מאריך טווח? אאודי Q8 אי-טרון 2023 המחודש במבחן

4 וחצי שנים חלפו לאחר שנחת כאן אאודי e-tron, ה-SUV היוקרתי החשמלי הראשון שנמכר כאן במספרים משמעותיים. כעת ולאחר שהשוק רווי במתחרים מודרניים, חוזר הדגם בגרסה מחודשת הכוללת גם שם חדש וסוללה גדולה יותר. האם זה מספיק לו כדי להוביל את הקטגוריה?

ששי כהן 27 ביול, 2023
אאודי Q8 אי-טרון 2023

כשהושק כאן לפני 4 וחצי שנים, היה אאודי אי-טרון מחלוצי המהפכה החשמלית (יחד עם יגואר i-Pace) והציע נוסחה שכללה 400 ק״מ טווח נסיעה וקצת יותר מ-400 כ״ס, בקצת פחות מ-400 אלף שקל. נתונים ומחיר שנחשבו בזמנו לשוברי שוק במונחי יוקרה, שיחד עם מראה שגרתי של SUV מכובד ויוקרתי למראה, זכה כאן להצלחה פנטסטית עם 340 מסירות בשנת השיווק הראשונה, שהיוו בערך שליש ממכירות הדגמים החשמליים בישראל באותה עת. מאז, חלפו יותר מ-4 שנים, הקטגוריה התמלאה במתחרים חדשים והאאודי נזקק לרענון משמעותי. בחודש החולף נחתה בארץ מתיחת הפנים של הדגם. האם זה מספיק לה כדי להשיב את הבכורה בקטגוריה היוקרתית?


מה נשתנה?

במסגרת מתיחת הפנים הסתפקו באאודי בליטוש קל של המראה החיצוני, במטרה לא לפגוע בעיצוב המקורי והמוצלח ואת השינויים העיקריים תפגשו בעיקר בחזית הרכב הכוללת גריל מתוחכם יותר למראה, לוגו עם תאורה אחורית שעושה רושם בשעות החשיכה (אופציה בתשלום נוסף), עדכון קל לזנב המכונית (כולל שם חדש: Q8 e-tron), ושדרוגים טכניים הכוללים מגן חדש לתחתית הרכב ופגושים חדשים שהובילו להפחתת מקדם הגרר עד ל-0.24cd (בדגם הספורטבק) המסייעים ליעילות אנרגטית משופרת. השדרוג המרכזי אגב מוסתר מהעין ונמצא ברצפת הרכב עם אכלוס סוללה חדשה בנפח 114 קוט"ש (106 נטו). אם טווח נסיעה של 400 ק״מ נחשב לפני 4 וחצי שנים לנתון מרשים, התקדמות הטכנולוגיה והגעת מתחרים חדשים שהציעו טווחים משופרים הותירו את ה-אי-טרון מעט מאחור והדגם המחודש מציע כעת נתון מרשים של עד 508 ק"מ, לצד תמיכה בטעינת DC מהירה יותר בהספק עד 170 קוט״ש.

אאודי Q8 אי-טרון 2023

עיקר החידושים בעיצוב החיצוני מתרכז בחזית הרכב.

אבזור משודרג

גם אבזור הרכב שודרג וכולל מעתה כסטנדרט גם בקרת אקלים עם 4 אזורים, חימום למושבים הקדמיים, טעינה אלחוטית לטלפון, תאורת מטריקס LED חכמה בחזית ושדרוג חבילת הבטיחות המקורית במערכות מתקדמות נוספות, ובהתאם לרוח התקופה נעשה שימוש נרחב יותר בחומרים ממוחזרים ברכב. אלו מצטרפים למפרט סטנדרטי הכולל גג זכוכית פנורמי עם ווילון חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, כיוונון מושבים קדמיים חשמלי, לוח מחוונים דיגיטלי, מולטימדיה עם מסך מגע "10.1 וקישוריות לסמארטפונים (לא אלחוטית), מסך נוסף בגודל "8.6 לתפעול בקרת האקלים, מערכת לביצוע חניה אוטומטית ועוד. מצלמות הצד המתקדמות המחליפות את מראות הצד המסורתיות שהגיעו כאופציה בעבר ודרשו הסתגלות מצד הנהג, נותרו הפעם מעבר לים.

אאודי Q8 אי-טרון 2023

חבל רק שבמחיר התחלתי של 600,058 ₪ אבזור כמו ריפוד עור מלא למושבים, סגירה רכה לדלתות, אוורור מושבים קדמיים ומערכת השמע היוקרתית והמשובחת מבית Bang&Olufsen מוצעים יחד עם עוד כמה פריטים בתוספת תשלום של 31,000 ₪.

