זהו שיר פרידה: יונדאי i20N במבחן

סוף עידן? אם לא יהיו הפתעות, זוהי ככל הנראה הסופר מיני הספורטיבית עם גיר ידני האחרונה שמגיעה לארץ. מכונית ספורטיבית אמיתית שאולי דומה מדי ל-i20 מהליסינג של השכן, אך ברגע שיוצאים לדרך מספקת חווית נהיגה מהנה מהסוג שאנחנו עוד נתגעגע אליה.

ששי כהן 29 באוג, 2023
יונדאי i20N

"המשלוח הראשון של הדגם שהגיע לארץ נמכר מיידית ומי שיזמין היום בספק אם יקבל את הרכב עוד בשנה הנוכחית", כך נאמר לי באולם התצוגה המרכזי של יונדאי בתל אביב, כאשר אספתי את ה-i20N למבחן והתעניינתי לגבי הביקוש שלה וזמני האספקה. על הדרך שחתמתי על מסמך המסירה, גיליתי באותיות הקטנות הערה קטנה, אך חשובה: "במידה ולא אחזיר את הרכב בזמן, אחויב בתעריף של 200$ עבור כל יום של איחור". ואז חשבתי לעצמי: נשמע עסקה משתלמת לא? שכירות של רכב ספורטיבי אמיתי ב-200 דולר ליום ויש בו אפילו דלקן כלול…


ה-i20N גם מסמלת ככל הנראה את סיומו של עידן מכוניות הסופר-מיני החמות המצוידות בגיר ידני. לאחר שלא הוצגו מחליפות ל-208 GTI, לקליאו RS, ולאיביזה קופרה, נותרה כיום בארץ רק מתחרה אחת והיא פולקסווגן פולו GTI, וזו משווקת רק בגרסה אוטומטית ונחשבת יותר לסופר-מיני מהירה ומהנה אך לא באמת ספורטיבית. ה-I20N לעומתה שמצוידת בגיר ידני 6 הילוכים, נוצרה בהשראת מכונית הראלי i20 Coupe WRC שזכתה בתואר אליפות העולם, והיא מביאה את ביצועי עולם המרוצים ישירות אליכם, יותר אדרנלין בנהיגה וחוויית נהיגה סוחפת.

יונדאי i20N

יונדאי i20N – בצבע לבן דומה מדי ל-i20 ליסינג של השכן, ולא בטוח אם זה יתרון או חיסרון.

ה-i20N כבר איננה חדשה בעולם ומפגש עימה במציאות חושף סופר-מיני שדי מזכירה את מכונית הליסינג של השכן, עם עיצוב בסגנון "זאב בעור כבש", אך אל דאגה, הדגם זכה לחליפה ספורטיבית הכוללת גריל קרבי יותר למראה הכולל פגוש ספורטיבי, חצאיות צד, מרכב עם צביעה דו-גוונית, ספוילר אחורי גדול ממדים, פסים בצבע אדום המעטרים את הרכב מסביב, חישוקי סגסוגת "18 קרביים, ויציאת מפלט אובאלית. התוצאה אמנם מאופקת יחסית, אך סביר להניח שתקלע יותר לטעמם של הלקוחות הפוטנציאליים שמחפשים בעיקר את היכולות ופחות את ההופעה המוחצנת.

יונדאי i20N

בצבע התכלת נראית יותר מיוחדת

דווקא בתא הנוסעים ציפינו ליותר, וכאן התאכזבנו לגלות עיצוב סביבת נהג לא ממש מפתה. אמנם יש כאן מושבים ספורטיביים, דוושות ספורט וכמה מתגים על ההגה התורמים לאווירה המתבקשת, אולם בכל זאת היא מזכירה יותר מדי את ה-i20 הרגילה. יחד עם זאת, המרווח לנוסעים נאה, והדגם יכול לשרת משפחה צעירה ללא כל בעיה עם בסיס גלגלים הנמתח על 258 ס"מ ותא מטען נדיב לקטגוריה בנפח 352 ליטר.

יונדאי i20N

אך הסוכריה האמיתית מתחבאת מתחת למכסה המנוע, שם מותקן מנוע טורבו 1.6 ליטר מסדרת ה-T-GDI של היצרן, המפיק 204 כ"ס ו-31 קג"מ ומשודך לתיבת הילוכים ידנית בעלת 6 הילוכים והנעה קדמית. אז נכון שעם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות זה נתון שכבר קשה לו לרגש אותנו בעידן החשמלי בו לא מעט מכוניות מציעות תאוצה של קצת יותר מחצי מהזמן שהוא עושה, אך הנהיגה הספורטיבית רחוקה מלהסתכם בתאוצות בקו ישר, וכאשר תקחו את המכונית לכביש הררי או למסלול (שהרבה יותר מומלץ), תגלו מכונית חוויתית שמעוררת את בלוטות החשק, כאשר שימוש בבורר מצבי הנהיגה במצב ה-N הייעודי מספק חבילה בנויה לכיף עם תקשורת של השלדה, ההגה, המנוע, מערכת הפליטה הספורטיבית וכמובן גם הנהג, שאינו מנותק מהנעשה על הכביש. גם הצלילים הרועשים הבוקעים ממערכת הפליטה הספורטיבית הינם אמיתיים ולא אלקטרונים המופקים מהרמקולים כפי שעושות זאת לא מעט מכוניות בימינו. שימוש אגב בתכנית הנהיגה הספורטיבית, מייצר עבורכם התנהגות מדויקת יותר שכוללת אפילו שימוש בגז ביניים, ובסופו של דבר אין כמו התחושה של פעם של העברת הילוכים ידנית ברכב שפותח עבור מסלול וכולל גיר מדויק בעל יחסי העברה קצרים. ובכל זאת, אנחנו גרים בישראל היקרה וסביר להניח שמי שירכוש את המכונית ישתמש בה רוב הזמן בנסיעות השגרתיות בחיי היום יום העמוסים והפקוקים, כאן מחכה לו מכונית נוקשה יחסית עם נוחות בינונית בלבד, אך לפחות חסכונית יחסית שבנהיגה שגרתית עשויה להניב סביב ה-12 ק"מ לליטר.

יונדאי i20N

בסעיף הבטיחות יש לה בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, מערכת אקטיבית לזיהוי ומניעת התנגשות בכלי רכב ב"שטח מת",מערכת אקטיבית למניעת תאונה בנסיעה לאחור ועוד, אך נעדרת מהתפריט בקרת שיוט אדפטיבית ולמכונית ציון של 4 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

במחיר של 176,000 שקל, היא אמנם מעט יקרה ממה שהיינו רוצים, אך זולה ב-14,000 שקל מהמתחרה העיקרית הפולו GTI שמצוידת בגיר אוטומטי. בשורה התחתונה, מדובר כנראה במכונית הכי מהנה לנהיגה שתוכלו לרכוש כיום עד 200,000 שקל וגם הרבה יותר מהנה מחלק מהמכוניות שעולות כפול. בעידן בו ככל הנראה מדובר בסופר-מיני הספורטיבית האחרונה שמגיעה לארץ עם גיר ידני, (גם לאבארט הקטנה יותר הוצגה מחליפה חשמלית בחו"ל), נדמה שיש כאן הזדמנות לחובבי נהיגה אמיתיים שלא תחזור.

עוד ממבחני דרכים