ארוך טווח: שנה עם קיה סטוניק (טורבו 1.0 ליטר EX)

קיה סטוניק 1.0 ליטר טורבו סוגרת שנה ראשונה על הכביש בה הספיקה לעבור עד כה רק 6,700 ק"מ. איך האמינות עד כה, מה צריכת הדלק בפועל וכמה עלה הטיפול השנתי הראשון במוסך ?

ששי כהן 13 באפר, 2023
קיה סטוניק 2022

קיה סטוניק כבר איננה מכונית חדשה בשוק ולמעשה בקיץ הקרוב תחגוג כאן כבר 5 שנים. במהלך התקופה שחלפה, היא הספיקה להיות רכב הפנאי הקומפקטי הנמכר ביותר בארץ, תואר אותו החליפה בשנים האחרונות גם עם סיאט ארונה וטויוטה יאריס קרוס. הדגם שנסקר כאן, הוא מהגרסה המחודשת ששיווקה החל בארץ בסוף 2020, אשר זכתה לעדכוני עיצוב קלים ואבזור משודרג בהיבט החיובי, אך גם להפחתת הספק המנוע של גרסת הטורבו 1.0 ליטר מ-120 ל-100 כ"ס לטובת ניסיון להפחתת פליטת המזהמים והפיכתה לידידותית יותר לסביבה. מכיוון שמבחני דרכים לדגם קיימים כבר בשפע ברשת, בחרנו להיצמד לרכב למבחן ארוך טווח, בו נספר איך זה לחיות בפועל על הסטוניק, עד כמה היא אמינה ומה עלויות האחזקה השנתיות שלה. דיווח מספר 1


הסטוניק הנבחנת כאן הינה משנת הייצור 2022, עלתה על הכביש בדיוק לפני שנה (אפריל 2022) ומצוידת במנוע הטורבו 1.0 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים וברמת הגימור EX הפופולרית בעיקר בקרב לקוחות פרטיים.

אמינות בשנה הראשונה

במהלך השנה החולפת, הרכב שימש את בעליו ביום יום באופן שוטף, אולם הק"מ שהצטבר עד כה נמוך ועומד על 6,700 ק"מ בלבד, נתון שמצד אחד מקשה על אבחון אמינות הרכב, אך מצד שני כולל את מרכיב הזמן שמשפיע. במהלך התקופה הנ"ל נרשמת עד כה שביעות רצון גבוהה מהרכב, כאשר את השנה החולפת הוא סיים ללא תקלות או ריקול מצד היבואן.

צריכת דלק פחות מרשימה

בכל הנוגע לצריכת דלק, אז השימוש ברכב ברובו הוא עירוני (80%) מה שמשפיע לרעה על צריכת הדלק, ולנתון המאוד אופטימי של היצרן המצביע על צריכת דלק משולבת של 17.5 ק"מ לליטר, לא הצלחנו להתקרב וצריכת הדלק של הרכב בפועל עומדת על 10.3 ק"מ לליטר בנסיעה לא מאומצת, אך עם מרכיב גבוה של תנועה עירונית צפופה, נסיעות קצרות ושימוש קבוע במזגן. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמי שנוהג הרבה מחוץ לעיר, יגיע לתוצאות מרשימות הרבה יותר, במקרה הנוכחי, בטיול לצפון הוא הגיע לצריכת דלק משולבת שנעה סביב ה-15 ק"מ לליטר.

קיה סטוניק 2022

מאובזרת ומפנקת יחסית בתא הנוסעים, אך נוחות הנסיעה מעט נוקשה.

בצד הזכות, מספר הבעלים (שכבר פנסיונר) שלפני המעבר לסטוניק נהג על סקודה פאביה, והמעבר לג'יפון הקומפקטי אכן סיפק לו תנוחת ישיבה מעט גבוהה יותר וכניסה ויציאה מהרכב מעט עדיפים, אך חסרים לו קצת תאי אכסון שימושיים כפי שהיו בסקודה, אך נפח תא המטען נדיב יחסית למכוניות מהסוג הנ"ל ועומד על 332 ליטר. בכל הנוגע לביצועים, למרות הפחתת ההספק ל-100 כ"ס, מנוע הטורבו 1.0 ליטר מספק עבורו ביצועים מעל מעבר למה שהוא צריך בחיי היום יום (11.4 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 185 קמ"ש), אך נוחות הנסיעה מעט נוקשה וייתכן שחלק מהעניין נעוץ בחישוקי הגלגלים הקלים "17 והצמיגים בחתך נמוך יחסית. תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים פועלת עד כה היטב.

מאובזרת ובטיחותית

אבזור הנוחות נדיב יחסית וכולל כניסה והנעה ללא מפתח (ואפילו חברת הביטוח לא דרשה התקנת קודנית מעיקה), מזגן חזק יחסית עם בקרת אקלים דיגיטלית, שמשות אחוריות מושחרות, מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "8 וקישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, קיפול חשמלי למראות הצד, בקרת שיוט (רגילה), הגה, ידית הילוכים ובלם יד מצופים עור ועוד. גם אבזור הבטיחות נדיב יחסית וכולל התרעת שמירת מרחק ובלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, החלפת אורות אוטומטית, התראת ערנות הנהג, חיישני רוורס ומצלמת רוורס מקוריים ו-6 כריות אוויר. במבחן הריסוק של EuroNcap זכתה המכונית בציון מירבי של 5 כוכבים.

קיה סטוניק 2022

635 שקל לטיפול ראשון במוסך מורשה (אחרי 10% הנחה שקיבל הבעלים של הרכב).

עלויות אחזקה ושירות במוסך

שגרת הטיפולים של הסטוניק כוללת ביקור אחד במוסך כל שנה או 15,000 ק"מ (המוקדם מהם), וכך הרכב הנבחן כאן הגיע למוסך בדיוק לאחר שנה לטיפול ראשון שכולל החלפת שמן מנוע ומסנן ובדיקה כללית לרכב. הטיפול בוצע במרכז השירות של "זני" ברחובות ולאחר שנקבע תור מסודר, הוכנס הרכב למוסך ויצא ממנו לאחר 45 דקות בלבד. הטיפול היה מהיר, חדר ההמתנה נקי ומסודר אולם אינו כלל אפשרות לשתיה חמה או אפילו מים קרים, אך על השולחן הוצעו כמה עוגיות של פסח. למזלנו יש היום כמעט לכל אחד סמארטפון שניתן להעביר את זמן ההמתנה, משום שהטלויזייה בחדר ההמתנה הראתה את הכיתוב "No Signal" ולצידה היו כמה מגזינים ישנים. בסיום הטיפול התבקשנו לשלם 635 שקל כולל מע"מ ועבודה, לאחר שקיבלנו הנחה של 10% על מחירי החלפים והעבודה וגם קופון לשטיפה חיצונית של הרכב. אמנם כולה שמן מנוע ומסנן, אך בסה"כ מדובר במחיר סביר בהחלט ומקובל כיום בשוק הרכב. טסט שנתי לא הצטרכנו להעביר מכיוון שבשנתיים הראשונות משלמים רק את אגרת הרישוי (1,610 שקל לשנה).

בשורה התחתונה: הבעלים מרוצה עד כה מהרכב, קצת פחות מצריכת הדלק, אולם מכיוון שהק"מ השנתי שלו נמוך, אז הוא לא מוטרד מזה. 

עוד ממבחני דרכים