יבואנית וולוו משיקה את המשאית החשמלית הראשונה בישראל

מהפכת החשמל מגיעה גם לשוק המשאיות: יבואנית וולוו השיקה הבוקר סדרת משאיות חשמליות ראשונה בישראל. המחיר גבוה והטווח מוגבל, ובהיעדר תשתיות ותמיכה ממשלתית, צפי המכירות עומד על כ-12 משאיות בלבד לשנה. השתיים הראשונות כבר נעות על הכביש.

ששי כהן 12 במרץ, 2023
משאית חשמלית וולוו

שוק המשאיות נכנס הבוקר לעידן חדש עם השקת המשאית החשמלית הראשונה בישראל. לאחר שמהפכת החשמל חדרה בהצלחה לשוק המכוניות, האוטובוסים ובמידה מסוימת גם לשוק הדו-גלגלי, לראשונה החלו להימסר בישראל גם משאיות חשמליות מתוצרת וולוו, כאשר בחודשים האחרונים החלה גם יבואנית MAN לשווק משאיות חשמליות ובקרוב יגיעו גם משאיות מתוצרת ג'ילי ו-BYD הסיניות. יחד עם זאת, בהיעדר תשתיות טעינה מתאימות, תמיכה ממשלתית ומחירים הגבוהים עד פי 2 ממשאית מונעת בדיזל, בחברת 'מאיר' היבואנית, מסתפקים ביעד מכירות צנוע בתחילת הדרך שבמקרה הטוב יעמוד סביב ה-12 משאיות לשנה.


החדרת משאיות חשמליות לשוק הינה חלק חשוב באסטרטגיה העולמית שקבעה יעדים שעד שנת 2030 מחצית מהמשאיות יונעו ע"י הנעה חלופית, עד שנת 2040 כל המשאיות יונעו בהנעה חלופית, ובשנת 2050 אנו צפויים ל-0% פליטת מזהמים בשוק המשאיות. בישראל אגב, היעדים קצת פחות אופטימיים עם יעד שעד 2035 מחצית מהמשאיות יונעו ע"י אנרגיה חלופית. שוק האוטובוסים בארץ אגב הרבה יותר מתקדם בתחום והיעד שהגדיר משרד התחבורה הוא שעד 2026 כ-60% מהאוטובוסים על הכביש יהיו חשמליים. למרות ההתפתחות המהירה שעובר שוק האוטובוסים לאחרונה, ספק אם יצליח להגיע ליעדי משרד התחבורה, וזאת משום שקצב פריסת התשתיות אינו עומד בהתאם לכמות האוטובוסים הצפויה.

משאית חשמלית וולוו

משאית קלה חשמלית וולוו

המשאיות החשמליות של וולוו שהושקו הבוקר בארץ ומהוות את החלוצות בתחום, החלו את דרכן בעולם כבר בשנת 2019 עם השקת סדרת משאיות החלוקה FE. ב-2022 הצטרפו לשוק גם המשאיות החשמליות הכבדות יותר (18-44 טון), וכעת שתי הסדרות הנ"ל מוצעות רשמית למכירה החל מהיום גם בארץ במגוון דגמים ואפשרויות התאמה לסוגי עבודה שונים.

טווח הנסיעה של המשאיות החשמליות הינו נקודת התורפה לעת עתה ונע סביב ה-200 ק"מ במשאיות הקלות ועד 300 ק"מ במשאיות הכבדות, אך תלוי כמובן בהמון פרמטרים, הכוללים למשל את סוג ההובלה (בקירור או עם מערבל בטון למשל), את מסלול הנסיעה (מישורי או הררי) וגם את אופי הנהיגה (נהיגה חסכונית או לא) העשויים להפחית משמעותית את הטווח הרשמי. יחד עם זאת, ללא ספק ישנם מספר גדול של חברות שכוללות קווי חלוקה שאינם גומאים ק"מ יומי גבוה, או מתרכזים בעיקר באזורים מישוריים, מה שעשוי להתאים בקלות לתפעול משאית חשמלית וללא חרדת טווח נסיעה. לקוחות שיעברו למשאית כזו, יחסכו לדברי היבואן עד 30% מעלויות הטיפולים של המשאית, לצד עלות נסיעה לק"מ הנמוכה משמעותית מעלות נסיעה במשאית דיזל.

משאית חשמלית וולוו

משאית כבדה חשמלית וולוו

זמן הטעינה אגב של המשאיות החשמליות נע סביב ה-11 שעות בעמדת טעינה AC רגילה או 90 דקות בעמדות טעינה מהירות מסוג DC בהספק של 250 קוט"ש. המשאיות החדשות מצוידות בצמד מנועים חשמליים או שלושה לבחירה, עם סוללות בקיבולת עד 265 קוט"ש, כאשר הספק המנוע עומד על 200 קו"ט.

מחירי המשאיות החשמליות של וולוו אינם זולים ואף גבוהים בעד 200,000 יורו מעלות משאית מקבילה מונעת בדיזל, וללא תמיכה ממשלתית לעת עתה, הן ישווקו רק בעסקאות של ליסינג הכוללות גם שירות, בהן הלקוחות לא יצטרכו לחשוש ממכירה עתידית של המשאית ועמידות הסוללה היקרה. נכון להיום 2 משאיות כבר החלו פיילוט בחודשים האחרונים בארץ, אחת כמשאית קירור לחלוקה של חברת תנובה והשניה כמשאית הובלת ציוד של חברת החשמל.

בסיבוב היכרות שנעשה לנו היום במשאיות החשמליות של וולוו, גילינו נסיעה שקטה לחלוטין, נעימה ונטולת ויברציות, ולדברי נהג המשאית מדובר בעבודה הרבה יותר נעימה לנהג, אך זה חייב לסגל לעצמו נהיגה שונה המתחשבת בצריכת האנרגיה. המעבר למשאיות חשמליות יפחית משמעותית זיהום אוויר בתוך רחבי העיר, ואף יתרום לסביבה שקטה יותר. תחשבו למשל שמשאיות פינוי זבל יהיו שקטות לחלוטין והשירות יוכל להתבצע גם באמצע הלילה במינימום של רעש ועם פחות הפרעה לתנועה במקום בשעות הבוקר המוקדמות. כנראה שזה יקח עוד הרבה זמן, אך לפחות התחלנו סוף סוף את התהליך…

 

 

עוד מחדשות רכב