אמריקה גוט טאלנט: קיה סלטוס מבחן דרכים

רכב פנאי שישי לקיה בישראל: קיה סלטוס נוחת בישראל עם מפרט אמריקאי למהדרין, הכולל מנוע 2.0 ליטר 149 כ"ס ומרכב מרווח מהממוצע לסגמנט. מה יש לו להציע בשוק הסופר תחרותי וצפוף במיוחד? יצאנו למבחן דרכים ראשון.

ששי כהן 19 באוג, 2020
קיה סלטוס

צילומים: רונן טופלברג

לא פחות מ-45% משוק הרכב החדש בישראל מתחילת השנה מרכזים דגמי הפנאי-שטח השונים. אם זה לא היה ברור לכם עד כה, נתוני איגוד יבואני הרכב ממחישים זאת היטב. כמעט כל רכב שני חדש שנמכר בישראל 2020 הוא ג'יפון, ועכשיו לקיה יש רכב פנאי שישי במספר שמצטרף לאולם התצוגה. האם זה כבר לא מוגזם ועד כמה יש לו סיכוי לנגוס בנתח השוק הכל-כך תחרותי וצפוף בישראל? בקיה מסבירים זאת שהיום הם מובילים את סגמנט הפנאי-שטח בישראל ולא פחות מ-70% ממכירות קיה בארץ מגיעים מעולם הג'יפונים. האם זה מבטיח לו הצלחה? לא בטוח. דגם האקסיד שהושק בארץ בתחילת השנה, לא מספק את נתוני המכירות שציפו להם ואינו נהנה ממכירות מצוינות כפי שמספקים לדוגמה הספורטאג', הנירו והסטוניק. אז מה יש לסלטוס החדש להציע? יצאנו למבחן היכרות ראשון עם הדגם.

American Style

קיה סלטוס אינו משווק בשוק האירופאי ומיועד למעשה למדינות צפון אמריקה, אסיה וגם אלינו. לארץ הוא מגיע ממפעל החברה בדרום קוריאה, אך בתקינה הקנדית המיועדת לשוק הצפון אמריקאי. מפדש במציאות עם הדגם החדש, חושף SUV אופנתי למראה, גבוה מהמקובל (1.63 מטר) – נתון שכמעט הכרחי להצלחה בקטגוריה, ובעל עיצוב שונה מהמקובל בקיה. הוא ישווק בארץ בשלל צבעים אופנתיים, כולל אופציה לצביעה דו-גוונית למרכב (גג ומראות צד בצבע שונה) שתוצע לשם שינוי ללא תוספת במחיר. הדגם שמתברג בהיצע דגמי היצרן בין האקסיד הספורטיבית לספורטאז' הפופולרי, משחק למעשה על 2 קטגוריות (B-SUV ו- C-SUV) ולמרות שבעיקרון משתייך לקטגוריית הג'יפונים הקומפקטיים, עם 4.37 מטר באורך ו-1.8 מטר רוחב, הוא ללא ספק יכול למשוך גם לקוחות משוק רכבי הפנאי המשפחתיים (מידות קרובות מאוד לסקודה קארוק וניסאן קשקאי), ועם יתרון גדול בנפח תא המטען שעומד על 468 ליטר מכובדים למדי.


תא נוסעים

כיאה לרכב המיועד לשוק האמריקאי, כניסה לתא הנוסעים חושפת סביבת נהג ונוסעים מרווחת למדי למשפחה, עם בסיס גלגלים של 263 ס"מ, המספק מרווח נאה ליושבים מלפנים ומאחור. מעבר לכך, תנוחת הישיבה גבוהה, הראות לצדדים טובה וסביבת הנהג מודרנית למראה ואף יוקרתית בגרסת ה-EX הנבחנת כאן, הכוללת גם מולטימדיה עם מסך מגע גדול ("10.25), ריפודי מושבים משולבים עור, תאורת פנים LED הנדלקת בליטוף המנורה ועוד. בדומה לשלל דגמים המיועדים לשוק האמריקאי, גם כאן איכות הפלסטיקים לא מרשימה עם שלל משטחי פלסטיק קשיח המדפנים את תא הנוסעים והיעדר דיפוני פלסטיק רך המקובלים גם בקטגוריה הזו.

