טיול שורשים: מיני מיינור בת 40 פוגשת מיני קופר חשמלית

שתי מכוניות מיני ממוצא בריטי, שתיהן יפהפיות ומהנות לנהיגה, שתיהן מרתקות ובכל זאת מייצגות תפיסת עולם שונה לגמרי. פעם רכב לכל פועל, היום חשמלית יוקרתית לכל סטייליסט.

ששי כהן 13 בנוב, 2022
מיני קופר SE חשמלית ומיני מיינור

צילומים: משה נרקיס

הפעם מבחן באווירה קצת שונה: לקחנו את מיני קופר SE החשמלית, הנציגה הכי עדכנית של מיני לעידן החשמלי, והפגשנו אותה עם מיני מיינור משנת 1982 המשתייכת לעידן הקודם של מיני, בטרם הפכה להיות מותג יוקרה של BMW. שתיהן יוצרו באנגליה, שתיהן מכוניות מיני יפהפיות, מהנות לנהיגה כל אחת בדרכה, מפיקות הרבה קסם ונחשקות, ובכל זאת מייצגות כל אחת עולם אחר. אחד שנעלם ואחד שבפתח.

כמה מילים על המיני המקורית

מיני מיינור המקורית פותחה ע"י חברת בריטיש מוטור (שותפות של אוסטין ומוריס) והוצגה לראשונה בשנת 1959 כרכב מיני יעיל וחסכוני במיוחד בהוצאות. עשור מאוחר יותר היא יצאה לדרך חדשה כמותג עצמאי, בהמשך היא נרכשה גם ע"י קבוצת רובר והחל מסוף שנות ה-90 הפכה להיות מותג בבעלות BMW הגרמנית. המיני המקורית יוצרה עד שנת 2000, נחשבת לאחד האייקונים המפורסמים ביותר בהיסטוריה של תעשיית הרכב העולמית, יוצרה בהיקף של כמעט 5.4 מיליון עותקים, ועד היום נחשבת למבוקשת במיוחד בקרב אספני רכב בכל רחבי העולם.


המיני החדשה

קצת מצחיק עדיין לקרוא למיני החדשה "החדשה", משום שהיא מיוצרת כבר 21 שנים והיום כבר מדובר בדור השלישי של "המיני החדשה". ביחס למיני המקורית, היא אמנם עדיין מכונית מיני עירונית, אך הממדים צמחו לכל הכיוונים עם 3.85 מטרים לאורך (80+ס"מ), 1.73 מטר רוחב (31+ס"מ) ו-1.43 מטר גובה (8+ס"מ). בסיס הגלגלים שלה עומד על 250 ס"מ והיא מיועדת לארבעה נוסעים, ולמרות שלא מיועדת לכך, אם תרצו תוכלו להושיב בה גם צמד מבוגרים בספסל האחורי אפילו די בנוחות, ובתנאי שהם לא גדולים מהממוצע. נפח תא המטען עומד על 211 ליטר ומספיק לשימושי הלקוחות הייעודיים של הרכב. הדגם החשמלי שנבחן כאן הגיע לארץ כבר ב-2020, אך בתחילת השנה הנוכחית זכה לעדכון ושינויים קלים. גם במקרה הזה מדובר בעיצוב מקורי מוצלח מאוד, שמצליח להיראות מודרני ומושך גם אחרי 20 שנה. זאת הסיבה שבמסגרת החלפת הדורות, העיצוב מתעדכן ללא שינויים דרמטיים.

מיני קופר SE חשמלית ומיני מיינור

תא נוסעים

אם בתא הנוסעים של המיני המקורית לא היה כמעט שום דבר, כניסה לדגם החשמלי חושפת סביבת נהג ונוסעים בניחוח פרימיום, ועיצוב כל משטח ומתג נעשה לאחר מחשבה רבה, והתוצאה היא מקורית, עם תא נוסעים שאיננו דומה לשום מכונית אחרת. כבר מרמת הגימור הבסיסית תקבלו מושבים קדמיים ספורטיביים אוחזים ונוחים, לוח מחוונים דיגיטלי "5, מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "8.8, מצלמת רוורס וקישוריות ל-Carplay (גם אלחוטית), וכן בלם יד חשמלי, התנעה בכפתור, בורר מצבי נהיגה, תאורה חיצונית קדמית ואחורית מסוג LED ועוד. רמת הגימור הגבוהה שנבחנת כאן, כללה גם ריפודי עור, חימום מושבים קדמיים, מערכת קול יוקרתית עם רמקולים של Harman Kardon, חישוקי "17, גג שמש כפול ועוד, אך אבזור הבטיחות מאכזב עם בלימה אוטונומית עירונית בלבד, התראת סטייה מנתיב ללא תיקון אקטיבי, החלפת אורות אוטומטית וללא אפשרות להתראת שטח מת במראות הצד. בקרת שיוט אדפטיבית תמצאו רק ברמת הגימור האמצעית ובאופן מוזר גם לא בגבוהה.

