הקיה פיקנטו GT של השכן נראית טוב יותר…(גרסת הרשות הפלסטינית)

משומשת כחדשה: יבוא רכב משומש לרשות הפלסטינית ורצועת עזה הינו הליך פופולרי בשנים האחרונות. אז איך מגיעות המכוניות לרצועת עזה ובכמה נמכרת קיה פיקנטו GT בגרסתה הפלסטינית היוקרתית יותר? כתבה ראשונה בסדרה.

ששי כהן 12 במאי, 2020
קיה מורנינג

יבוא מכוניות לארץ דרך נמל אשדוד והעברתם לשטחי הרשות הפלסטינית או רצועת עזה הינו הליך שבשגרה ומונה כמה מאות מכוניות מדי חודש המגיעות משלל יעדים בעולם (לרוב מקוריאה ומערב אירופה), העוברות בידוק ביטחוני ושחרור ממכס בצד הישראלי, ומועברות לידי היבואנים בצד הפלסטיני. אז איך פועל התהליך וכמה עולה בסוף קיה פיקנטו GT משומשת כחדשה בעזה? יצאנו לבדוק.

יבוא רכב משומש לרשות הפלסטינית ורצועת עזה

לפי דרישות משרד התחבורה והתקשורת הפלסטיני (PSC), המכוניות המשומשות שמיובאות מחו"ל חייבות לעמוד במספר כללים: הגיל שלהן לא יעלה על 3 שנים (לעומת שנתיים בישראל), הן חייבות לכלול אבזור בטיחותי שיכלול לפחות בלמים משולבים ABS, בקרת יציבות וצמד כריות אוויר, והמכוניות חייבות להגיע כמובן לנמל עם חשבונית מכירה מסודרת ע"ש היבואן, לוחית הרישוי המקורית, רישיון רכב מארץ המוצא וכמובן כל האישורים הבירוקרטים הנדרשים ביבוא מכוניות ושחרורן מהמכס. בנמל נגבים כ-100 שקלים עמלת פריקה מהאונייה והעברה למגרש אחסון, והטיפול בשחרור מהמכס נעשה בעזרת חברות עמילות מכס ישראליות בעלות של כמה מאות שקלים למכונית.


בדיקה ביטחונית מקיפה

לצד הטיפול בניירת, המכוניות עוברות בדיקה בטחונית המורכבת משני חלקים: בדיקה פיזית של הרכב וכן בדיקת רנטגן של הרכב במטרה למנוע הברחות לא רצויות. לאחר מכן, הן מועמסות על מוביליות ישראליות ומועברות דרך מחסום ארז לרצועת עזה. לרוב, כל התהליך מרגע הגעתן לארץ ועד העברתן לרצועה עומד על סדר גודל של שבוע. מס הקניה יחד עם מסים נוספים גובה הרשות הפלסטינית בנפרד מהיבואנים, ועל כל התהליך בצד הישראלי מפקח אגף התחבורה במתפ"ש (תיאום פעולות הממשלה בשטחים), בשיתוף נציגות של משרד התחבורה הישראלי.

קיה מורנינג

קיה מורנינג

קיה פיקנטו GT פלסטינית…

אז לקחנו לדוגמה את קיה פיקנטו, מכונית המיני הפופולרית בישראל בשנים האחרונות. הגרסה שפגשנו בנמל אשדוד ומיועדת לסוחר מכוניות מרצועת עזה, כללה במשלוח הנוכחי דגמים שיובאו מקוריאה לעקבה בירדן, ומשם הועברו לישראל והמשיכו לאחסון בנמל אשדוד לקראת העברתם לרצועה דרך מחסום ארז. המשלוח הנ"ל כלל שלל דגמי פיקנטו משנות המודל 2017-2018 המשווקים תחת השם קיה מורנינג (Kia Morning) – שמה של הפיקנטו בחלק משווקי המזרח, וכולן היו מרמת הגימור GT הספורטיבית, אך בשונה מה-GT הישראלית המצוידת במנוע 1.25 ליטר, כאן מדובר בגרסת ה-1.0 ליטר החלשה יותר (67 כ"ס במקום 84 כ"ס בדגם שלנו) שמשודכת לתיבת הילוכים אוטומטית. רמת האבזור מנגד גבוהה מהדגם המקומי וכוללת מושבי עור, חימום מושבים קדמיים, חימום הגה, מולטימדיה מקורית עם מצלמת רוורס, כניסה והתנעה ללא מפתח, חישוקי "16 קלים, בקרת אקלים דיגיטלית ועוד, אך ללא גג נפתח כפי שמוצע הדגם בישראל. מעבר לכך, הדגמים מגיעים עם שמשות מושחרות לכל הרכב (כולל השמשה הקדמית) ומקבלים רישוי חוקי לתנועה בכביש עם השמשות הנ"ל. כל המכוניות שמגיעות אגב, נראות די חדשות במציאות, ואחת הסיבות המרכזיות היא שהן לא סבלו עד כה מהשמש ישראלית…

קיה פיקנטו (MORNING)

קיה פיקנטו (MORNING) מוכנה למסירה בסוכנות בעזה.

מחירי כלי הרכב ברצועת עזה לא זולים כפי שהייתם מצפים, בין השאר בשל מס מקומי שעלה בתקופה האחרונה והיצע מוגבל יחסית, ואין למעשה מחירון אחיד לדגמים והם מתומחרים לפי מצבם הכללי ובעיקר מספר הק"מ שעברו (חלק מהמודעות פורסמו עם פחות מ-10,000 ק"מ וחלק מהדגמים עברו יותר מ-50,000 ק"מ). כך למשל, מצאנו בלוחות הרכב הפלסטינים פיקנטו GT Line סביב ה-54,000 שקל לדגמי 2017 או 69,000 שקל לדגמי 2018, כאשר דגמי 1.0 ליטר אוט' ברמת גימור נמוכה יותר, מוצעים במחיר שנע סביב 58,000 שקל לדגמי 2018. מחיר ביטוח מקיף אגב עומד שם על כ-1,935 שקל. 



עוד מחדשות רכב