באדיבות רשות המסים: יונדאי סונטה טורבו במבחן

בעקבות ביטול הטבות המס לדגמים ההיברידים בינואר הקרוב, מתרחבת משפחת יונדאי סונטה עם גרסת טורבו-בנזין חדשה, המבטיחה ביצועים משופרים ותג מחיר נמוך יותר, בתמורה לצריכת דלק גבוהה יותר ופחות ידידותיות לסביבה. שווה את הכסף?

ששי כהן 21 בנוב, 2021
יונדאי סונטה טורבו

משבר האקלים? לא בישראל

ישראל היא מדינה מיוחדת: בשעה שבאירופה נעשים מאמצים כבירים המעודדים מעבר לדגמים חשמליים או ידידותיים לסביבה כחלק מהמאמץ להילחם במשבר האקלים העולמי, בארץ משבר המיסים קודם למשבר האקלים והדאגה לבריאות שלנו. ב-1 בינואר 2022 צפויה לבטל רשות המסים את הטבת המס שהוענקה למכוניות היברידיות בשנים האחרונות, ואם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, השוק אמור להתחיל לחזור למכוניות בנזין צרכניות דלק גדולות יותר ופחות ידידותיות לסביבה. כאשר הכנסות המדינה ממסים על דלק צפויות לעבור את רף ה-18 מיליארד שקל השנה, המדינה לא באמת מרוצה מזה שאנחנו מאמצים מכוניות חסכוניות בדלק. כך קצת יותר משנה לאחר שנחת כאן הדור החדש של יונדאי סונטה בגרסה היברידית מצוינת שהפכה ללהיט החדש בשוק המנהלים, בתחילת השנה הנוכחית הועלה המס שהוטל עליה (יחד עם שאר הדגמים ההיברידים) ובינואר הקרוב תתבטל הטבת המס לחלוטין.

ברוכה הבאה: יונדאי סונטה טורבו

למרות עליית המחיר החדה בתחילת השנה, הסונטה ההיברידית המשיכה להוביל את קטגוריית מכוניות המנהלים המצטמקת בארץ גם השנה, עם 2,109 מסירות ונתח שוק מרשים של 37.7% מהסגמנט. יחד עם זאת, ברור לחלוטין ליבואן שביטול הטבת המס לחלוטין עשויה להרחיק את הלקוחות ממכונית שעשויה להתייקר שוב, והפתרון שלהם לעת עתה הוא התחלת יבוא גרסת הטורבו בנזין של הדגם לארץ, כאופציה זולה יותר לרכב. גרסת הטורבו מבטיחה לא רק ביצועים טובים יותר, אלא גם הופעה חיצונית מעט יותר ספורטיבית, עם גריל קדמי בצבע שחור מבריק, פגוש אגרסיבי יותר למראה, חישוקי גלגלים קלים "18 במקום "17 בגרסה ההיברידית, ופגוש אחורי ספורטיבי יותר הכולל צמד יציאות אגזוז בולטות במקום נסתרות. התוצאה אגב מרשימה מאוד וללא ספק מדובר ברכב שנראה מצוין. מעבר לכך, מדובר באותה מכונית מנהלים גדולה ומרווחת (4.9 מטר לאורך, 1.86 מטר לרוחב, תא מטען בנפח 510 ליטר).

יונדאי סונטה טורבו

מכונית עתירת טכנולוגיה וגימיקים

תא הנוסעים של הסונטה טורבו זהה כמעט לחלוטין לגרסה ההיברידית, מה שאומר שגם כאן תפגשו עיצוב מרשים בניחוח פרימיום, שילוב צבעים מוצלח, איכות חומרים והרכבה גבוהים וסביבת נהג ונוסעים מרשימה מאוד לשהייה. הדגם משווק ב-2 רמות גימור לבחירה, כאשר כבר מרמת הגימור הבסיסית תקבלו מושבי עור, מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "8 ותמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי אלחוטיים (!), מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית עם חימום ואיוורור, חימום הגה, תצוגה עילית של נתוני הדרך על השמשה הקדמית, בקרת אקלים כפולה עם פתחי מיזוג אחוריים, מצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח ועוד. רמת הגימור הגבוהה יותר כוללת גם לוח שעונים דיגיטלי הכולל גם הקרנה של השטח המת במראות הצד ישירות בלוח השעונים, תאורת LED פנימית וגג זכוכית פנורמי נפתח חשמלית. בסעיף הגימיקים יש כאן אפשרות להוציא את הרכב מחניה או להכניס אותו (בקו ישר בלבד) דרך שלט המפתח וללא הצורך שמישהו ישב פיזית ברכב, פונקציה נחמדה שטובה אם לדוגמה החנו רכב צמוד מדי לרכב שלכם ואין לכם מקום לפתוח את הדלת וזה עובד נהדר במציאות וכולל אמצעי בטיחות שלא יקרה חלילה משהו. דבר נוסף, אנחנו מכירים את הנושא של דלת תא מטען חשמלית הנפתחת גם בהינף רגל אם הידיים שלכם תפוסות עם שקיות למשל. במקרה של הסונטה, אם התקרבתם לדלת תא המטען והשלט בכיס שלכם, הרכב יצפצף 3 פעמים ובמידה ולא זזתם אז הוא יפתח את תא המטען אוטומטית. כמה פשוט, ככה יעיל.