יוצאים לדרך

לאחר שפגשתי בדגם המחודש בהשקה העולמית באיים הקנריים בדצמבר האחרון ויצא לי לנהוג בשלל גרסאות הדגם (כולל בגרסת הספורטבק בעלת העיצוב דמוי הקופה וה-SQ8 הביצועיסטית שהגיעו בשלל צבעים מרהיבים), אני מודה שקצת התאכזבתי לפגוש ברכב מבחן מקומי שהגיע בגרסת ה-Q8 אי-טרון הרגילה, אמנם ברמת הגימור הגבוהה שנועלת גם חישוקי "21, אך בצבע לבן שמסרס את המראה של הרכב והופך אותו לדי שקוף על הכביש, מה שמעיד אולי יותר מכל שהדגם המחודש אולי דומה מדי לדגם היוצא ורק קומץ מביני דבר ישימו לב שמדובר בדגם החדש. גרסת ספורטבק למבחן ובצבע הכחול הנועז שלהם היתה ללא ספק משדרת יותר חדשנות ועניין על הכביש. בכל מקרה וכדי להסיר כל ספק, זה עדיין SUV גדול ומכובד של אאודי עם נוכחות על הכביש.

אאודי Q8 אי-טרון ספורטבק 2023

גרסת הספורטבק בעלת העיצוב דמוי קופה היא פשוט WOW

תא הנוסעים נותר כמעט ללא שינוי ושומר על האווירה הטכנולוגית והאיכות הגבוהה. תנוחת הישיבה גבוהה ותאורת האווירה בלילה מרהיבה. הספק המנוע נותר ללא שינוי ועומד על 408 כ"ס ומומנט אדיר של 67.7 קג"מ, מה שאומר שבכל רגע נתון לכם המון כח שזמין לרגל ימין, וגם התאוצה השתפרה בעשירית השניה ועומדת על 5.6 שניות ל-100 קמ"ש. כמו בדגם היוצא, גם כאן מערכת מתלי אוויר כסטדנרט המספקת גיהוץ מרשים של האספלט הישראלי, המשולב ביחידת הנעה חשמלית חלקה ונטולת ויברציות המספקים רמת נוחות גבוהה מאוד המלוות בשקט מופתי ואחיזת כביש גבוהה, בין השאר הודות להנעת הקוואטרו (4X4) התקנית. התלונה העיקרית בסעיף הנהיגה נרשמת במערכת הרגנרציה הלא ממש ידידותית להפעלה, אשר נעזרת במתגים מאחורי ההגה ולמרות השנים שחלפו מאז הוצג הדגם לראשונה, עדיין לא מאפשרת שימוש במצב של נהיגה על דוושה אחת, מה שמגביר את בלאי הבלמים ופוגע בטווח הנסיעה של המכונית.

אאודי Q8 אי-טרון 2023

טווח נסיעה בפועל 

אם כבר הזכרנו את הטווח, אז ימי המבחן נעשו בשיאו של גל החום שפקד אותנו בחודש יולי, כאשר המזגן עובד בפול כח וידוע שמזג אוויר קיצוני אינו מיטיב עם רכבים חשמליים, ובמקום טווח שחוצה קלות את רף ה-500 ק"מ שמבטיח היצרן, הסתפקנו בטווח של 430 ק"מ ובנסיעה מאוד רגועה. אם תחשקו בתאוצות היסטריות יותר וניצול של הביצועים שמציע הדגם, הטווח יצנח בקלות מתחת ל-400 ק"מ. מנגד, ככל שמזג האוויר יתאזן ויהיה נעים וקריר יותר בעונות האחרות של השנה, סביר להניח שנתון הטווח ישתפר.

אאודי Q8 אי-טרון 2023

נפח תא מטען מרשים של 569 ליטר ויש גם גלגל רזרבי.

החל מ-600,058 ₪

את נתון המסירות המרשים של מאות מסירות בשנה שביצע עם הגעתו לארץ ב-2019, ה-Q8 אי-טרון ככל הנראה לא ישחזר. המיסוי על הרכבים החשמליים זינק בשנתיים האחרונות ומחיר הדגם קפץ מקצת פחות מ-400 אלף שקל בזמנו להחל מ-600,000 שקל כיום, מחיר שמרחיק את הדגם כיום גם מקהל מבוסס שיכל לרכוש את הרכב בעבר. מעבר לכך, השוק כולל היום מתחרים רבים מגרמניה, קוריאה ואפילו מסין שמתחרים על ליבו וכיסו של הלקוח בעל הכיס העמוק, אך מנגד, ה-Q8 אי-טרון המחודש לפחות יישר קו עם המתחרים המודרניים, ולזכותו גם מוניטין מוצלח ומוכח של אאודי, כך שסביר להניח שגם אם הוא לא יוביל את הקטגוריה היוקרתית, הוא ללא ספק יככב בצמרת. אגב, אם הייתי בדרך לרכוש אחת כזאת, הייתי בהחלט מוסיף 19,500 שקל ובוחר בגרסת הספורטבק היפה יותר (ולא בצבע לבן…), תוספת קלה במחיר, בתמורה להופעה חיצונית חדשנית ומפתה יותר.

עוד ממבחני דרכים