מיני קופר SE חשמלית

מיני קופר SE חשמלית

על הכביש

המיני המקורית היתה מכונית עממית פשוטה ויעלה להפליא, ועל מרכב ששקל סדר גודל של 600 ק"ג הורכב מנוע בנזין 1.0 ליטר שסיפק 40 כ"ס ושודך לתיבה ידנית 4 הילוכים. הביצועים התאימו לאותה תקופה עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-22.7 שניות ומהירות מרבית של 132 קמ"ש, שאינה רחוקה אגב ממהירות המיני החשמלית שהוגבלה ל-150 קמ"ש לטובת שמירה על טווח נסיעה סביר. מעבר לכך, המיני החדשה היא סוג של מכונית קארטינג חוקית לכביש. ההספק עומד על 184 כ"ס, והמומנט המירבי עומד על 27.5 קג"מ, שכמו כל מכונית חשמלית מתקבל מסל"ד 0 ומייצר תאוצות מרשימות מהמקום (7.3 שניות ל-100 קמ"ש) וגם תאוצות ביניים זריזות התורמות לעקיפות זריזות ובטוחות.

מיני קופר SE חשמלית ומיני מיינור

מעבר לכך, מדובר במכונית שקטה להפליא, חלקה ונטולת ויברציות, חלוקת המשקל מצוינת (כמעט 50:50), למכונית מרכז כובד נמוך הודות למיקום הסוללה ברצפת הרכב, מה שתורם לאחיזת כביש גבוהה והתנהגות ספורטיבית, וגם ההגה די מדויק ומאפשר נהיגה ספורטיבית שאינה מביישת את השם "Cooper". בסעיף השלילה, המתלים מכוילים על הצד הקשיח וגיהוץ מהמורות הכביש אינו נחשב ממש למוצלח.

מיני קופר SE חשמלית ומיני מיינור

טווח נסיעה 

המיני החשמלית לא מכונית שמיועדת לאנשים המבצעים ק"מ יומי גבוה, ועל זה יעידו הנתונים היבשים על הנייר המבטיחים טווח נסיעה עד 228 ק"מ בשל סוללה קטנה יחסית בקיבולת של 32.6 קוט"ש. במציאות, לאחר שלושה ימי מבחן גילינו טווח נסיעה משולב שנע סביב ה-180 ק"מ בממוצע. כל עוד ויש לכם חניה פרטית ואפשרות להתקין עמדת טעינה, זה לא משהו שאמור להטריד אתכם יותר מדי, משום שמרבית הנהגים בארץ לא מבצעים יותר מכמה עשרות ק"מ בממוצע מדי יום, כך שמקסימום תתרגלו להטעין אותה אחת ליומיים-שלושה. זמן הטעינה בעמדת טעינה ביתית נע סביב ה-3.5 שעות, אך הדגם תומך בטעינה מהירה המאפשרת טעינה מ-20%-80% מהסוללה בחצי שעה.

מיני קופר SE חשמלית ומיני מיינור

החל מ-201,000 שקל

מיני קופר SE החשמלית היא מכונית יפהפיה, נחשקת וסטייליסטית, המציעה חווית נהיגה חשמלית שקטה ומפנקת המלווה בביצועים ספורטיביים המספקים המון כיף בנהיגה. אל אלו מצטרפים אבזור סביר יחסית ברמת הגימור הבסיסית או עשיר מרמת הגימור השניה והוצאות אחזקה נמוכות המאפיינות מכוניות חשמליות. מחיר הדגם מתחיל ב-201,000 שקל ומגיע עד 245,000 שקלים לגרסה הבכירה. אין טעם לחפש כאן עסקה כלכלית הגיונית משום שאת המיני קונים כי חושקים באחת כזאת ולא בגלל שצריכים רכב לנוע מא' ל-ב'. בסעיף השלילה, טווח הנסיעה קטן, מה שדורש תכנון כאשר רוצים לצאת לטייל למרחקים גדולים יחסית וגם חבילת הבטיחות דורשת שדרוג משמעותי.

 

 

עוד ממבחני דרכים