דאצ'יה ג'וגר במבחן: האם נהגנו ברכב 7 מושבים עם התמורה הטובה ביותר לכסף?

הביקורות באירופה משבחות, אך בישראל שסולדת מתיבת הילוכים ידנית, יהיו כנראה פחות שיקפצו על המציאה. אבל במחיר החל מ-105,000 שקל, דאצ'יה ג'וגר הוא לא פחות ממציאה פרועה בשוק רכבי ה- 7 מושבים.

ששי כהן 20 ביול, 2022
דאצ'יה ג'וגר

בעיצומו של הקיץ, בין הבלאגן בנתב"ג, יוקר המחייה שחזר לכותרות ושוק הרכב המקומי שסובל מעליות מחירים כמעט מדי שבוע, נחת כאן גם דאצ'יה ג'וגר, רכב ה-7 מושבים החדש של מותג הלואו קוסט של קונצרן רנו-ניסאן-מיצובישי. מה שהספקנו להבין עליו עד כה, זה שעם תג מחיר התחלתי של 105,000 שקל הוא מצויד בתג מחיר שובר שוק בסגמנט רכבי ה-7 מושבים, אך בדרך תצטרכו לוותר על גיר אוטומטי ולחזור לתפעל גיר ידני, וגם הבטיחות שלו כנראה לא משהו עם ציון של כוכב אחד בלבד במבחן הריסוק האירופאי. מנגד, הביקורות בעיתונות הרכב מהללות ומספקות כותרות בסגנון " אחת המכוניות הטובות ביותר בעולם" ו- "התמורה הטובה ביותר לכסף" וכמעט כל עיתונאי הרכב המובילים באירופה נפעמים מהמציאה הפרועה. גם בארץ, הוא יחסוך לכם מעל ל-70,000 שקל מול המתחרות, וגם אם תרצו לרכוש דווקא את אחת המתחרות, סביר להניח שתגלו שהאספקה שלה תהיה רק במהלך 2023 ! אז אולי כדאי לכם לחשוב שוב על תפעול גיר ידני?

מכונית אחת שמחליפה 3 דגמים בדאצ'יה

דאצ'יה ג'וגר נחשפה לפני קרוב לשנה בעולם, והיצרן מבטיח מכונית סטיישן 7 מושבים עם יכולות פנאי. בהיצע הדגמים של היצרן היא מחליפה לא פחות מ-3 דגמים: לוגאן MCV (משפחתית סטיישן), דוקר (טנדרון עבודה) ולודגי (מיניוואן 7 מושבים). מפגש במציאות חושף מרכב סטיישן שימושי עם מידות נדיבות (4.55 מטר לאורך, 1.85 מטר לרוחב) ועם גובה של 1.67 מטר היא גבוהה מהרבה קרוסאוברים בשוק ואפילו מקיה ספורטאז'. ואם בדאצ'יה מדברים על יכולות פנאי קלות, אז תדעו שגם מרווח הגחון שלו עומד על 20 ס"מ די מכובדים, אבל כמובן שאל תבנו על טיולי שטח. כחלק מהרעיון להחליף גם את הטנדרון מסחרית של היצרן, תא הנוסעים של הרכב מציע יכולות סידור מושבים החל מצמד מושבים לנהג ולנוסע שלצידו, ועד 7 מושבים, כאשר כל חמשת המושבים הנוספים מתפרקים בקלילות וניתנים להוצאה מהרכב בהתאם לדרישות השימוש של הבעלים (משפחתי או מסחרי). נפח תא המטען עומד על 212 ליטר בניצול של 7 המושבים, כ-631 ליטר בניצול 5 מושבים ועד 2,017 ליטר בקיפול 2 שורות המושבים האחוריות.


מעבר לכך, מדובר במכונית נאה שעיקרה לא לסובב ראשים ברחוב, אלא להיות יעילה, אך רכב המבחן שהגיע בצבע כחול מרהיב וברמת הגימור הגבוהה מבין השלוש שמוצעות כאן, כלל גם שמשות אחוריות מושחרות וחישוקי גלגלים קלים "16 שתורמים למראה יפה יותר.

תא נוסעים

כניסה לרכב חושפת את סביבת הנהג המוכרת מהסאנדרו החדשה (שטרם הגיעה לארץ) ולמרות שמדובר ברכב "לואו קוסט", עם שימוש בחומרים פשוטים וחוסר ניסיון לייצר כאן איזה מעוף, קשה לי להגיד שלא היה לי דווקא די נעים לשבת במושב הנהג. גם ריפודי הבד הנאים שליוו את הדלתות ולרוחב הדשבורד תורמים לאווירה נעימה וקצת יותר חמימה, והמושבים עצמם אפילו די נוחים. מי שיבחר ברמת הגימור הבסיסית "ESSENTIAL", יקבל ללא ספק אבזור רכב בסגנון שנות ה-80, עם צמד חלונות חשמל בלבד, כיוונון מראות צד ידני, תפעול מזגן פשוט, ללא ציפוי עור להגה ועוד, אך עדיין עם מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "8, דוברת עברית ועם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי ואפילו בקרת שיוט, מסילות גג ותאורה ראשית מסוג LED.

