חוזרים לרנו פלואנס Z.E – המכונית החשמלית הראשונה בישראל

רנו פלואנס ZE היתה החשמלית הראשונה ששווקה בישראל. לכבוד החג, חזרנו לחזון החשמליות של בטר פלייס, איתרנו את הלקוח הראשון בארץ, בדקנו כמה מכוניות שרדו, מה קרה לסוללה ולמחיר הרכב אחרי 11 שנה ואיך השתלבה גם הטסלה הראשונה שהגיעה לארץ במחלקת השיווק של בטר פלייס.

ששי כהן 11 באפר, 2023
רנו פלואנס ZE בישראל

צילומי ארכיון: בטר פלייס

בשבוע החולף נמסרה בישראל המכונית החשמלית המלאה ה-60 אלף ונתח השוק של הדגמים החשמליים מתקרב כיום בארץ כבר ל-16% מסך מכירות הרכב החדש. לרגל החג, החלטנו לחזור 11 שנה אחורה ל-2012, לחלוצת המכוניות החשמליות בישראל שהיתה בכלל מכונית צרפתית שיוצרה בטורקיה, וזאת רנו פלואנס Z.E – החשמלית המהפכנית של בטר פלייס, שהושקה עם יומרות לכבוש את השוק והשאירה קרוב ל-1,000 לקוחות מאוכזבים כשפשטה את הרגל שנה וחצי לאחר שהחלו המסירות.


בשנת 2007 נוסדה חברת בטר פלייס ע"י יזם ההייטק שי אגסי, שבעזרת עידן עופר והחברה לישראל הקימו חברה שמטרתה הייתה להקים תשתיות תפעול ותמיכה היקפיים עבור כלי רכב חשמליים. באותה תקופה, אף אחד כמעט לא חלם על מכוניות חשמליות, ובראייה לאחור נדמה שהחברה במידה מסוימת הקדימה את זמנה, כאשר ביקשה לשווק בארץ מכוניות חשמליות ידידותיות לסביבה, שקטות וזריזות שעל הדרך גם יחסכו לבעלים שלהם בהוצאות האחזקה ואולי יגמלו גם את ישראל מהתלות בנפט. מכיוון שמכוניות חשמליות לא היו אז בהישג יד וטכנולוגיית הסוללות אפשרה טווחים קצרים במיוחד, הגו בבטר פלייס רעיון גאוני שכלל הסבת מכונית בנזין קיימת למכונית חשמלית עם טכנולוגיה שתאפשר החלפת סוללות מהירה תוך 3 דקות בתחנות שירות ייעודיות שיוקמו ברחבי הארץ. בעזרת קשרים ענפים, חברה בטר פלייס לחברת רנו העולמית שהסבה את הרנו פלואנס החדשה למכונית חשמלית (פלואנס Z.E) בעסקה שכללה התחייבות לרכוש לפחות 10,000 מכוניות בשלב הראשון.

אולם תצוגה בטר פלייס גלילות

2011: אולם התצוגה ומרכז המבקרים הראשי של בטר פלייס בגלילות

2010-2011 – התשתית לרכבים חשמליים מוקמת ומתחילות נסיעות היכרות ראשונות שכלל גם את הטסלה הראשונה בישראל!

מחלקת הפיתוח של בטר פלייס היתה בישראל ומרכז המבקרים המתקדם של החברה בגלילות משך אליו אורחים רבים מהארץ ומחו"ל שהגיעו לחוות בפלא החדש של תעשיית הרכב, או העתיד החשמלי כפי שנחזה ע"י בטר פלייס (שבוודאי לא היתה מנותקת מהמציאות). כל המתחם הוקם גם על טהרת המחזור ואיכות הסביבה, עם שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים ושפע של סיסמאות אודות תום עידן הדלק. במקום הוקם גם מרכז חווית לקוח שהדגים את יכולות המכוניות החשמליות והעתיד, ואף נבנה מסלול שיועד לנסיעות מבחן על דגמים חשמליים שיובאו במיוחד לארץ, כאשר מרבית הנסיעות בוצעו על רנו לגונה חשמלית (הפלואנס ZE עוד לא היתה זמינה), ולזמן קצר הגיעה לכאן אפילו טסלה רודסטר שהדגימה את יכולות הרכב החשמלי הראשון של טסלה לאורחים מצומצמים, עוד לפני שהגיעו דגמי טסלה ההמוניים לשוק.

