ב.מ.וו 330e המחודשת במבחן: חווית הנהיגה מובטחת, רק שרשות המסים מבקשת לשים סוף לחגיגה

ב.מ.וו סדרה 3 נחשבה באופן מסורתי למכונית הנהיגה המושלמת המציעה חווית נהיגה ספורטיבית ומהנה לחובבי הנהיגה בעלי הממון. לאחרונה היא שודרגה במתיחת פנים, המחיר זינק ונמצא רגע לפני התייקרות משמעותית נוספת באדיבות רשות המסים. האם היא עדיין רלוונטית בעידן של החשמליות?

ששי כהן 21 בספט, 2023
ב.מ.וו 330e החדשה 2023

ב.מ.וו סדרה 3 תחגוג בעוד כשנה וחצי בערך בעולם את חגיגות ה-50 שנה של המשפחתית שכנראה הכי מזוהה עם חווית נהיגה מהנה. למרות הצטמצמות קטגוריית הספורט-סדאן היוקרתית בשנים האחרונות בעולם בשל מעבר חלק ניכר מהלקוחות לעבר דגמי ה-SUV, הדור השביעי שלה המשיך להצליח עם יותר מ-1.1 מיליון מכירות בעולם מאז שהחל השיווק ב-2018. מתיחת הפנים לדגם שהגיעה לארץ בתחילת השנה, אמורה לחזק את המכונית מול החשמליות שמגיעות לשוק מצד אחד, ורכבי הפנאי שממשיכים לצמוח על-חשבון ירידת נתח השוק של הסדאן. צמצום הטבות המס על דגמי ה-PHEV בתחילת השנה לקראת ביטולן המלא בינואר הקרוב, יעשה לסדרה 3 את החיים קשים יותר בתחרות על ליבו של הצרכן.




קטגוריית מכוניות הספורט-סדאן היוקרתית בארץ נמצאת בנסיגה בשנים האחרונות ובמחצית הראשונה של השנה ריכזה סביב ה-1,000 מסירות. הגרמניות עדיין שולטות כאן ללא עוררין: מרצדס C קלאס הובילה את הקטגוריה עם 294 מסירות (חלקן לשוק המוניות) והקדימה את ב.מ.וו סדרה 3 ממנה נמסרו כ-256 מכוניות, אאודי A4 עם 174 מסירות, והרחק מאחור אלפא ג'וליה עם 64 מסירות, ג'נסיס G70, וולוו S60 ולקסוס IS עם פחות מ-40 יחידות כל אחת.

לשמחתנו הרבה במסגרת מתיחת הפנים לסדרה 3, לא "זכתה" המכונית לגריל הענק והמוגזם המעטר שלל דגמים של היצרן מהשנים האחרונות, והסתפקה בעיצוב מחודש לחזית הכולל יחידות תאורה, פגוש וגריל חדשים, והכי חשוב – עם גריל כליות אלגנטי וקומפקטי שנראה פשוט מצוין. בצידי הרכב ניתן לפגוש חישוקי גלגלים "18 בעיצוב חדש וגם חלקה האחורי של המכונית עודכן קלות. בסה"כ ולמרות הזמן שחלף מאז הוצגה, היא עדיין נראית אלגנטית, מכובדת, ספורטיבית ונחשקת. גם הממדים החיצוניים שלה בדיוק לטעמי, ומאפיינים משפחתית גדולה עם מרכב באורך של 4.71 מטר, רוחב של 1.83 מטר וגובה של 1.44 מטר. חבל רק שנפח תא המטען צנוע בגרסת ה-PHEV ועומד על 375 ליטר, ואף אינו כולל גלגל רזרבי. האבזור החיצוני כולל כסטנדרט תאורת LED קדמית ואחורית, חישוקי "18 קלים, חיישני חניה היקפיים, קיפול מראות חשמלי וגג שמש חשמלי, אך רכב המבחן צויד בחבילת אבזור "M-Sport" שכללה עיצוב חיצוני ופנימי ספורטיבי יותר.

ב.מ.וו 330e החדשה 2023

בתא הנוסעים שומרת המכונית על המראה הכללי המוכר של הדגם היוצא, אך סביבת הנהג שודרגה בלוח מחוונים דיגיטלי חדש "12.3 המתחבר למסך מולטימדיה חדש בגודל "14.9 המספקים מפגן טכנולוגי מול פני הנהג. צמד המסכים דובר עברית מלאה ולמולטימדיה מערכת הפעלה חדשה iDrive8 ידידותית יותר להפעלה, לצד קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, כאשר האחרון כולל תמיכה אלחוטית. בניגוד לאופנת העיצוב הנקי ומיעוט המתגים, לצידם של המסכים החדשים נעשה עדיין שימוש נרחב במתגים הפזורים בתא הנוסעים, ולמרות תפעול מהיר של בקרת האקלים דרך מסך המולטימדיה, היינו דווקא מעדיפים כמה מתגים פיסיים לגישה מהירה תוך כדי נהיגה. אל אלו מצטרפים אווירה יוקרתית שמועשרת בתאורת אווירה, איכות חומרים והרכבה גבוהים, עיצוב מפתה וברכב המבחן גם שילוב צבעים מרהיב שכלל ריפודי עור ודיפונים שונים בצבע חום קאמל, המלווים בדיפוני עץ מלאכותי נאים למראה. עם בסיס גלגלים של 289 ס"מ, המרווח לנוסעים נדיב אך שלושה מבוגרים ירגישו מעט צפות מאחור בשל רצפה לא שטוחה ותעלת ההינע הגבוהה שעוברת באמצע.

