הכיבוש הסיני: כך חדרו המכוניות הסיניות והפכו לחלומם של ישראלים רבים

המכוניות הסיניות מלוות אותנו כבר יותר מעשור אך רק אשתקד זכו לתנופה חדה במכירות שהפכה השנה לשיטפון של ממש, כשברקע מותגים נוספים בדרך ושאיפה של כל יבואן רכב וותיק להחזיק בזיכיון של אחד כזה כמנוע צמיחה פוטנציאלי.

ששי כהן 07 בנוב, 2022
BYD אטו 3 בישראל

המכונית הסינית שהפכה לנושא החם כיום בשוק הרכב הישראלי, כבר לא ממש חדשה כאן. את הופעת הבכורה של תעשיית הרכב הסינית ערכה בישראל קבוצת לובינסקי כבר ב-2009, כאשר חשפה כאן לראשונה את דגמי ענקית הרכב SAIC שדגמים ראשונים שלה יובאו לארץ ע"י חטיבת MG שבעבר היתה בכלל מותג בריטי. ההתחלה לא היתה קלה, משרד התחבורה התנגד והערים קשיים רבים, אך לובינסקי האמינה בעתיד תעשיית הרכב הסינית, התעקשה וניצחה את הבירוקרטיה. עד היום אגב, ה-MG הראשונה שיובאה לישראל נחשבת למכונית היקרה ביותר שייבאה החברה, בשל הוצאות הרישוי הגבוהות וזמני האחסנה הארוכים של הדגם עד שהצליחו לשחרר אותו מהמכס.


תחילת הדרך: היעדר תקינה אירופאית וחשש מבטיחות לקויה וזיהום אוויר

החשש המרכזי מאישור יבוא דגמים סינים בתחילת הדרך לארץ נבע משתי נקודות תורפה עיקריות שאפיינו את תעשיית הרכב הסינית: בטיחות וזיהום אוויר. מרבית הדגמים שיוצרו באותם שנים לא הציגו בטיחות שמקבילה לדגמי המערב, ומרבית המנועים נחשבו לבזבזניים בדלק ולא עמדו בדרישות זיהום האוויר האירופאיות. הדגמים הראשונים שהגיעו לישראל ב-2010 (MG550) כבר השתייכו לדור חדש של מכוניות שהציגו עיצוב מקורי (ולא חיקוי של דגם מערבי) ושיפור משמעותי באיכות החומרים וההרכבה, אך עדיין לא זכו לתקינה אירופאית מלאה ומכירתם הוגבלה לכמה מאות מכוניות מדי שנה. את שנת השיווק הראשונה בישראל סיימה MG עם 22 מסירות בלבד, אך שנה מאוחר יותר עלו המכירות ל-327 מכוניות. בשנת 2011 הצטרפה חברת "המזרח לשיווק מכוניות" והחלה לייבא את גרייט וול. במקרה שלה, מדובר היה בטנדר עבודה שלא התאים לדרישות השוק הישראלי וכנ"ל מכונית סופר-מיני שיובאה, מה שהסתכם בכישלון במכירות והפסקת היבוא לאחר 4 שנים.

MG550 בישראל

2009: MG550 – המכונית הסינית הראשונה שהגיעה לישראל

2018: הסינים מסמנים את ישראל כיעד מרכזי לחדירה לאירופה

בתחילת 2018 נרשם המפנה עם הגעתו של ה-MG ZS, ג'יפון משפחתי ומודרני שענה לראשונה לדרישות זיהום האוויר יורו 6 שהובילו לתקינה אירופאית שלא הגבילה כמויות. כחלק מהגברת אמון הצרכנים במותג, הוצע ה-ZS עם אחריות מלאה ל-5 שנים ובתהליך רכישה דיגיטלי חדשני שכלל מיתוג מחודש של MG ל- Mobile Generation. לקינוח, הוא צויד בתג מחיר שובר שוק של 99,999 שקל לדגם מאובזר היטב. ישראל אגב, היתה המדינה הראשונה באירופה שקיבלה את הג'יפון והסינים האמינו שהצלחתו ב-"אומת ההייטק" יסייע לחדירתו לשוק האירופאי. בשנת 2019 הצטרפה גם הגרסה ה-100% חשמלית של הרכב, שהציגה חווית נהיגה שקטה ומפנקת, לצד עלויות נסיעה נמוכות המאפיינות דגמים חשמליים, ביטוח מקיף לרכב מוזל והוצאות אחזקה נמוכות במוסכים. הדגם החדש החל את עידן המכוניות הסיניות החשמליות שפתרו את נושא זיהום האוויר, וגם היה לסינית הראשונה שהגיעה לכאן עם ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי. יחד עם שדרוג משמעותי באיכות הרכבים, הוכיחה תעשיית הרכב הסינית שהיא מיישרת קו במהירות עם המערב, ומנגד הציבור הישראלי הוכיח שהוא בשל לאמץ מכונית סינית חשמלית, ובעיקר שהיא מאובזרת היטב ועונדת תג מחיר תחרותי.