דאצ'יה ג'וגר

רמת הגימור השניה "Comfort" (בתוספת של 10,000 שקל) כוללת בנוסף גם 4 חלונות חשמל, מראות מתכוונות חשמלית, בקרת אקלים דיגיטלית, מצלמת רוורס, חיישני רוורס, הגה עור, חלונות אחוריים מושחרים ועוד, כאשר רמת הגימור הגבוהה "COMFORT+" כוללת גם כניסה והנעה ללא מפתח, חישוקי גלגלים קלים "16, בלם יד חשמלי, קונסולה מרכזית עם משענת יד, חיישני חניה גם קדמיים ועוד ודורשת תוספת של עוד 5,000 שקל.

בטיחות 

ללא ספק אחת מנקודות התורפה העיקריות של הג'וגר מגיעה בסעיף הבטיחות. עם ציון של כוכב אחד בלבד במבחן הריסוק האירופאי, מדובר ללא ספק בתוצאה שתבהיל לקוחות רבים ובצדק. מצד שני, בואו נדבר רגע על ציוני הריסוק של EuroNcap. בשנים האחרונות מעניק ארגון הבטיחות חשיבות גבוהה לציוד הרכב באבזור בטיחותי אלקטרוני מתקדם ואנחנו יודעים שבדאצ'יה הם לא ממש נדיבים בתחום. אמנם יש לדגם כסטנדרט 6 כריות אוויר, התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית ובגרסה הבכירה גם התרעת שטח מת במראות הצד, והיבואן מספק את כל הדגמים גם עם מערכת בטיחות בהתקנה מקומית שמוסיפה התרעת סטייה מנתיב, התרעה של שמירת מרחק מהולכי רגל ודו-גלגלי ואף זיהוי תמרורים, מה שאומר שאם זה היה מותקן מקורי מהמפעל, אז ציון הבטיחות של הרכב כנראה היה גבוה יותר. דבר חשוב נוסף: קחו לדוגמה את רנו זואי החשמלית. הדגם הגיע למבחן הריסוק האירופאי בשנת 2013, כמעט ללא מערכות בטיחות מתקדמות וזכה בציון מירבי של 5 כוכבים. בשנה שעברה, ניגשה הזואי המחודשת למבחן נוסף, וללא שדרוג מערכות בטיחות מתקדמות, ציון הבטיחות שלה ירד ל-0 כוכבים ! מה זה אומר, שהיא כבר לא מכונית בטיחותית? אני לא בטוח. בשורה התחתונה, כנראה שהג'וגר יותר בטיחותית במציאות מכל מיני רכבי 7 מושבים מלפני עשור או פחות.

דאצ'יה ג'וגר

על הכביש

הגו'גר משווקת בארץ בגרסת מנוע אחת הכוללת את מנוע הטורבו 1.0 ליטר, 3 צילינדרים המודרני ומוכר של רנו, העונה אפילו לדרישות זיהום האוויר Euro6. הספק המנוע עומד על 110 כ"ס והמומנט המרבי על 20.3 קג"מ, ולמנוע משודכת תיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים. על הכביש מדובר במכונית שאינה מתקשה לשנע את נוסעיה במהירות הממוצעת, אך אל תבנו על מכונית זריזה בניצול כל 7 המושבים עם אנשים מבוגרים (והיא אכן מסוגלת לאכלס 7 מבוגרים ואפילו די בנוחות) למשל בעליות לירושלים על בסיס יום יומי. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש עומדת על 11.2 שניות והמהירות המרבית עומדת על 183 קמ"ש. מעבר לכך, מדובר במכונית יחסית שקטה ונוחה, אך חבל רק שאין לה פתחי מיזוג גם אחוריים בחום הישראלי. לפחות החלונות בשורת המושבים השלישית נפתחים הצידה קצת לאוורור. עד כמה אמור להטריד אתכם תיבת ההילוכים הידנית? אני חושב שאם אתם לא ממש סולדים מתפעול ידני, אז זה ממש לא נורא, וכל מי שקצת חובב נהיגה, עשוי אפילו למצוא כאן גם קצת כיף. הדגם מצויד גם במערכת לסיוע בזינוק בעליה, מה שאומר שאין לכם חשש להידרדר לאחור וביצוע זינוק בעליה קל מתמיד. בסעיף צריכת הדלק, לא שחזרנו את הצהרות היצרן האופטימיות, והגענו במבחן לנתון סביב ה-11 ק"מ לליטר בממוצע, שנחשב אגב למרשים בקרב המתחרים בקטגוריה.

דאצ'יה ג'וגר

שווה את הכסף?

ללא ספק כן. דאצ'יה גו'גר הוא אחת העסקאות האטרקטיביות כיום בשוק הרכב המקומי. במחיר שנע בין 105,000 שקל לגרסת הבסיס ועד 120,000 שקל לגרסה שנבחנת כאן, תקבלו רכב 7 מושבים במחיר שובר שוק, מרווח, יעיל, שימושי ואף חסכוני בדלק, ומנגד תצטרכו להתפשר קצת בסעיף הבטיחות ולחזור לתפעל גיר ידני. הג'וגר לא פונה ללקוחות המחפשים להתפנק, אלא לאלו שצריכים רכב 7 מושבים ומוכנים להתפשר בכמה סעיפים בתמורה למחיר נגיש משמעותית, עם רכב חדש ואחריות ל-3 שנים או 100,000 ק"מ ועלויות אחזקה נמוכות יחסית, שעבורם זו עסקה יותר טובה מרכישת רכב משומש בין כמה שנים במחיר דומה. בקיצור, איך אומרים בדאצ'יה, אתה לא קונה את מה שאתה רוצה או חולם עליו, אלא את מה שאתה צריך…

עוד ממבחני דרכים