"השטיח המעופף": סיטרואן e-C4X החשמלית במבחן

חצי שנה לאחר שנחתה בישראל, זוכה סיטרואן C4 X להוזלת מחיר משמעותית ותג מחיר לגרסה החשמלית המקביל למחירי המשפחתיות הפופולריות כיום בשוק. האם עכשיו נתחיל לראות אותה יותר על הכבישים?

ששי כהן 06 בינו, 2024
סיטרואן e-C4X חשמלית

חצי שנה לאחר שהושקה בארץ סיטרואן C4X – גרסת הסדאן של ה-C4 שסימלה את חזרתה של סיטרואן לקטגוריית משפחתיות הסדאן לאחר שנים ארוכות של היעדרות, פותחת לובינסקי היבואנית את שנת 2024 עם מחירון חדש למשפחת הדגם שזוכה להפחתת מחירים משמעותית, בצעד שעשוי להפוך אותה להרבה יותר רלוונטית לשוק, לאחר שהושקה במחירים גבוהים יחסית שהרחיקו ממנה לקוחות פוטנציאליים רבים. החדשה העיקרית: מחיר ה-C4X החשמלית הוזל ל-165,000 שקלים, ירידת מחיר של לא פחות מ-20,000 שקלים ממחיר הדגם בזמן השקתו בארץ במאי 2023, מה שמאפשר לכם לראשונה כיום רכישת משפחתית אירופאית מאובזרת ומפנקת במחיר המקביל או אפילו מעט יותר זול ממשפחתיות בנזין/היברידיות הפופולריות כיום בשוק.


עיצוב מודרני אך לא שגרתי

ה-C4X הינה מכונית משפחתית המתאפיינת במרכב פאסטבק (סדאן 5 דלתות) ועיצוב מעט חריג שאמנם נראה מודרני, אך דורש לעיתים הסתגלות קלה. ביחס ל-C4 הרגילה מדובר בתוספת של 24 ס"מ לאורך (4.6 מטרים) התורם בעיקר לתא מטען ענק בנפח 510 ליטר ומרווח משופר לנוסעים מאחור למרות בסיס גלגלים זהה של 267 ס"מ, ובעיקר הודות לתכנון מושבים חדשים והארכת הגג לאחור. גם תנוחת הישיבה ברכב גבוהה עם נתון גובה של 1.52 מטר הנחשב לגבוה יחסית למשפחתית ומקביל אפילו לכמה דגמי ג'יפונים קומפקטיים. הדגם משווק ברמת גימור אחת ועשירה בארץ הכוללת מבחוץ: תאורת LED קדמית ואחורית, חיישני חניה היקפיים, חישוקי גלגלים "18 בעיצוב ספורטיבי, שמשות אחוריות מושחרות, קיפול מראות חשמלי וכניסה והנעה ללא מפתח. רכב המבחן צויד גם בגג זכוכית פנורמי חשמלי שמוצע בתוספת מחיר של 4,000 שקלים בלבד.

מרווחת ומפנקת

סביבת הנהג זהה כמעט לחלוטין ל-C4 המוכרת, כאשר למעט כמה שינויים קוסמטיים, החידוש העיקרי נמצא בדור החדש של המולטימדיה של היצרן הכולל מסך מגע "10, אך זה התגלה כמסורבל יחסית לתפעול ודורש יותר מדי היכרות מוקדמת עם תפעול המערכת כדי לתפעל אותה בזריזות תוך כדי נהיגה. לשמחתנו המערכת כוללת קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי אלחוטית אשר פותרת את הבעיה והופכת את המולטימדיה לקלה יותר לתפעול, וגם קיים "פסנתר" מתגים מכאניים לתפעול בקרת האקלים ועוד שהרבה יותר נוח לשימוש. האבזור הסטנדרטי כולל גם מצלמת רוורס עם מבט על, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, בלם יד חשמלי, לוח מחוונים דיגיטלי "5.5, בורר מצבי נהיגה, תצוגה עילית HUD ועוד, ולצד תנוחת ישיבה גבוהה מהמקובל, מצוידת המכונית במושבי הנוחות החדשים של היצרן, המתגלים ככורסאות מפנקות למדי, הן מלפנים והן מאחור. עם בסיס גלגלים של 267 ס"מ, היא אמנם לא בצמרת המשפחתיות, אך המרווח לנוסעים מצוין עם תחושה של מכונית מרווחת יותר מהנתונים היבשים על הנייר.

