טסלה מודל S בחצי מחיר? זיקר 001 פרפורמנס במבחן

זיקר 001 באה לעשות חיים קשים לטסלה מודל S ומרצדס EQE: העיצוב חריג ומסובב מבטים, תא נוסעים מרווח במיוחד ו-544 כ"ס מציעים ביצועים ספורטיביים המלווים בנוחות גבוהה. בדרך היא מתפשרת ביעילות האנרגטית, אך במחיר התחלתי של 270,000 שקל, מדובר כמעט במציאה בשוק הסאלון החשמליות והיוקרתיות.

ששי כהן 25 בינו, 2024
זיקר 001 פרפורמנס

החודש הושק בארץ מותג היוקרה הטכנולוגי זיקר (ZEEKR) אשר מתחיל את דרכו בארץ עם צמד דגמים לבחירה. מדובר במותג היוקרה החשמלי של ג'ילי הסינית וכחלק מפניה לקהל חובב טכנולוגיה שמעריך איכות ומחפש אחר חידושים, שלושת מיקומי אולמות התצוגה של זיקר נפתחים בימים אלה במרכזי הייטק בצפון ובמרכז, הכי רחוק מרחובות המסגר ויגאל אלון. "שם נמצאים הלקוחות העיקריים שלנו" מסבירים בזיקר. זיקר מצטרפת בפועל לקטגוריית הפרמיום טק אותה השיקה טסלה בארץ לפני כ-3 שנים, ובינתיים הצטרפו גם אקספנג ו-NIO מסין. יחד עם זאת, בזיקר המיובאת ע"י קבוצת יוניון מוטורס, יבואנית גם טויוטה, לקסוס וג'ילי, מכוונים מאוד גבוה ומעריכים שיתברגו כאן כבר השנה במקום החמישי במכירות שוק היוקרה.


בביקור באולם התצוגה במתחם WIX בת"א (סליחה, מרכז חווית הלקוח כפי שקוראים לזה בימינו), נחשפנו לכמות גדולה של מתעניינים שבאו להתרשם מהדגמים החדשים ונדמה שלמרות המצב הבטחוני והאווירה הכללית המדכאת, הקהל הישראלי מוכיח שוב את חוסר נאמנותו למותגי הרכב הוותיקים ופתיחותו לשלל מותגי רכב חדשניים (זיקר החלה פעילות בעולם רק ב-2021) בעידן החשמלי. בינתיים לקחנו למבחן את הזיקר 001 – ספינת הדגל של היצרן.


מסובבת מבטים

זיקר 001 היא נציגה חדשה בשוק מכוניות הסאלון היוקרתיות, אך כוללת עיצוב חריג בסגנון "שוטינג ברייק", המהווה סוג של סטיישן 5 דלתות בעיצוב קופה. יחד עם ממדים נדיבים: 4.95 מטרים לאורך, 2.0 מטר לרוחב וגובה של 1.58 מטר, עיצוב ספורטיבי-אלגנטי מקורי ומפתה,, וברכב המבחן גם מרכב עם צביעה דו-גוונית, חישוקי "22 ומטר וחצי של תאורת LED ייחודית מאחור, יצרה המכונית על הכביש המון עניין, סובבה אין ספור מבטים וגררה תגובות אוהדות רבות על המראה. מי שמחפש לא לבלוט על הכביש, זו לא המכונית בשבילו.

