עם מהירות מוגבלת ל-140 קמ"ש? טסלה מודל 3 החדשה במבחן

6 וחצי שנים לאחר שהוצגה טסלה מודל 3, החשמלית שאחראית יותר מכל למהפכה החשמלית בענף הרכב, נחתה בחודשים האחרונים הגרסה המחודשת של הדגם לאחר עברה שלל שדרוגים. האם זה מספיק לה כדי לתת מענה לשלל המתחרות המודרניות שהחלו לנגוס לה במכירות?

ששי כהן 16 במרץ, 2024
טסלה מודל 3 החדשה 2024

טסלה מודל 3 היא המכונית שאחראית יותר מכל למהפכת המכוניות החשמליות שעבר שוק הרכב הישראלי. מדובר גם במכונית שהוכיחה שמוקדם עדיין להספיד את שוק "מכוניות המנהלים" בתצורת מרכב סדאן, וההוכחה לכך היא 12,500 מדגמי המודל 3 שעלו כאן לכבישים ב-3 שנים שחלפו מאז החל השיווק. יחד עם זאת, כמו בכל עסק מצליח, המתחרים ישר רצו להעתיק אותו ונכון להיום בקטגוריה של המודל 3 מתחרים כאן יונדאי איוניק, פולסטאר 2, BYD סיל ואקספנג P7, שאמנם עוד לא מאיימות על הבכורה שלה, אך בהחלט צדות לקוחות רבים. אמנם טסלה רק 3 שנים בישראל, אבל המודל 3 כבר החלה לעלות בכבישי ארה"ב באמצע 2017 מה שאומר שהיא גם די וותיקה. אז דגם חדש אין עדיין ברקע, אבל מתיחת פנים משמעותית הגיעה לארץ בסוף 2023, במטרה לרענן את הדגם ולחזק אותו מול שלל המתחרים המודרניים. מה השתנה? יצאנו למבחן ראשון בישראל.



עוד לפני שאגע בשינויי העיצוב, חשוב להבין שטסלה טיפלה באחת מנקודות התורפה של הדגם היוצא וזאת איכות הרכב שהשתפרה משמעותית בדגם המחודש. כבר עם פתיחת הדלתות וסגירתן הצליל שמלווה את הפעולה מבהיר שאיכות ההרכבה כאן השתפרה משמעותית. גם איכות ההרכבה בתא הנוסעים שופרה וכך גם איכות החומרים והרכב מרגיש הרבה יותר פרמיום בתחושה.

יפה ואווירודינמית יותר

השינויים בעיצוב החיצוני מתרכזים בחזית מחודשת לרכב הכוללת יחידות תאורה ראשיות צרות וחדות יותר למראה, יחד עם גריל, מכסה מנוע ופגוש בעיצוב חדש. באופן אישי, אני חושב שדווקא יחידות התאורה הראשיות הקודמות היו נאות יותר והיוו את אחד מסימני הזיהוי של המותג על הכביש, אבל התוצאה מודרנית ועדיין נאה למדי. בצידי הרכב תפגשו חישוקי גלגלים "18 קלים בעיצוב חדש, כאשר רכב המבחן שודרג בגלגלי "19 ספורטיביים בעיצוב חדש ויפהפה לטעמי. בחלקה האחורי של המכונית נרשמים דלת תא מטען, יחידות תאורה ופגוש בעיצוב חדש שבהחלט נאה יותר מהדגם היוצא, ומעל לכל שינויי העיצוב לא נועדו רק להציע הופעה רעננה יותר לדגם, אלא גם הפכו אותו לאווירודינמי יותר, עם מקדם גרר ששופר ל-0.219 cd, שהופך את הרכב ליעיל יותר מבחינה אנרגטית. גם נפח תא המטען צמח ב-33 ליטר ועומד על 594 ליטר מכובדים למדי, ולדגם כידוע גם תא מטען קדמי נדיב בנפח של 88 ליטר.

טסלה מודל 3 החדשה

2 צבעים חדשים (אדום ואפור) המשתנים לפי עוצמת האור והזווית שמסתכלים על הרכב

הדגם משווק בשלב הראשון בישראל ובעולם ב-2 גרסאות: "Standard range" המצוידת בהנעה אחורית, ו-"Long range" המצוידת בהנעה כפולה, כאשר גרסת ה-"Performance" החדשה תוצג רק בהמשך. האבזור החיצוני של צמד הגרסאות זהה וכולל: כניסה והנעה ללא מפתח (שימוש באפליקציה או כרטיס), תאורה היקפית מלאה מסוג LED, גג זכוכית פנורמי, דלת תא מטען חשמלית, מצלמות 360 מעלות וקיפול מראות וחשמלי. את חיישני החניה ההיקפיים מחליפים המצלמות שמתריעות על קרבה.