ב.מ.וו 330e החדשה 2023

האבזור נדיב וכלל בגרסת המבחן גם חימום וכיוונון חשמלי למושבים הקדמיים, כניסה והנעה ללא מפתח עם חיישן קרבה, וילון חשמלי לגג השמש, משטח טעינה אלחוטי, בלם יד חשמלי, בקרת אקלים דיגיטלית עם 3 אזורים, מערכת לסיוע בחניה אוטומטית במקביל ובניצב ומערכת סיוע בנסיעה לאחור הזוכרת את תוואי הדרך עד 50 מטר לאחור בצורה מדויקת. יחד עם זאת, ביחס לתג המחיר של רכב המבחן (390,000 שקל), ציפינו לקבל גם אוורור למושבים, מצלמות 360 מעלות, דלת תא מטען חשמלית ומערכת שמע יוקרתית יותר. הדגם מצויד בחבילת מערכות הבטיחות המתקדמת "Driving Assistant" שמתערבת באלגנטיות בשעת הצורך ולרכב ציון מלא של 5 כוכבים בריסוק.

על הכביש

ה- 330e שנבחנת כאן, הינה הבכירה בין דגמי הפלאג-אין בארץ וכוללת מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 2 ליטר, אשר יחד עם מנוע חשמלי מפיקים הספק משולב של 292 כ"ס ו-42.8 קג"מ. ההנעה אחורית כמובן, ויחד עם תיבת הילוכים פלנטרית 8 הילוכים מתקבלת כאן יחידת כח חזקה ונעימה המשלבת בין ביצועים ספורטיביים והנאה מנהיגה לטעימה מהעולם החשמלי, עם סוללת ליתיום-יון בקיבולת 12 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה חשמלי משופר עד 61 ק"מ (ובמהירות עד 140 קמ"ש) שתורגם במבחן ובנסיעות לא מאומצות ל-49 ק"מ חשמליים. בכל רגע שהחשמל זמין בסוללה, תהנו מחווית נהיגה חשמלית מפנקת, שקטה ונטולת ויברציות. בבחירה במצב נהיגה ספורטיבי, או היברידי, מתעורר מנוע הבנזין לחיים ומספק צליל קליל ונעים שמתלווה לנסיעה. (ניתן לתגבר את הצליל הספורטיבי בצליל מלאכותי הבוקע מהרמקולים, אך לדעתי מדובר בגאדג'ט מיותר).

ב.מ.וו 330e החדשה 2023

את ההנאה האמיתית תספק המכונית כמובן בשעות הפנאי שלכם, כאשר בנהיגה באזורים הרריים ומפותלים מתגלות מעלותיה של סדרה 3, עם שלדה חדה, התנהגות כביש ספורטיבית, הגה שאפילו די מתקשר והרבה הנאה הנובעת משילוב המכלולים הנ"ל יחד עם ההנעה האחורית ויחידת הכח החזקה. בשימוש במצב "Boost" ההספק צומח רגעית ב-40 כ"ס ל-292 כ"ס ותוכלו להאיץ גם ב-5.8 שניות ל-100 קמ"ש, נתון מרשים בהחלט, אם כי כבר פחות מרגש בעידן החשמליות. לצריכת הדלק הממוצעת של היצרן כנראה לא תגיעו במציאות (71 ק"מ לליטר בממוצע), אך מי שנוסע עד כמה עשרות ק"מ בודדים ביום, יפגוש כנראה את תחנת הדלק אחת להרבה זמן. לקוחות שנוסעים המון, יסתפקו בנתון שינוע סביב ה-15 ק"מ לליטר בממוצע.

ב.מ.וו 330e החדשה 2023

מיוחדת ומהנה אך יקרה

ב.מ.וו סדרה 3 המחודשת היא מכונית יוקרה איכותית שעדיין נראית מצוין ומעל לכל מהנה לנהיגה, כאשר גרסאות הפלאג-אין המועדפות בארץ, משלבות בחיי היום יום תצרוכת דלק נמוכה וטעימה מחווית העידן החשמלי. הבעיה המרכזית של הרכב היתה ונותרה המחיר שזינק בחדות בתחילת השנה, האמור לספוג התייקרות משמעותית נוספת ב-1 בינואר הקרוב עקב ביטול הטבות המס על דגמי הפלאג-אין הייבריד. במחיר הנוכחי של גרסאות ה-PHEV המתחיל מ-345,000 שקל לגרסת ה-320e (204 כ"ס) או החל מ-360,000 שקל לגרסאות ה-330e החזקות יותר (292 כ"ס) ועד 415,000 שקל לרמת הגימור הבכירה, מדובר כיום במחירים שכבר חופפים לב.מ.וו i4 – האחות החשמלית של סדרה 3, שמציעה תא נוסעים מרווח ושימושי יותר, טווח נסיעה גדול וביצועים דומים, המלווים בעלויות אחזקה נמוכות משמעותית, כך שאם אתם מתכננים כבר להתקין עמדת טעינה ביתית, אז מדוע לא ללכת ישר על הגרסה ה-100% חשמלית? מדוע זה לא קורה כ"כ במציאות? כנראה לא בשל מגבלת הטווח, אלא מפני כנראה שלחובבי מכוניות נהיגה אמיתיות בסגנון סדרה 3, מכונית חשמלית מלאה עדיין לא ממש באה בטוב.

עוד ממבחני דרכים