טויוטה מצטרפת לסגמנט המיני הלוהט עם האייגו החביבה והחסכונית , אך דורשת מחיר מעט גבוה מהמתחרות . יצאנו לבדוק האם יש סיבה וחזרנו לא החלטיים .
מוניטין של טויוטה
לפני שאנחנו ניגשים לטויוטה אייגו , אני רוצה לספר לכם על הודעה שהופיעה השבוע באחד הפורומים המובילים של רכב בישראל , בה שאל מישהו את מומחי הרכב אם עשה עסקה טובה כשרכש בשבוע החולף טויוטה יאריס מודל 2002 עם ק"מ מאוד נמוך ב- 40,000 ש"ח . אתם קולטים ? מכונית סופרמיני בת 10 , לא יוקרתית , לא ספורטיבית ולא מיוחדת כמעט בשום דבר , במחיר שניתן להשיג סופרמיני בת 5 . כמעט כולם הודיעו לו כי עשה עסקה טובה . למה ? כי מדובר בטויוטה , ולא סתם טויוטה , אלא יאריס , מכונית שיש לה מוניטין מצויין כמעט ללא תחרות . והמוניטין הזה אגב , הוא אחד מהכלים של טויוטה בשיווק האייגו החדשה שהגיעה לאחרונה לארץ , במטרה להתחרות בשוק מכוניות המיני הלוהט .
טויוטה אייגו , היא הצלע השלישית בפרויקט המשותף עם פיג'ו וסיטרואן , בו פותחה מכונית מיני אחת עבור שלושת המותגים , המיועדת בעיקר לשוק האירופאי , וכמו אחיותיה לפרויקט , גם היא מגיעה אלינו מהמפעל המשותף שממוקם בצ'כיה . בכל הנוגע לעיצוב החיצוני ,עברה המכונית מתיחת פנים קלה רגע לפני שהגיעה לראשונה לארץ , ולמעט חזית שונה המאופיינת בקווי עיצוב המזוהים עם טויוטה ועוד כמה שינויים קלילים , זהה בעיצובה לשתיים האחרות ונהנת כמוהן מאותו עיצוב צעיר ונאה , מהסוג שיקל עליו להתחבב על מרבית המביטים בה .
טויוטה אייגו , היא הצלע השלישית בפרויקט המשותף עם פיג'ו וסיטרואן , בו פותחה מכונית מיני אחת עבור שלושת המותגים , המיועדת בעיקר לשוק האירופאי , וכמו אחיותיה לפרויקט , גם היא מגיעה אלינו מהמפעל המשותף שממוקם בצ'כיה . בכל הנוגע לעיצוב החיצוני ,עברה המכונית מתיחת פנים קלה רגע לפני שהגיעה לראשונה לארץ , ולמעט חזית שונה המאופיינת בקווי עיצוב המזוהים עם טויוטה ועוד כמה שינויים קלילים , זהה בעיצובה לשתיים האחרות ונהנת כמוהן מאותו עיצוב צעיר ונאה , מהסוג שיקל עליו להתחבב על מרבית המביטים בה .
בתוך תא הנוסעים , ממשיכה האייגו את העיצוב החיצוני השובב עם לוח שעונים מעוצב למדי , קונסולת בקרת מיזוג אוויר חצי שקופה אשר מוארת בלילה בתאורה ייחודית , דיפון חלקי לדלתות אשר משאיר הרבה פח חשוף בצבע החיצוני של הרכב בסגנון רטרו , והמון המון תאי אחסון בגדלים שונים המוסיפים לשימושיות ומאפשרים מיקום לכל חפץ שתחפצו בו , כולל מקום לסמארטפון . ואם דיברנו על רטרו , בדיוק כמו פעם , מד הסל"ד מוצע רק כאופציה , בניגוד לאחיות מבית פיג'ו וסיטרואן המצוידות בו כסטנדרט .
אבזור הרכב כולל צמד חלונות חשמל , נעילה מרכזית מהשלט , מזגן מקורי ( חזק מאוד ), הגה כח ומערכת שמע מקורית עם חיבור לנגן חיצוני . למען החיסכון , המראות בעלות כיוונון ידני בלבד והחלונות האחוריים נפתחים מעט רק הצידה . האבזור הבטיחותי מלא עם 6 כריות אוויר ובקרת יציבות כסטנדרט והמכונית זכתה לציון טוב של ארבעה כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.