קיה סלטוס

תא נוסעים מודרני ומאובזר היטב. איכות החומרים קצת פחות מלהיבה

אבזור הרכב נדיב כסטנדרט וכולל כבר ברמת הגימור הבסיסית: מולטימדיה מקורית נשלטת מההגה עם מסך "8 תומכת אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, מצלמת רוורס, בקרת שיוט, קיפול מראות חשמלי, חישוקי גלגלים "17, צביעה דו-גוונית למרכב, הגה וידית הילוכים בציפוי עור, חלונות אחוריים מושחרים, חיישני חניה אחוריים מקוריים, חימום מושבים קדמיים, חיישן אורות ובורר מצבי נהיגה. אבזור הבטיחות כולל: התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב אקטיבי, מערכת אוטומטית לעמעום אור גבוה, התראת ערנות הנהג ומערכת סיוע לנסיעה בפקקים. רמת הגימור הגבוהה יותרהנבחנת כאן כוללת גם כניסה והנעה ללא מפתח עם אופציה להנעה מהשלט, פנסים אחוריים ופנסי ערפל קדמיים מסוג LED, מולטימדיה עם מסך "10.25, בקרת אקלים דיגיטלית עם פתחי מיזוג אחוריים, ריפוד בד משולב עור, בלם יד חשמלי ועוד.

קיה סלטוס

American Comfort

באופן שאינו מקובל כל-כך בסגמנט, הסלטוס משווק בישראל עם יחידת כח הכוללת מנוע בנזין 2.0 ליטרים המפיק 149 כ"ס ומומנט מירבי של 18.3 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה. כשיוצאים לדרך, מדובר במכונית מאוד נעימה לנהיגה: המנוע חלק ושקע למדי, בידוד הרכב מרעשי מנוע וחוץ מצוין, ורק כאשר תרמסו בחוזקה את דוושת הגז, יחדור מעט רעש המנוע לתא הנוסעים. תיבת ההילוכים הרציפה דומה בהתנהגותה לתיבה אוטומטית פלנטרית וגם כאן כל עוד ולא תסחטו את דוושת הגז ותנהגו בצורה ספורטיבית (אשר לא לשם מיועד הרכב), לא תשימו לב שמדובר בתיבה רציפה. כיול המתלים נעשה בסגנון אמריקאי ומכוון על הצד הרך יותר, מה שמספק נוחות נסיעה גבוהה, ומהטובות שנתקלנו בסגמנט שלה, וגם שירדנו לנהיגת שטח קלילה (יותר נהיגת שבילים מהירה), הצליחה הסלטוס לספק נוחות נסיעה טובה. לצד אלה, עם 9.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, מדובר ברכב זריז למדי, אך נזכיר שוב שלא מדובר בג'יפון ספורטיבי (מתלים רכים יחסית והגה לא ממש מתקשר). למי שחושש מצריכת דלק גבוהה, נוסיף שבתחילת המבחן בשיוט ארוך ונינוח על כבישים בין-עירוניים הראה מחשב הדרך סביב ה-16 ק"מ לליטר. בסיומו של יום נהיגה שלם שכלל גם שטח ונהיגה מאומצת יותר, התייצב מחשב הדרך על כ-13.5 ק"מ לליטר. סביר להניח ששילוב נסיעות עירוניות פקוקות יוריד את צריכת הדלק הממוצעת לסביב 10-11 ק"מ לליטר בממוצע (את זה נבדוק במבחן מלא שנערוך בהמשך).

קיה סלטוס

מרווח גחון של 18.5 ס"מ מאפשר גם נסיעת שטח קלילה

Game Changer?

הסלוגן שליווה את השקת קיה סלטוס בישראל היה " Game Changer" ואת זה תוכלו למצוא בסעיף המחיר, עם תג מחיר התחלתי של 133,900 שקל לגרסת האורבן ותוספת של 7,000 שקל לגרסת ה-EX המאובזרת שנבחנה כאן. בתמורה למחיר הנ"ל תקבלו ג'יפון אופנתי נאה ומרווח מהמקובל לקטגוריה (B-SUV), עם מנוע חזק וחסכוני יחסית בדלק, עם אבזור נדיב כבר מרמת הגימור הבסיסית, נוחות נסיעה מרשימה לטובה ומוניטין מצוין של קיה בשוק המקומי, כאשר בסעיף החובה היינו מצפים לקצת יותר אבזור בטיחותי מתקדם. בשורה התחתונה, מדובר בג'יפון יעיל שעשוי "לסחוב" לקוחות גם מקטגוריית הג'יפונים הקומפקטיים וגם להיות חלופה זולה לג'יפונים המשפחתיים בתמורה לקיזוז קל במימדים החיצונייים. האם הוא יגדיל את חלקה של קיה בנתח השוק של רכבי הפנאי בישראל או רק ינגוס בסופו של דבר בדגמים המתחרים מאותו בית? ימים יגידו. בעידן הקורונה נהיה קצת קשה לנבא ולדבר על מספרים וגם היבואן עצמו מתקשה לספק תחזית מכירות לדגם.



עוד ממבחני דרכים