, בעיקר בסביבת לוח השעונים ומאוד אהבנו את לוח השעונים הדיגיטלי "12.3 שכולל אופציה למראה קלאסי המזכיר את דגמי המותג משנות ה-70 וה-80. נשמח לראות את הגימיק הזה גם אצל יצרנים אחרים. כמו דגמי אלפא  מהעשור האחרון, גם הטונאלה מתאפיין באיכות חומרים וגימור גבוהים וגרסת הכניסה כוללת גם התנעה בכפתור ממרכז ההגה הספורטיבי, מולטימדיה עם מסך מגע "10.25 עם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי (האחרון גם עם תמיכה אלחוטית), בלם יד חשמלי, משטח טעינה אלחוטי לטלפון, בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים ועוד. רכב המבחן ברמת הגימור השניה במהדורה מוגבלת של 30 יחידות, כלל גם מערכת שמע יוקרתית של Harman kardon, תאורת אווירה, דלת תא מטען חשמלית, חישוקי "20 יפהפיים, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומאווררים, הגה מחומם ועוד. אל אלו מצטרפים מושבים ספורטיביים נוחים ואוחזים ותנוחת ישיבה גבוהה יחסית. המרווח מאחור מעט מצומצם ביחס לקטגוריה וגם פחות התחברתי למנופי העברת ההילוכים מאחורי ההגה שגדולים מדי ומפריעים לתפעול ידיות האיתות והמגבים.

אלפא רומיאו טונאלה

ג'יפון אלפא עם 130 כ"ס? 

כחלק מהמאמץ להגדיל מכירות ולפנות לקהל כמה שיותר גדול מבעבר, הטונאלה (לפחות בגרסאות שהגיעו לעת עתה לארץ) פחות ספורטיבית ומכוונת לחובבי המותג המושבעים, ומצוידת ביחידת כח צנועה יחסית שמספקת ביצועים המקבילים פחות או יותר למשפחתית עממית פופולרית. יחידת הכח כוללת מנוע טורבו בנזין ארבעה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, המפיק 130 כ"ס ו- 24.5 קג"מ בגרסת הכניסה או 160 כ"ס בגרסה המחוזקת, ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים והנעה קדמית. על הכביש מדובר בביצועים נאים אם כי רחוקים מלרגש, התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 9.6 שניות (בגרסת ה-130 כ"ס הנבחנת כאן) ולפני שאתם מתחילים לקטר, אז רק תזכרו שהתאוצה ל-100 קמ"ש אצל גרסאות הכניסה של וולוו XC40 וב.מ.וו X1 עומדת בדיוק על אותם 9.6 שניות ובמקרה של אאודי Q3 על 9.2 שניות. אם זה עובד טוב אצל המתחרות, אין סיבה שזה לא יעבוד גם באלפא. מי שיחשוק בביצועים קצת יותר משכנעים, מוזמן לקחת את גרסת ה-160 כ"ס (8.8 שניות) או לחכות לגרסת הפלאג-אין הייבריד שתגיע בעוד כמה חודשים (245 כ"ס ו-6.2 שניות ל-100).

אלפא רומיאו טונאלה

מעבר לכך, מדובר במכונית נעימה למדי לנהיגה, שקטה ומבודדת מרעשי חוץ ומנוע, ובעלת אחיזת כביש גבוהה וגם היחידה בקטגוריה שמציעה כבר מגרסת הכניסה דיפרנציאל אלקטרוני מוגבל החלקה. לראשונה בדגמי אלפא, מדובר גם במכונית שזוכה לתגבור חשמלי מתון (Mild-Hybrid), התורמת קלות לחיסכון בדלק, פליטת מזהמים נמוכה יותר ואפילו אפשרות קלילה לנסיעה על כמה קמ"שים בודדים על חשמל בלבד. את אחד היתרונות של המכונית תמצאו בסעיף צריכת הדלק, שעמד במבחן על 12.5 ק"מ לליטר בממוצע.

בטיחות

היצע הדגמים כולל כסטנדרט התראת שמירת מרחק כולל זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי ובלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית (שמירה על מרכז נתיב הנסיעה בדגמים המאובזרים), בקרת שיוט אדפטיבית, החלפת אורות אוטומטית, זיהוי תמרורי נהיגה ועוד, אך בקרת שטח מת במראות הצד נעדרת לעת עתה מהתפריט בשל בעיית השבבים העולמית. אל אלו מצטרפים 5 כוכבי ריסוק מירביים במבחן הריסוק של EuroNcap.

אלפא רומיאו טונאלה

החל מ-229,000 שקל

אלפא רומיאו טונאלה מצטרפת לסגמנט תחרותי ולזכותה עיצוב חיצוני ופנימי יפהפה, מרכב בטיחותי וצריכת דלק נמוכה, כאשר בסעיף הביצועים היא פחות פונה לעת עתה לחובבי המותג המושבעים, אלא יותר לטעמו של הקהל הרחב, מה שאמור להביא לה לקוחות רבים מבעבר ולהזניק את מכירות המותג בארץ. יחד עם זאת, באלפא העולמית מדברים הרבה על תג מחיר נגיש ואטרקטיבי בשוק היוקרה, ועם מחיר התחלתי של 229,000 שקלים, היא אמנם תחרותית בקטגוריה, אולם לא מספיק כפי שהיתה צריכה להיות לדעתנו. גם שער היורו שבשפל אמור היה להשפיע על מחיר אטרקטיבי יותר. כך או כך, הטונאלה תהפוך לדעתנו לדגם המבוקש של אלפא בארץ ומדובר במתחרה ראויה בהחלט בקטגוריה היוקרתית, למרות שחלק מחובבי אלפא כנראה יתאכזבו מהביצועים.

עוד ממבחני דרכים