סיטרואן e-C4X חשמלית

בטיחות

אבזור הבטיחות כולל התרעת שמירת מרחק כולל זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת במראות הצד, החלפת אורות אוט', זיהוי תמרורי מהירות בלוח השעונים, 6 כריות אוויר ועוד, אך המכונית הסתפקה בציון של 4 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

פחות ביצועים, יותר נוחות

בסיטרואן בחרו ביחידת כח פחות שגרתית לחשמליות שלהם, הכוללת יחידת כח צנועה המפיקה 136 כ"ס ו-26.5 קג"מ, המתועדפת לספק נוחות נסיעה ופחות לביצועים ספורטיביים. עם 10.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש לא מדובר במכונית לחובבי התאוצות מרמזור לרמזור, אך גם עם נתון המומנט הנדיב, לא מדבר ברכב עגלתי, אלא ברכב שמספק ביצועים מספיק זריזים בחיי היום יום, שככל הנראה יספקו את מרבית המשפחות. המהירות המרבית הוגבלה ל-150 קמ"ש כדי לשמור על טווח נסיעה ראוי. את היתרון הגדול של המכונית תגלו בסעיף נוחות הנסיעה, עם מערכת מתלי ה-PHC המתוחכמת של היצרן, שמצליחה לספק נוחות נסיעה מצוינת על האספלט הישראלי המצוי. צריך פשוט לנסוע למשל על כביש שגורד לצורך סלילה מחדש, או כביש משובש למדי כדי להבין עד כמה המתלים יודעים לגהץ את הכביש ולהחליק אותו, ברמה שהמתחרות יכולות רק לחלום. "השטיח המעופף" מכנים בסיטרואן את יכולות המכונית בתחום.

סיטרואן C4X

טווח נסיעה

בסעיף הסוללה החשוב ביותר לרוכשי חשמליות, מסתפקת המכונית בסוללת 50 קוט"ש צנועה יחסית, המבטיחה עד 358 ק"מ טווח נסיעה, נתון המקביל לגרסאות הטווח הקצר של המתחרות, שתורגם במבחן לסדר גודל של 310-320 ק"מ במציאות. אז מצד אחד לא מדובר במכונית עבור נהגים המבצעים ק"מ יומי גבוה, אך מצד שני, כנראה ש-80% מהנהגים בארץ כיום לא באמת צריכים טווח גדול יותר בחיי היום יום, ובד"כ לא יזדקקו לחבר את הרכב לעמדת הטעינה הביתית יותר מפעמיים בשבוע. זמן הטעינה הביתית עומד אגב על 5-7.5 שעות, תלוי אם יש לכם חשמל חד או תלת פאזי, והדגם תומך גם בטעינת DC מהירה עד 100 קילוואט, המאפשר טעינת 20-80% מהסוללה בחצי שעה בלבד.

סיטרואן e-C4X חשמלית

לסיכום

במחירון החדש של סיטרואן C4X לשנת 2024, תוכלו לרכוש את גרסת הבנזין החל מ-155,000 שקל, כאשר גרסאות הדיזל והחשמלית מוצעות כיום במחיר זהה של 165,000 שקלים. בעבור המחיר הנ"ל, מציעה הגרסה החשמלית שנבחנת כאן משפחתית מרווחת ומאובזרת היטב, המציעה נוחות נסיעה מצוינת, כנראה הטובה ביותר שתוכלו לקבל בחשמלית עממית כיום, כאשר בסעיף השלילה הביצועים נאים אך רחוקים מלהיות ספורטיביים כפי שמציעות רבות מהחשמליות כיום, וטווח הנסיעה מסתפק בציון בינוני ואינו מתאים עבור מי שמבצע ק"מ יומי גבוה. כשמכניסים למשוואה אחריות נדיבה שמעניק כיום היבואן לחמש שנים או עד 120,000 ק"מ ואחריות לסוללה ל-8 שנים או עד 160,000 ק"מ, לצד חבילת 3 טיפולים ראשונים במתנה, שמצטרפת לעלויות אחזקה נמוכות במיוחד המאפיינות רכבים חשמליים, נראה שמדובר כיום בעסקה שהפכה להיות מעניינת בהחלט, ותמורה הרבה יותר טובה לכסף במחיר החדש.

עוד ממבחני דרכים