טסלה מודל 3 החדשה 2024

העיצוב הנקי הפך לעוד יותר נקי ואולי נקי מדי?

עיצוב נקי יותר מחדר נקי באינטל…

בהשראת המודל S החדשה, לוקחת טסלה את העיצוב הנקי בתא הנוסעים צעד אחד קדימה, עם סביבת נהג חדשה ומינימליסטית עוד יותר (וכבר בדגם היוצא היו מעט מדי מתגים). ידית ההילוכים שמאחורי ההגה הוסרה והתפעול עבר להיות במסך המגע, ידית האיתות בוטלה והתפעול עבר למתגי מגע על ההגה וכך גם תפעול המגבים. לוקח קצת זמן להתרגל ואז זה נראה כבר טבעי למדי. המושבים הקדמיים עוצבו מחדש ומציעים יותר קשיחות ותמיכה טובה יותר לגוף בנהיגה ספורטיבית. נוספה תאורת אווירה שעוטפת את תא הנוסעים בשלל צבעים לבחירה, גלגל ההגה עוצב מחדש ונוסף גם אריג לרוחב הדשבורד שתורם לאווירה חמימה יותר. גם עיצוב דיפוני הדלתות חודש ובסעיף האבזור נוסף מסך אחורי "8 המציע משחקים, צפיה ביוטיוב או נטפליקס גם תוך כדי נהיגה, שמיעת מוסיקה,  הפעלת חימום המושבים האחוריים ושליטה נפרדת על המיזוג האחורי.

טסלה מודל 3 החדשה 2024

מסך בידור אחורי "8 מגיע כסטנדרט כבר מגרסת הכניסה

המושבים הקדמיים המתכווננים חשמלית וכוללים זכרונות וחימום זוכים גם לאוורור מבורך. יחד עם זאת, ווילון לגג הזכוכית עדיין אין ולמרות שהוא מסנן את קרינת השמש, שווה להשקיע בסט ווילונות מאלי אקספרס לטובת נהיגה פחות מעיקה בימים החמים. האבזור נדיב וכולל גם: מולטימדיה עם מסך מגע "15.4 ושלל אפליקציות חיוניות יותר או פחות, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים, ריפודי עור טבעוני, צמד משטחי טעינה אלחוטיים לניידים, הגה מתכוונן חשמלית, אפליקציית שליטה טלפונית עשירה והטובה ביותר כיום בשוק הרכב ושלל תא אחסון שימושיים וגדולים מהמקובל. גרסת הלונג ריינג' כוללת גם מערכת שמע משודרגת עם 17 רמקולים, 2 סאבוופרים ו-2 מגברים ומציעה חוויית שמע משובחת ביותר.

490 כ"ס ומהירות מוגבלת ל-140 קמ"ש???

בטסלה לא מספקים נתוני כ"ס וגודל הסוללה ומסתפקים בנתוני תאוצה, וטווח נסיעה מקסימלי שאמורים לעניין יותר את הלקוחות לטענתם. גרסת הכניסה מצוידת בהנעה אחורית, הספק סביב ה-290 כ"ס,  וטווח נסיעה שצמח בדגם החדש לעד 513 ק"מ, כאשר גרסת הלונג ריינג' שקיבלתי למבחן, כוללת כבר צמד מנועים חשמליים המפיקים הנעה כפולה, הספק סביב ה-490 כ"ס, תאוצה ל-100 קמ"ש ב-4.4 שניות וטווח נסיעה שצמח גם הוא עד 629 ק"מ. רק להפתעה הזו לא ציפיתי: טסלה בחרה למסור לי את הרכב כאשר היא הגבילה את המהירות המרבית ל-140 קמ"ש בלבד. זה קצת כמו לתת אגוזים למישהו שאין לו שיניים… מדוע? כנראה כדי שלא ישתוללו להם עם הרכב. אבל האמת שאין לי באמת צורך במהירויות גבוהות ובמיוחד בכבישים העמוסים לעייפה ברוב שעות היום, וכך מצאתי את עצמי נהנה מהתאוצות ההיסטריות שעדיין מצליחות לרגש, משפע המומנט שזמין בכל רגע לרגל ימין ומאפשר עקיפות מהירות ובטוחות, ואחיזת הכביש המושלמת שמציע הרכב. נכון שלא מדובר במכונית חדה כמו מכונית ספורט אמיתית, אולם ללא ספק מדובר במכונית מהנה מאוד לנהיגה, הכוללת גם נסיעה חוויתית ושקטה במיוחד הודות לשדרוג בידוד תא הנוסעים מרעשי חוץ בדגם החדש וציודו בשמשות אקוסטיות בכל הרכב (במקום רק הקדמיות בדגם היוצא). נוחות הנסיעה על כבישים סלולים היטב מצוינת, אך נפגעת בכבישים משובשים בשל כיול המתלים בסגנון ספורטיבי וחישוקי ה-"19 בעלי הצמיגים בחתך נמוך.