טסלה רודסטר בישראל

2010: טסלה רודסטר במרכז המבקרים של בטר פלייס בישראל. הטסלה הראשונה שהגיעה לישראל

2011: רנו פלואנס Z.E מגיעה לישראל – 95 כ"ס וטווח רשמי של 165 ק"מ…

בחודש אוגוסט 2011 נחת בישראל המשלוח הראשון של הפלואנס החשמלית שיוצרה במפעל רנו בטורקיה והגיעה לארץ באוניית מכולות. המשלוח כלל עשרות מכוניות שהציעו רכב סדאן משפחתי מודרני ומרווח מהמקובל, עם יחידת כח חשמלית שנלקחה בשינויים קלים מניסאן ליף וכללה הנעה קדמית ומנוע חשמלי שהפיק 95 כ"ס ו-23 קג"מ שהציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.4 שניות, מהירות מרבית של 135 קמ"ש וטווח נסיעה של 165 ק"מ הודות לשימוש בסוללת 22 קוט"ש. את טעינת הרכב יכלו הלקוחות לבצע דרך עמדת טעינה ביתית 16 אמפר שנוהלה ע"י בטר פלייס, או דרך החלפת הסוללה תוך 3 דקות במתחמי החלפת הסוללות שהוקמו ברחבי הארץ. ביחס לגרסת הבנזין, תא המטען הצטמצם משמעותית מ-530 ליטר ל-317 ליטר ונעשה וויתור גם על הגלגל הרזרבי. מנגד, חלוקת המשקל היתה אופטימלית ועמדה על 50:50…

רנו פלואנס ZE בישראל

אוגוסט 2011: מכוניות חשמליות ראשונות מגיעות לישראל. צבע התכלת המטאלי היה סימן ההיכר של המכונית.

ינואר 2012: המהפכה החשמלית מתחילה אך רק לעובדי בטר פלייס

השיווק של הפלואנס החשמלית החל בארץ כבר ברבעון האחרון של 2011, אך רק בחודש ינואר 2012 עלו לכביש 70 מכוניות חשמליות ראשונות שכולן נמסרו לעובדים של בטר פלייס (באמצעות ליסינג תפעולי של אלבר) לצורך נהיגה במשך מספר חודשים כדי להתמודד עם "מחלות ילדות" רגע לפני שימסרו המכוניות ללקוחות הפרטיים הראשונים. מסירת המכוניות נעשתה בליווי פסטיבל תקשורתי גדול, שכלל אין ספור אירועי מכירות במרכזי קניות והייטק, וזמן קצר לאחר מכן כבר נעשתה השקת נהיגה ראשונה לעיתונאים שכללה החלפת סוללות בתחנות בטר פלייס. אלו דיווחו על מכונית שאכן מתקרבת להצהרת היצרן מבחינת טווח, ואף שקטה ומרגישה זריזה הודות למומנט הנדיב, אך סובלת מנוחות נסיעה לקויה ביחס לגרסת הבנזין המקבילה ועלויות אחזקה גבוהות מהצפוי.

רנו פלואנס ZE בישראל

ינואר 2012: שי אגסי חונך רשמית את המסירות בישראל

מאי 2012: הלקוח הפרטי הראשון בישראל

הלקוח הפרטי הראשון של בטר פלייס ולמעשה של המכונית החשמלית הראשונה בישראל היה גלעד חממי, אדריכל שרכש את המכונית באוקטובר 2011 ואף זכה לסיקור עיתונאי בידיעות אחרונות. את הרכב הוא קיבל רק במאי 2012 כשהחלו המסירות הראשונות ללקוחות פרטיים לאחר כמה עיכובים לא מתוכננים. בשיחה שערכנו אתו השבוע, סיפר חממי שהוא נהנה מהרכב אך החזיק אותו בסה"כ פחות משנתיים עד שבטר פלייס פשטה את הרכב והציעה ללקוחות לרכוש מהם בחזרה את המכונית לפי מחיר המחירון באותה התקופה. למרות הניסיון החיובי, הוא לא חזר מאז יותר למכוניות חשמליות "בשל שיקולים טכניים" לדבריו.