ג'ילי גיאומטרי C

מובילה את מכירות הדגמים החשמליים בישראל ב-2022

2021: הכיבוש הסיני מתחיל

עם השקתה של טסלה האמריקאית בארץ בפברואר 2021 קיבל כל השוק החשמלי דחיפה רצינית, ולצידם של דגמים חשמליים מהמותגים הוותיקים החלו לפעול כאן גם שלל מותגי רכב סינים חדשים: צ'יינה מוטורס וקבוצת בליליוס הפעילות בשוק האוטובוסים השיקו כאן את מקסוס (גם חברת בת של SAIC) ואת איווייס – מותג רכב החשמלי חדש שהוקם בשנת 2017 כחברת סטארט-אפ, ואליהם הצטרפו גם טלקאר עם מותג SERES מבית דונגפנג, EV מוטורס עם מותג JAC ומותג LEVC (המונית הלונדונית החשמלית) ואחריהם סקייוול עם דגם ה-ET5, רכב הפרימיום הסיני הראשון בישראל. מיד אחריו הושקה כאן ג'ילי גיאומטרי C ע"י קבוצת יוניון מוטורס, שניסתה לשווק כאן שנה קודם את מותג JAC מסין ושיווקו פסק מוקדם מהצפוי. הפעם עם הגיאומטרי C שכללה מפרט מרשים ומחיר מצוין, הדרך להצלחה היתה קצרה ומתחילת 2022 מדובר גם במכונית החשמלית הנמכרת ביותר בישראל. במקביל השיקה MG את ה-EHS – רכב עם הנעת פלאג-אין הייבריד שמכר כאן אלפי מכוניות וכבש את ראשות הסגמנט.

2022: המכוניות הסיניות במקום השישי ביבוא רכב לישראל

בשנה הנוכחית צירפה לחגיגה קבוצת סמלת את הונגצ'י, הרכב של בכירי השלטון בסין ורכב היוקרה הסיני הראשון בישראל והוכיחה שהציבור הישראלי מוכן לשלם גם חצי מיליון שקל עבור רכב סיני. אחריו החלה קבוצת 'מאיר' בשיווק פולסטאר, מותג הביצועים החשמלי של וולוו וג'ילי הסינית שנועד להתחרות בטסלה והעלה כאן את רף הביצועים והבטיחות של מותג סיני לשיא חדש. בחודש ספטמבר הצטרפה גם צ'מפיון מוטורס עם מותג BYD שרושם לעת עתה את הפתיחה החזקה ביותר מבין הסיניות בישראל, עם יותר מ-3,000 קרוסאוברים משפחתיים שאמורים לעלות על הכביש בתוך 3 חודשים. בימים הקרובים תצטרף גם קרסו מוטורס עם מותג צ'רי, שבניגוד לשאר יפעל כאן בשלב הראשון דווקא עם 3 קרוסאוברים מונעי בנזין. במהלך החודש תשיק מטרו מוטור את מותג ליפמוטור, עם מכונית מיני שצפויה להיות החשמלית הזולה בישראל ועד סוף השנה, צפויים להתחיל כאן פעילות לפחות 3 מותגים נוספים. את הכיבוש הסיני בשוק הישראלי כבר ניתן לראות בבירור בדוחות המסירות: 14,507 מכוניות שיובאו לארץ מסין מתחילת השנה, מציבים את סין במקום השישי ביבוא רכב לישראל, ולצידם של היבואנים החדשים ניצבים היבואנים הוותיקים שמאמצים זכיונות יבוא של מותגים סינים בחיבה, הרואים בהם מנוע צמיחה מרכזי לשנים הקרובות.

עוד מחדשות רכב