טנדרון לכל פועל: דאצ'יה דוקר במבחן דרכים

שוק הטנדרונים 2021: אין מלאים כמעט בכלל והמחירים מטפסים בעקביות כלפי מעלה, ומנגד דאצ'יה דוקר חדשה במחיר של 115,000 שקל, הנמוך בעשרות אלפי שקלים מהממוצע בסגמנט. האם מדובר בימינו במציאה בשוק רכבי העבודה, או התפשרות גדולה מדי על רכב LOW COST?

ששי כהן 13 באוק, 2021
דאצ'יה דוקר 2021

וירוס הקורונה והמשבר בתעשיית השבבים, גרמו לצמצום משמעותי של ייצור המכוניות בעולם וקשיי אספקה חמורים שחווים בחודשים האחרונים מרבית יבואני הרכב, כאשר הצפי לחזרה לייצור רגיל מדבר כעת על מחצית 2022 לפחות. אם נתסכל רגע על שוק הטנדרונים בארץ, אז היצע הדגמים מצומצם יחסית כעת, ורובם סובלים מבעיות מלאי ומחירים שזינקו משמעותית. מנגד, דאצ'יה דוקר, גרסת ה-LOW COST של סגמנט הטנדרונים, עדיין קיים במלאי, ולמרות התייקרות במחיר, עדיין נהנה מפער ענק מול המתחרים. אז האם מדובר כיום בסוג של מציאה בשוק הרכב? יצאנו לבדוק.

טנדרון חסך (LOW COST)

דאצ'יה דוקר איננו טנדרון חדש בארץ ואף משווק כאן מאז החל שיווק המותג ב-2015. אז מדוע נזכרנו בו כעת? אם נסתכל רגע על שוק הטנדרונים, מחיר גרסת הבסיס הידנית של סיטרואן ברלינגו (מוביל הקטגוריה), עומד כיום על 148,000 שקל. מחיר פיאט דובלו בגרסתה הידנית מתחיל כבר ב-155,000 שקל ורנו קנגו ופולקסווגן קאדי נעלמו כרגע מאולמות התצוגה של היבואן, שם מחכים לדורות החדשים שללם שהוצגו בחו"ל ועתידים להגיע לארץ בקרוב. גם בשוק ה-0 ק"מ שריכז כמויות נכבדות של טנדרונים במחירים מפתים, נעלמו רוב הדגמים ואלו שמוצעים סובלים לרוב מזינוק של עשרות אלפי שקלים במחירים! אז האם הטנדרון של דאצ'יה שמשווק כעת ב-115,000 שקל בלבד ומציע נתונים דומים למתחרים מהווה כעת סוג של מציאה, או התפשרות גדולה מדי?

 דאצ'יה דוקר 2021

מבחוץ 

הדוקר כאמור דגם וותיק שיחגוג בשנה הבאה כבר 10 שנים בעולם, אך בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, מדובר עדיין בטנדרון המציע הופעה נאה שכמעט ואיננה נראית מיושנת גם ביחס למתחרים מודרנים. הדגם מציע מידות מקובלות לקטגוריה: עם 4.36 מטר לאורך הוא קצר ב-4 ס"מ בלבד מברלינגו, אך עם רוחב של 1.75 מטר, הוא מעט צר ביחס למקובל, אך מנגד זה מסייע לו לתמרון קליל יותר בתוך מרחבים עירוניים צפופים. יחד עם זאת, עם בסיס גלגלים נדיב של 281 ס"מ הגדול מהמקובל, הוא מציע מרווח מעולה גם ליושבים מאחור, שנהנים מספסל אחורי המחולק ל-3 מושבים מרווחים במיוחד ורצפה שטוחה המפנה הרבה מקום לרגליים. גובה הרכב עומד על 1.81 מטר, בעזרתם מציע הרכב גם חלל גדול בתא הנוסעים ותנוחת ישיבה גבוהה (בסגנון רכב פנאי). את הלואו קוסט מבחוץ תמצאו בשלט מפתח המיושן למראה, ידיות פתיחה לדלתות מעט מיושנות ותאורה חיצונית נעדרת תמיכת פנסי LED מודרניים.

דאצ'יה דוקר 2021

שימושיות

בדומה למתחרים בקטגוריה, גם הדוקר מבטיח שילוב אופטימלי של רכב עבודה יעיל לשעות היום, ורכב משפחתי מרווח מאוד לשעות הערב וסופי השבוע. הדגם מיובא לארץ בגרסת אבזור אחת הכוללת מבחוץ צמד דלתות צד נגררות, וצמד דלתות אחוריות הנפתחות עד 180 מעלות ומאפשרות פתח הטענה נוח ונדיב במיוחד. נפח תא המטען שלו הוא הנדיב בקטגוריה ועומד על 800 ליטרים, הצומחים עד 3,000 ליטרים מכובדים עם קיפול שורת המושבים השניה. כושר ההעמסה המירבי שלו עומד על כ-530 ק"ג, אך עם המתלים הרכים יחסית של הרכב, הוא פחות בנוי להעמסות קבועות של חצי טון, ונתקלנו בלקוחות ששדרגו את המתלים האחוריים לקשיחים יותר. יחד עם זאת, רובם המוחץ של הלקוחות לא באמת משתמשים בו להעמסות כבדות, והוא בעיקר משרת שלל בעלי מקצוע חופשיים וטכנאים רבים. לדגם ניתן להתקין גם וו גרירה עם משקל מירבי של 680 ק"ג לנגרר ללא בלמים או עד 1,200 ק"ג לנגרר עם בלמים. אחד הדברים המעניינים שמצאנו בדאצ'יה, נוגע לשוק האביזרים הרחב, שם גם לקוחות וותיקים שרכשו את הדגם לפני שנים, יכולים להיכנס בכל עת למרכז השירות הראשי של דאצ'יה ולהוסיף תמיד וו גרירה, גגונים, רשתות וכו'.