רנו פלואנס ZE בישראל

ידיעות אחרונות אוקטובר 2011: הלקוח הראשון של החשמלית בארץ. מאז אגב, הוא לא חזר לרכב חשמלי…

תמחור מופרז 

מחיר רנו פלואנס חשמלית עמד על 122,900 שקל לגרסת 'אקספרסיון' הבסיסית או 129,900 לגרסת 'דינמיק' המאובזרת יותר (חישוקי גלגלים קלים, הגה מצופה עור וחיישני חניה), מחירים שהיו דומים למחירי דגמי הבנזין למרות מס של 10% בלבד שהוטל על רכב חשמלי.  לאלו הצטרפה חבילת שירות שכללה 20,000 ק"מ בשנה (בחבילה הבסיסית) במחיר של 1,090 שקל לחודש שכלל את עלות החשמל בעמדת הטעינה הביתית ומינוי להחלפת סוללות בתחנות. בתמחור הנ"ל איבדו הלקוחות כמעט את כל החיסכון הכספי שמתלווה לעלויות טעינת רכב חשמלי, ונהנו מחיסכון קל בלבד בהוצאות התדלוק מול רכב בנזין. ללקוחות שלא נוסעים הרבה ולא ניצלו את 20,000 הק"מ שהוקצו להם לשנה, זה כבר ממש לא היה משתלם. באירופה אגב, הציעה בטר פלייס את המכונית במסלול החל מ-79 יורו לחודש שהיה הרבה יותר אטרקטיבי. למרות התמחור המקומי היקר, בבטר פלייס המשיכו להפגין ביטחון מופרז עם הצהרות לעיתונות שבתוך שנתיים הפלואנס החשמלית תהיה המכונית הנמכרת ביותר בארץ…

רנו פלואנס ZE בישראל

מאי 2011 ידיעות אחרונות: שי אגסי מעריך שב-2014 הפלואנס החשמליית תהיה המכונית הנמכרת בישראל

פשיטת רגל ב-2013

לאחר שלא הצליחה להגיע אפילו ל-1,000 מסירות בארץ, ובסיום תקופת ההקמה בו הושקעו בחברה כשלושה מיליארד שקלים, קרס מיזם הרכב החשמלי של בטר פלייס, ולאחר שהחברה לישראל הודיעה כי לא תזרים יותר כספים ולא נמצאו משקיעים חדשים, הודיעה החברה על פשיטת רגל שהותירה מאות לקוחות מאוכזבים. יתרת המכוניות שהגיעו לארץ וטרם נמכרו, הועברו לחברת קרסו מוטורס שמכרה אותם במחיר חיסול של 91,080 ₪ בלבד. המכוניות ששירתו את עובדי בטר פלייס שפוטרו הוחזרו לחברת אלבר שהציעה אותן בליסינג תפעולי בעלות של 1,550 שקל בלבד לעסקת ליסינג קצרה של שנה וחצי. בשלב מאוחר יותר, לקחה רנו העולמית אחריות ובאמצעות קרסו מוטורס הנציגה שלה בארץ הציעה לרכוש בחזרה את המכוניות מהלקוחות לצורך גריטה, לפי מחיר המחירון שלהן כמשומש. קרוב למחצית מהלקוחות נענו להצעה הזו.

רנו פלואנס ZE בישראל

במסגרת היח"צ גויסו המון סלבריטאים לעזרת השיווק. בתמונה: הדוגמנית מיכאלה ברקו והפלואנס החשמלית

137 מכוניות עדיין נוסעות על הכביש

בסה"כ נמכרו בארץ בשנים 2011-2014 כ-1,144 מדגמי רנו פלואנס Z.E החשמלית. נכון להיום נותרו כ-243 מכוניות לפי נתוני משרד התחבורה, אך רק 127 מהן עדיין נעות על הכביש עם רישוי פעיל. אז איך שורדות מכוניות חשמליות לאחר עשור וכמעט ללא שירות? אז מבדיקה שערכנו עם כמה לקוחות, מסתבר שבריאות הסוללה עומדת סביב ה-50% וטווח הנסיעה שלהן היום עומד סביב ה-70-80 ק"מ (במקום עד 165 ק"מ במקור), מה שהופך אותן בעיקר כרכב שני בבית לשימוש עירוני עם הוצאות מצחיקות (טעינה ביתית בעלות זניחה ולרוב גם ללא ביטוח מקיף). באופן מפתיע, הן אפילו נהנות משמירת ערך לא פחות טובה מדגמי הבנזין המקבילים של הפלואנס ואף נמכרים במחירים מעט יותר גבוהים (18-23 אלף שקל לדגמים שמוצעים כעת למכירה). עוד עולה מדברי הלקוחות שנותרו שבניגוד לרכב בנזין שמתיישן וסובל מהמון תקלות, כאן מדובר במכוניות די אמינות שסובלות בעיקר מטווח הנסיעה הקצר, ואפילו ידוע על לפחות שתי לקוחות שהחליפו סוללה למשהו מודרני, ונוסעים מעל ל-400 ק"מ על כל טעינה.

עוד מחדשות רכב