המכונית החשמלית ה-100 אלף נמסרה בישראל ואת משרד האוצר זה לא ממש משמח

אם בכל שנת 2020 נמסרו כאן רק 2,000 מכוניות חשמליות, אז בינואר 2024 לבדו נמסרו בארץ כבר 8,693 חשמליות השוות לאחת מכל 4 מכוניות חדשות שעלו לכביש. לכאורה בשורות מצוינות עבור איכות האוויר שאנו נושמים, אך את המדינה הירידה בהכנסות ממיסוי פחות משמחת והגזרות הכלכליות בדרך.

ששי כהן 12 בפבר, 2024
טסלה מודל Y

ציון דרך היסטורי בישראל: במהלך החודש החולף נמסרה בישראל המכונית החשמלית ה-100,000. אם רק לפני שנים ספורות נראה רעיון המכונית החשמלית כגימיק חולף, המכונית החשמלית הפכה לעובדה מוגמרת, המכירות עולות בקצב מהיר מהחזוי ומרשימות גם ביחס למדינות מערב אירופה, אך לצד היתרונות הכוללים בין השאר הפחתת זיהום האוויר בתוך הערים וירידה משמעותית בהוצאות אחזקת הרכב בקרב הלקוחות, את משרד האוצר הנהירה למכוניות החשמליות קצת פחות משמחת ופקידי האוצר עמלים בימים אלו בהטלת מיסים חדשים לבעלי החשמליות שעשויים לצנן את ההתלהבות. בישראל כמעט כמו תמיד, הכנסות האוצר חשובות מטובת האזרח ובריאות הציבור.


התפתחות הרכב החשמלי בישראל

חלוצת הרכב החשמלי בישראל היתה חברת בטר פלייס כאשר השיקה בשנת 2012 את רנו פלואנס Z.E, מכונית צרפתית חשמלית שיוצרה בכלל בטורקיה ופותחה בשיתוף בטר פלייס הישראלית, שכדי להתמודד עם טווח הנסיעה הנמוך של המכונית באותה עת (טווח של 165 ק"מ בלבד), הגו בבטר פלייס רעיון גאוני שכלל הסבת מכונית בנזין קיימת למכונית חשמלית עם טכנולוגיה שתאפשר החלפת סוללות מהירה תוך 3 דקות בתחנות שירות ייעודיות שיוקמו ברחבי הארץ. למרות הרעש התקשורתי שליווה את המהפכה שבדרך, קשרים ענפים עם תעשיית הרכב העולמית ויחסי ציבור מעולים, בטר פלייס הקדימה את זמנה והמודל העסקי שלה בארץ כלל עסקה שלא באמת חתכה את הוצאות האחזקה המצופות מרכב חשמלי, ושנה וחצי לאחר שהחלו המסירות הראשונות בישראל, פשטה החברה רגל והותירה קצת יותר מ-1,000 לקוחות מאוכזבים.

תחנת החלפת סוללות בטר פלייס

רנו פלואנס ZE- חלוצת המכוניות החשמליות בישראל (צילום: בטר פלייס)

בנובמבר 2016 חזר שוב שוק החשמליות לחיים בישראל, עם הגעתה של BMW i3 החשמלית במחיר של רבע מיליון שקל שהותיר אותה בעיקר כקישוט באולם התצוגה של היבואן. מספר חודשים לאחר מכן, חזרה יבואנית רנו לשוק החשמליות והשיקה כאן את רנו זואי – המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה באותה תקופה, עם טווח של 240 ק"מ ומחיר של 132,000 שקל שהוסיפו עוד כמה מאות מכוניות לכבישים. את הניסיון האמיתי לפרוץ בשוק החשמליות המקומי ניתן לזקוף לזכותה של MG ZS EV הסינית, שנחתה כאן בסוף 2019 והחלה להימכר במספרים משמעותיים יותר. את אותה שנה סיים שוק הרכב המקומי עם 1,000 מסירות של חשמליות.