יונדאי סונטה טורבו

בטיחות 

אבזור הבטיחות כולל כסטנדרט 9 כריות אוויר, התרעת שמירת מרחק (כולל זיהוי הולכי רגל, דו גלגלי) עם בלימה אוטונומית (כולל בצמתים וכיכרות), תיקון סטייה מנתיב עם שמירת מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים, החלפת אורות אוטומטית, מערכת אקטיבית למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, זיהוי שטח מת במראות הצד, התרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימה ברוורס, התרעת ערנות הנהג, מערכת סיוע ליציאה בטוחה מהרכב, מערכת תזכורת למניעת שיכחה במושב האחורי ועוד. רמת הגימור LIMITED כוללת גם: מערכת אקטיבית להתראה ומניעת התנגשות בעת כניסה ויציאה מחניה, מצלמות היקפיות, חיישני חניה היקפיים. הרכב נבחן במבחן הריסוק האמריקאי וזכה שם ל-5 כוכבים בריסוק.

יונדאי סונטה טורבו

על הכביש

הוויתור על היחידה ההיברידית ומעבר למנוע בנזין טורבו 1.6 ליטר מספק מצד אחד מכונית ספורטיבית יותר עם תגובה טובה יותר לדוושת הגז. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 8.6 שניות (לעומת 9.2 שניות בהיברידי), ועבור נהגים שחובבי נהיגה, מדובר במכונית מהנה יותר לנהיגה. מנוע הטורבו מפיק 180 כ"ס ו-27 קג"מ ופועל בשיתוף פעולה מוצלח עם תיבת ההילוכים האוטומטית פלנטרית בעלת 8 ההילוכים, אך בכל ניסיון לסחוט ביצועים מדובר במכונית שפחות שקטה ביחס לגרסה ההיברידית. אל אלו מצטרפים גם אחיזת כביש גבוהה ונוחות נסיעה מוצלחת ברוב סוגי הכביש ואת ימי המבחן סיימה המכונית עם צריכת דלק שנעה סביב ה-12 ק"מ לליטר בממוצע, אך מרבית הנסיעות התבצעו בעיקר בכבישים בין עירוניים ומהירים. לקוחות שמרבית נסיעותיהם מתבצע בתוך העיר, צפויים לנתון מרשים הרבה פחות. מעבר לכך המנוע תומך בדרישות זיהום האוויר המחמירות EURO6, אך לדגם נקבעה דרגת זיהום אוויר 13 בארץ.

שווה את הכסף?

יונדאי סונטה טורבו לוקחת את מרבית יתרונותיה של הגרסה ההיברידית: היא מרשימה מבחוץ ובתוך תא הנוסעים, היא מאובזרת היטב ובטיחותית כבר מרמת הגימור הבסיסית ובהחלט מציעה אווירה בניחוח של מכונית פרימיום. יחידת הכח החדשה מספקת גם ביצועים מעט טובים יותר ופונה יותר לנהג, אך בתמורה צורכת יותר דלק ופחות ידידותית לסביבה. במחיר החל מ-187,900 שקל לגרסת הכניסה ו-199,900 שקל לגרסת הלימיטד המאובזרת יותר, היא זולה ב-11,000 שקל או 19,000 שקל בהתאמה ביחס לגרסאות ההיברידיות. בשורה התחתונה, מדובר במכונית מנהלים מצוינת, אך באופן אישי היינו מעדיפים לבחור בגרסה ההיברידית החסכונית יותר.

עוד ממבחני דרכים