זיקר 001 פרפורמנס

מרווחת ומפנקת

כניסה לתא הנוסעים חושפת עיצוב נקי ונטול כמעט לחלוטין מתגים, איכות הרכבה וחומרים גבוהים והאווירה היוקרתית זועקת מכל עבר. לרשות הנהג לוח מחוונים דיגיטלי "8.8, תצוגה עילית "14.7 ומסך מולטימדיה "15.4 השולט על כל מערכות הרכב וכולל קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי גם אלחוטית (למרות שהאלחוטי לא עבד עם הנייד שלי). בוגרי טסלה ומכוניות מהעידן החשמלי רווי המסכים כנראה ישתלטו כאן די מהר על תפעול המערכות דרך מסך המגע, והאמת שבסה"כ רובן די קלות לתפעול גם תוך כדי נהיגה ובמיוחד אלו העיקריות שחיוניות לתפעול בזמן נהיגה שזוכות למתגי טאץ' נפרדים, אך ממשק התפעול לא תמיד היה מהיר כפי שהיינו מצפים. המושבים הקדמיים ספורטיביים, חשמליים, מחוממים ונוחים וגם אלו מאחור מפנקים וכוללים כיוונון חשמלי.

זיקר 001 פרפורמנס

עם בסיס גלגלים ענק של 300 ס"מ ורוחב הטוב בקטגוריה של 2 מטרים, מדובר במכונית ענקית ומרווחת במיוחד לחמישה נוסעים, ובסעיף החדשנות גם כאן אין כפתור התנעה (מניעים באמצעות לחיצה על דוושת הבלם), אין מתג לבלם היד החשמלי (משתחרר ונדרך אוט') וקיים גם כרטיס שמאפשר שימוש ברכב במקום השלט המסורתי. האבזור הסטנדרטי כולל את כל הצעצועים המקובלים כיום בשוק, לרבות גג זכוכית פנורמי המבטיח סינון עד 100% של קרינת השמש, חימום הגה, תאורת מטריקס LED בחזית, דלת תא מטען חשמלית ומערכת שמע איכותית עם 8 רמקולים, אך ציפינו לפגוש ברכב מהקטגוריה הזו גם אוורור למושבים הקדמיים, חימום מושבים אחורי ובקרת אקלים עם 3 אזורים ולא רק 2 וגם תאורת האווירה צנועה ומסתפקת ב-3 צבעים בלבד. למעט חימום מושבים אחורי, את אלו תוכלו למצוא ברמת הגימור הבכירה "קריפטון" לצד מערכת שמע משודרגת מתוצרת YAMAHA, עיסוי למושבים הקדמיים ועוד.

ביצועים ספורטיביים המלווים בנוחות גבוהה

ה-001 משווקת בארץ ב-2 גרסאות הנעה לבחירה: גרסת הכניסה (Long Range) מצוידת בהנעה אחורית ומנוע חשמלי המפיק 272 כ"ס, המציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות, מהירות מרבית של 200 קמ"ש ואת טווח הנסיעה הטוב במשפחה שעומד על עד 620 ק"מ לפי נתוני היצרן בתקן WLTP. לעניות דעתי מדובר בביצועים שמספיק טובים ואין באמת צורך ביותר מזה בחיי היום יום. עד לפני שנים ספורות רכב עם 272 כ"ס היה נחשב כמעט לרכב על. בימינו בעידן החשמליות פרימיום, מדובר לעתים רק בגרסאות הבסיס.

הגרסה הנבחנת כאן היא גרסת הפרפורמנס שמציעה כבר ביצועים שאפיינו עד לא מזמן מכוניות על: 544 כ"ס, מומנט מירבי של 70 קג"מ ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות זריזות במיוחד, אך המהירות המרבית נותרה זהה. על הכביש מדובר בטיל קרקע קרקע שיגרום לכם המון חיוכים עם תאוצות היסטריות ברמזור, כמעט באותה מהירות בה אתם עלולים לאבד את הרישיון אם לא תשלטו בעצמכם, או חלילה לעשות תאונה. כדי להעצים את החוויה, תוכלו גם להזמין חברים והרכב יצלם אתכם אוט' לסרטון משעשע שתוכלו לשתף. אחרי שההתלהבות תירגע, תיהנו ממכונית שקטה לחלוטין ומפנקת, שלמרות הייעוד הספורטיבי שכולל גם הנעה כפולה, אחיזת כביש פנטסטית ואפילו תקשורת מסוימת עם הנהג, מציעה נוחות ברמה גבוהה מאוד וגיהוץ מרשים של האספלט הישראלי. מי שמחפש נוחות ברמה גבוהה עוד יותר, מוזמן לרכוש את גרסת הקריפטון הבכירה שכוללת את אותם ביצועים בתוספת מערכת מתלי אוויר.