2021 – טסלה מגיעה לישראל ומשיקה את שוק הפרימיום-טק

בפברואר 2021 ולאחר תקופה ארוכה של ציפיות, טסלה נחתה בישראל והביאה לשוק את יצרנית החשמליות המובילה והנחשקת בעולם. עד הגעתה, התחלק שוק הרכב המקומי ל-2 סגמנטים: "Mainstream" שכלל את מותגי הרכב העממיים, ו-"Premium" שכלל את מותגי היוקרה, כאשר טסלה השיקה כאן סגמנט חדש: 'פרימיום-טק', שכולל מכוניות חשמליות וטכנולוגיות בניחוח פרימיום אך עם תג מחיר שאינו גבוה משמעותית ממותגי הרכב העממיים. יחד עם הבאז התקשורתי חסר התקדים בשוק הרכב הישראלי, המכונית החשמלית הפכה ללהיט ולאחד הנושאים המסוקרים ביותר בארץ באותה שנה ולא רק בשוק הרכב. את אותה שנה סיים שוק הרכב החשמלי עם 11,000 מסירות ונתח שוק של 3% מסך מסירות הרכב החדש. טסלה אגב, לא הביאה עימה רק את בשורת הרכב החשמלי הספורטיבי, מתקדם טכנולוגית ובעל טווח נסיעה גדול (לפחות 446 ק"מ), אלא גם חידשה בשוק המקומי עם שיטת מכירה אינטרנטית בלבד וללא אולמות תצוגה, ביטוח רכב עם כיסויים ייעודיים והיעדר טיפולים שגרתיים שהפכו את הבעלות על טסלה לזולה מאוד לאחזקה.

BYD סיל

מותג BYD הסיני מוביל כיום את מכירות החשמליות בישראל

2021-2024 – יבואני הרכב מסתערים על שוק החשמליות

ב-3 השנים שחלפו מאז הגעתה של טסלה לארץ, הפכו המכוניות החשמליות למצרך המבוקש ביותר בקרב יבואני הרכב (הוותיקים והחדשים), שמיהרו לייבא את הדגמים החשמליים שהציעו היצרנים אותם הם מייצגים ולהצטרף לשוק החשמלי הצומח. נכון להיום פועלים בארץ כבר לא פחות מ-41 מותגי רכב המוכרים דגמים חשמליים, אך עד סוף שנת 2023 ריכזו 3 מותגים בלבד כ-60% מכלל מכירות הרכב החשמלי (BYD, ג'ילי וטסלה). חשוב לציין שבשנתיים שחלפו גם מקורם של הדגמים החשמליים המגיעים אלינו מסין צמח מאוד, עם 22 מותגי רכב סיניים שכבר משווקים בישראל ומשנים את שוק הרכב הישראלי במהירות. גרף המכירות של הדגמים החשמליים המשיך לצמוח ולשבור שיאים חדשים מדי שנה, כאשר ב-2022 נמכרו כאן כבר 28,000 חשמליות שהיוו 10% משוק הרכב החדש, ב-2023 צמחנו ל-48,000 מסירות של רכבים חשמליים (18% מהשוק) ואת ינואר 2024 פתחנו עם 8,693 מסירות של חשמליות ונתח שוק של 24%, מה שמצביע שאחת מכל ארבע מכוניות חדשות שנמכרו כאן היתה חשמלית. הערכת המומחים היא שבשנה הנוכחית יימכרו כאן כ-60,000 מכוניות חשמליות.

משרדי הממשלה מרוצים? תלוי את מי שואלים

הצמיחה הדרמטית במכירות המכוניות החשמליות בישראל מביאה עימה מצד אחד מכוניות ידידותיות יותר לסביבה התורמות להפחתת זיהום האוויר בעיקר בתוך העיר, מה שעשוי בעתיד לסייע להפחתת התחלואה במחלות נשימה וריאות בקרב הציבור, ועל הדרך לסייע גם לסביבה שקטה יותר וחיסכון ניכר בהוצאות הרכב ללקוחות המאפיין לרוב רכבים חשמליים, אך הצמיחה המהירה בחדירת הרכב החשמלי לשוק היא לא משהו שמשרד האוצר חזה, והירידה בהכנסות האוצר הנובעות ממס קנייה נמוך יותר (35% כיום), אגרת רישוי מוזלת (558 שקל) והיעדר מיסוי על החשמל (בניגוד למיסוי הגבוה המוטל על הדלק), עשויים לצנן את החגיגה ולאחר שמס הקניה על רכב חשמלי כבר עולה בקביעות מדי חודש ינואר בהתאם לתוכנית ארוכת טווח שהנהיגה רשות המסים, למרות שמשרדי התחבורה והגנת הסביבה מתנגדים לרעיון, בימים אלה דנים במשרד האוצר על מיסוי נוסף לרוכשי הרכב החשמלי, כאשר בתכנון מס נסועה אשר יוטל החל משנת 2026 בגובה של 15 אגורות לכל ק"מ שיעבור הרכב, ובנוסף גם אגרת הרישוי המוזלת צפויה להתייקר משמעותית, אולי אפילו כבר בחודשים הקרובים.

עוד מחדשות רכב