טסלה מודל 3 החדשה

תפסיקו עם העיניים הצרות על הרכב…

אל טווח הנסיעה שמצהיר היצרן לא הצלחנו להגיע, אולם אם לא תתפתו יותר מדי לביצועים הספורטיביים, תוכלו להגיע לנתון של 500 ק"מ במציאות בנסיעה במצב רגוע ושמירה על כללי החיסכון בחשמל. גם הנסיעה "על דוושה אחת" וללא שימוש בדוושת הבלמים עובדת מצוין, ועדיין לא נתקלתי במתחרה שמגיע ליעילות הזו. גם ההבטחה לטעינה במהירות שיא של 250 קילוואט בעמדות הסופרצ'רג'ר של החברה לא התממשה במציאות, והצלחנו להוסיף 193 ק"מ ב-15 דקות לעומת 282 ק"מ שמבטיח היצרן. בכל מקרה, זה תלוי בהרבה גורמים ועדיין מדובר בנתון מרשים מאוד. חבל רק שבמסגרת מתיחת הפנים לא נוספו גם התרעה על תנועה חוצה מאחור והתרעת שכחת ילד במושב האחורי שהפכו להיות כמעט סטנדרטיים בקטגוריה הזו. בכל מקרה, עדיין מדובר במכונית בטיחותית ביותר, עם שלל מערכות הבטיחות המתקדמות הפופולריות כיום, לצד ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי, עם ציונים גבוהים במיוחד בהגנה על הנוסעים.

טסלה סופרצ'רג'ר חולון

תחנות הסופרצ'רג'ר של טסלה הן עדיין אחד מהיתרונות המובהקים של המותג על פני המתחרים.

שווה את הכסף?

מחיר טסלה מודל 3 החדשה התייקר בעקבות המס החדש על החשמליות ומתחיל כיום ב-221,748 שקל לגרסת ההנעה האחורית, או 254,701 שקל לגרסת ההנעה הכפולה שנבחנת כאן. מצד אחד, היא כבר לא הכי זולה בקטגוריה והתחרות עלתה והפכה לקשה מתמיד. מצד שני, בהתחשב בביצועים המצוינים, בטווח המרשים ובאבזור העשיר במיוחד כבר מגרסת הכניסה, מדובר עדיין באחד הרכבים עם התמורה הטובה ביותר לכסף שתוכלו לרכוש כיום בישראל. אל אלו מצטרפים גם 2 היתרונות המרכזיים שלו מול כל המתחרות: רשת הטעינה סופרצ'רג'ר המונה כיום כ-250 מטענים אולטרה מהירים ב-23 תחנות טעינה הפזורות ברחבי הארץ, וכמובן היעדר הטיפולים השוטפים במוסכים, נתון שיחסוך לכם אלפי שקלים במשך כמה שנים של בעלות, כאשר בסעיף התורפה האחריות נמוכה ביחס למתחרות ועומדת על עד 4 שנים או 80,000 ק"מ בלבד לרכב, כאשר האחריות לסוללה עומדת על 160,000 ק"מ (192,000 ק"מ בגרסת הלונג ריינג') או עד 8 שנים. בשורה התחתונה. מדובר עדיין במכונית מנהלים חשמלית מצוינת, ואולי אפילו הטובה מכולן, ולמרות שאין לה לוגו יוקרתי, היא בהחלט סוג של סמל סטטוס בארץ ובעולם.

עוד ממבחני דרכים