זיקר 001 פרפורמנס

יעילה אנרגטית?

הדגם מצויד כסטנדרט בסוללת  100 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה עד 590 ק"מ בגרסת הביצועים, לצד תמיכה בטעינת DC מהירה המבטיחה טעינה ל-80% סוללה בתוך 28 דקות בלבד. כדי להתקרב לנתונים האלו תצטרכו לנהוג במצב ECO החסכוני יותר ובשימוש באופציית "דוושה אחת" האמורה למנוע מכם להשתמש בדוושת הבלמים. זה לא עובד חלק כמו בטסלה ומדי פעם מצאנו את עצמנו עוזרים לו לעצור, אך בד"כ זה עובד בסדר. יחד עם זאת, בסיכום ימי המבחן נרשמה צריכת חשמל ממוצעת גבוהה מהמקובל, שהניבה טווח נסיעה של 485 ק"מ, שזה מצד אחד עדיין מרשים מאוד, אך מצד שני מעט מאכזב ביחס לציפיות. אני מניח שבנסיעה רגועה וללא היגררות ללחיצות בריאות על דוושת הגז ניתן לחצות במעט את רף ה-500 ק"מ לטעינה.

חבילת בטיחות מתוצרת ישראל

זיקר הוא יצרן הרכב הסיני הראשון שמאמץ את טכנולוגיית הבטיחות "סופר ויז'ן" של מובילאיי הישראלית, המבטיחה את היכולות המתקדמות ביותר והכי קרוב לנהיגה אוטונומית שניתן לקבל כיום בשוק, אך עדיין לא כל המערכות פעילות בישראל ולא כולן מאושרות ע"י משרד התחבורה לשימוש, מה שמותיר את המכונית עם חבילת בטיחות מקובלת לקטגורייה, ולעתים עם יותר מדי התרעות על חוסר תשומת לב בנהיגה והתערבות אגרסיבית יחסית בתיקון ההגה. הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי (צפוי ככל הנראה לעבור מבחן באפריל) והיצרן מצפה לציון מקסימלי של 5 כוכבים.

זיקר 001 פרפורמנס

שווה את הכסף?

מחיר זיקר 001 מתחיל ב-270,000 שקל לגרסת ההנעה האחורית, ממשיך עם 295,000 שקל לגרסת הביצועים ומגיע עד 330,000 שקל לגרסת הקריפטון המאובזרת ביותר. לשם השוואה, מחיר טסלה מודל S מתחיל ב-615,000 שקל ומחיר מרצדס EQE מתחיל מ- 559,000 שקל וחוצה את המיליון שקל בגרסת הביצועים. הזיקר 001 מצידה, מציעה עיצוב מרהיב, תא נוסעים איכותי שאינו מבייש את המתחרות (ואף עולה על טסלה), נוחות נסיעה גבוהה והתנהגות כביש מהנה, כאשר בנקודות התורפה טווח הנסיעה שאמנם מרשים אך רחוק מהצהרת היצרן וחובת ההוכחה של ציון מלא במבחן הריסוק שייערך לדגם בקרוב. אל אלו מצטרפים אחריות ל- 5 שנים או 100,000 ק״מ ואחריות לסוללה עד 8 שנים או עד 200,000 ק״מ, לצד הבטחה לשירות ברמה המקובלת בשוק היוקרה, שהופכים את הזיקר לאחת העסקאות הטובות ביותר כיום בשוק היוקרה.

 

 

עוד ממבחני דרכים