הנעה והנאה
בצד ההנעה מגיע לארץ מנוע אחד בלבד : בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר המפיק 68 כ"ס ב -6,000 סל"ד . תיבת ההילוכים במקרה שלנו היתה ידנית 5 הילוכים אך מוצעת לצידה גם תיבת הילוכים רובוטית נטולת קלאץ' כמובן. הביצועים הרשמיים מדברים על תאוצה של 14 שניות ל- 100 קמ"ש ומהירות מירבית של 157 קמ"ש . בנסיעה עירונית , מרגישה המכונית זריזה למדי , והודות למידות הצנועות ( 3.43 מטר באורך , 1.61 מטר ברוחב ) , נהנת המכונית מיכולת תמרון פנטסטית , עם יכולת השתחלות לכל מקום ומגדילה משמעותית את יכולת מציאת החנייה , עקב הסתפקות בפחות מקום. שילוב ההילוכים קליל , הקלאץ' רך כמו חמאה וההרגשה הכללית די כייפית . יחד עם זאת , כחלק מהניסיון לחסוך , רמת הבידוד מרעשים נמוכה , ומדובר במכונית די רועשת . לא משהו שממש מפריע , אך בהחלט נוכח .
נוחות וצריכת דלק
נוחות הנסיעה מסתפקת בציון בינוני , עם מתלים קשים יחסית ויכולת גיהוץ נמוכה של הכביש , שבאים לידי ביטוי בעיקר שהכביש משובש . מעבר לכך , מדובר במכונית מרווחת מאוד ביחס לגודלה , שעם בסיס גלגלים צנוע של 234 ס"מ , מצליחה לספק המון מקום ליושבים מלפנים , בין היתר בזכות תכנון חכם של לוח השעונים , אך גם מאחור יוכלו צמד מבוגרים לשבת בנוחות יחסית , כל עוד ולא יושבים גבוהים מעל לממוצע מלפנים .
תצרוכת הדלק של האייגו עמדה במהלך המבחן על 17 ק"מ לליטר , בתנאים מאומצים יחסית . רחוק אמנם מאותם 22.7 ק"מ לליטר בממוצע שמצהירים עליהם בטויוטה , אולם עדיין מכובד למדי , וניתנים לשיפור כמובן בהתאם ליכולותיו של הנהג לנהוג בצורה חסכונית . פליטת ה – CO2 טובה מאוד ועומדת לפי נתוני היצרן על 102 גרם לק"מ , מה שמעניק לה ציון ירוק 2 .
טויוטה אייגו – סיכום
מחיר טויוטה אייגו גבוה מהמתחרות התאומות ומתחיל ב- 67,900 ש"ח לדגם הידני . בימים אלו , מוצעת המכונית במסגרת ההשקה ב-3,000 ש"ח הנחה + מימון אטרקטיבי , המשפרים את התמורה לכסף והופכים אותה לזהה במחיר לפיג'ו 107 ויקרה ב- 3,000 ש"ח מסיטרואן C1 . אז האם שווה בסופו של דבר להשקיע יותר כסף באותה המכונית ? תלוי בכם . מצד אחד , אין סיבה אמיתית לשלם יותר עבור אותו המוצר שמגיע מאותו המפעל . מצד שני , אם נחזור לפתיח לעניין המוניטין ושמירת הערך , לשוק המקומי יש חוקים משלו וייתכן ולאורך השנים , תזכה הטויוטה למחיר מחירון גבוה יותר מאחיותיה ואולי גם מביקוש עדיף בשוק המשומשות עקב מוניטין " יפני " שמסתתר מאחורי השם . טויוטה אגב , נחשבת גם לזולה יחסית בטיפולים , באופן שעשוי להפוך גם את אחזקתה לזולה יותר אך לא הצלחנו לגייס עבורכם מחירון טיפולים , מכיוון שעוד לא היה מעודכן הדגם במוסך . בשורה התחתונה , מדובר במכונית מיני מעוצבת , חסכונית ומומלצת ,שכבונוס אפילו מהנה לנהיגה , שאם תכננתם לרכוש מכונית מיני בקרוב , ייתכן וכדאי לכם להזדרז , רגע לפני שהגזירות הכלכליות מגיעות ומחירה עלול להתייקר עקב עליית המע"מ והרצון להעלות את המס למכוניות המיני.