דאצ'יה דוקר 2021

תא נוסעים

את הלואו קוסט האמיתי תמצאו בעיקר בסביבת הנהג והנוסעים, שם תמצאו עיצוב שמאפיין יותר דגמי עבר, ופחות הרגשה של מכונית "פרייבט" משפחתית שחלק מהמתחרות מציעות. יחד עם זאת, הכל נורא פשוט לתפעול, כל הדשבורד יצוק פלסטיק קשיח שנראה שיחזיק מעמד ויראה כך גם בעוד שנים רבות, והמושבים עצמם נוחים ואפילו מעט רכים מהממוצע. כיאה לרכב עבודה, הוא שופע שלל תאי אחסון שימושיים בכל מיני גדלים ואבזור הדגם כולל צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית ומראות חשמליים, מולטימדיה מקורית תומכת עברית עם מערכת ניווט מקורית בעברית, אבל אם אתם מעדיפים את מערכת הניווט של WAZE, אז תשמחו לדעת שלמולטימדיה קישוריות של אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, המאפשרות הרצת WAZE ואפליקציות נוספות על מסך הרכב. מצלמת רוורס תמצאו כאן רק בתוספת תשלום, והאבזור הבטיחותי מסתפק בצמד כריות אוויר ומערכת בטיחות מתקדמת בהתקנה מקומית, שזאת אולי נקודת התורפה העיקרית של הדגם מול המתחרות החדישות בקטגוריה שחלקן מציעות כיום מערכות בטיחות אקטיביות.

מנוע דיזל חסכוני עם תמיכה ביורו 6

בכל הקשור ליחידת הכח, כאן כבר לא ממש מדובר בלואו קוסט ולמעשה תקבלו את מנוע הטורבו-דיזל המוכר של הרנו קנגו (האחות החורגת), עם מנוע בנפח 1.5 ליטר המפיק 95 כ"ס ו-22.4 קג"מ ומשודך לתיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים. על הכביש מדובר ברכב זריז למדי, וה-"משחק" עם ידית ההילוכים גרם לי דווקא לחייך ובמידה מסוימת אפילו ליהנות מהנהיגה (מה לעשות ש-95% מהמכוניות החדשות שנמכרות היום מצוידות בגיר אוטומטי והנהיגה ברכב ידני הופכת להיות נדירה), למרות שלא מדובר כמובן באיזו מכונית ספורטיבית. התפעול של תיבת ההילוכים חלק וקליל ולרשות הנהג עומדת גם מערכת לסיוע בזינוק בעליה, המנטרלת את האפשרות שהרכב ידרדר לאחור בזינוק בעליה לדוגמה. ברוב סוגי הדרך מציע הדוקר נוחות נסיעה מקובלת לקטגוריה, כאשר המתלים הרכבים יחסית שלו סיפקו נוחות טובה במפתיע. פחות עידון מצאנו בסעיף בידוד הרעשים, כאשר רעשי מנוע הדיזל נשמעים ברקע, אך גם כאן לא במידה שחורגת מהמקובל בסגמנט. את ימי המבחן סיימה המכונית עם תצרוכת דלק שנעה סביב ה-16 ק"מ לליטר בממוצע, ומדובר גם במנוע ידידותי יחסית לסביבה התומך בדרישות זיהום האוויר EURO6.

 דאצ'יה דוקר 2021

שווה את הכסף?

מחיר דאצ'יה דוקר עומד כיום על 115,000 שקל, מחיר הנמוך בעשרות אלפי שקלים מהמקובל בקטגוריה. לזכותו: הופעה חיצונית נאה, תא נוסעים מרווח ושימושי (לצרכי עבודה או לשימוש משפחתי) ומנוע דיזל אמין וחסכוני בדלק. בסעיף השלילה, הוא עדיין לא אימץ מערכות בטיחות מתקדמות, ותא הנוסעים שלו מרגיש מעט מיושן ביחס למתחרות המודרניות. עם פער מחיר כל-כך גבוה בינו לבין המתחרים, נדמה שניתן לסלוח לו על נקודות התורפה (לא שאנחנו מזלזלים בבטיחות חלילה), ובשורה התחתונה מדובר כאן ברכב עם תמורה גבוהה לכסף בשוק הטנדרונים, שיכול לחסוך לכם הרבה כסף ברכישה ובאחזקה, עם פחות פינוקים מצד אחד בתא הנוסעים, אך ללא פשרות ביכולות העבודה מצד שני.

 

עוד ממבחני דרכים