מבחן דרכים: אאודי TT – סיבוב פרידה מהאייקון הספורטיבי

אאודי TT בגרסת מתיחת פנים אחרונה לדגם, רגע לפני שהוא ירד מפס הייצור לאחר 21 שנה ויפנה את מקומו לדגם חדש 100% חשמלי. בינתיים הוא זוכה למנוע מחוזק, אבזור משודרג ותג מחיר מאוד מפתה, שהופך אותו לאחת העסקאות המשתלמות כיום בשוק הספורטיביות היוקרתיות.

ששי כהן 27 בדצמ, 2019
אאודי TT 2020

בעידן הנוכחי ממציאים יצרני הרכב כל מיני נישות חדשות שמנסות למשוך לקוחות בשלל טריקים והמצאה של קטגוריות רכב חדשות. כך למשל, קטגוריית מכוניות הקופה שעד לפני שנים ספורות כללה רכבים בעלי מרכב 2 דלתות ספורטיבי, נמוך, צפוף ולא ממש שימושי, אך שגובה לרוב ביכולות ספורטיביות וחווית נהיגה, "זכתה" בשנים האחרונות לשלל חידושים בענף, שכולם מציעים מכונית שמתיימרת להיות מכונית קופה, אך בפועל מספקת משהו אחר לגמרי. שמות כמו "גרנד קופה" ברנו, "גראן קופה" בב.מ.וו, "קופה 4 דלתות" במרצדס, "קופה 5 דלתות" באאודי ובקיה ועוד, הפכו להיות פופולרים ומצליחים לגרור אחריהם לא מעט לקוחות, אבל בשורה התחתונה מכונית "קופה" הם לא. אז הפעם לקחנו למבחן מכונית קופה אמיתית, מהזן שהולך ונכחד בעולם – אאודי TT.

אאודי TT הגיעה לעולם בשנת 1998 והדהימה את עולם הרכב, עם עיצוב דרמטי חריג לאותה תקופה, בסגנון של רכב קונספט ראוותני שעבר לפס הייצור כמעט ללא שינויים. ה-TT הפכה במהרה להצלחה ברחבי העולם, כאשר בצ'מפיון מוטורס היבואנית חששו אז מסיכויי הצלחת הדגם בארץ, ובסופו של דבר ייבאו כמויות גדולות משמעותית מהתכנון המקורי. יחד עם זאת, בעשור האחרון נחלשו משמעותית מכירות ה-TT בעולם, ומעבר הלקוחות לסגמנטים חדשים ושימושיים יותר (מכוניות ספורטיביות 5 דלתות וסדאן או שלל דגמי SUV ספורטיביים), חרצו את גורלה של ה-TT שהגיעה לשנת הייצור האחרונה שלה בעולם, ומחליפתה תהיה כבר מכונית 100% חשמלית וככל הנראה גם לא במרכב קופה.



אז מה השתנה במתיחת הפנים?

במהלך החודשים האחרונים הושקה בארץ גם מתיחת הפנים האחרונה לדגם, הכוללת עיצוב מחודש לדור השלישי של המכונית, הכולל גריל חדש ונאה יותר למראה, עם פנסי חזית בטכנולוגיית LED, צביעה שחורה לשבכה הקדמית, פנסי איתות LED דינאמיים, חישוקי גלגלים "19 בעיצוב 5 זרועות כוכב בגוון אפור עם צמיגי 245/35, תאורת LED אחורית עם פנסי איתות דינאמים ועוד. התוצאה ללא ספק מרשימה וה-TT היתה ונותרה מכונית יפהפיה, שלמרות גובה של 1.33 מטר בלבד, היא דווקא מאוד בולטת מול שלל המכוניות שנעות על הכביש…

אאודי TT 2020

חזית חדשה לרכב החל מדגמי 2019

אבל לגובה הנמוך של ה-TT יש גם מחיר בשימושיות ובנוחות. כניסה ויציאה מהרכב דורשים גמישות קלה (וכנראה גם גיל צעיר) ואנשים מבוגרים או בעלי בעיות גב כנראה יוותרו על התענוג מראש. למרות שמדובר במכונית קופה בעלת 4 מושבים, המרווח לנהג ולנוסע שלצידו סבירים בלבד, וצמד המושבים האחוריים מספקים עבור צמד ילדים קטנים בלבד, ולרשות סרדינים בקופסת שימורים יש ללא ספק יותר מקום מהם. יחד עם זאת, עבור כל חובב רכב אמיתי, ישיבה נמוכה וקרובה לכביש, ותחושת של מכונית קטנה המתחברת לנהג ללא ספק קורצים ומשדרים אווירה ספורטיבית מפתה.

אאודי TT 2020

מרכב קצר, רחב ונמוך (4.17 מטר אורך, 1.83 מטר רוחב ו-1.33 מטר גובה)

ללא מסך מולטימדיה?

אם אתם מאלו שבודקים רכב לפי סוג המולטימדיה שבה הוא מצויד, גם כאן ה-TT פחות תתאים לכם. למרות שבמפרט הרכב מופיעה מערכת מולטימדיה כסטנדרט, לא תמצאו בו שום מסך ייעודי, לא קבוע ולא נשלף חשמלית. את תפעול המולטימדיה תמצאו דרך לוח השעונים הדיגיטלי (Audi virtual cockpit) הניתן להתאמה אישית, ובמקום צג מגע השליטה נעשית דרך ממשק שליטה ליד תיבת ההילוכים (שלא הכי נוח לשימוש) או דרך תפעול במתגים על ההגה. יחד עם זאת, מדובר במערכת שמע איכותית ומשובחת הכוללת 8 רמקולים משובחים.

אאודי TT 2020

כבר לא עם אבזור מעליב

מעבר לכך, באאודי טיפלו גם במפרט האבזור העלוב שליווה את גרסת הבסיס של הדגם היוצא, וכיום משווקת המכונית כבר ברמת הגימור הבסיסית שלה "TT Coupé 40 TFSI" עם אבזור נדיב כסטנדרט הכולל בין השאר: מולטימדיה מקורית, כניסה והנעה ללא מפתח, לוח שעונים דיגיטלי, מערכת שטיפה לפנסים הקדמיים, חיישני אור וגשם, מתלי ספורט, מראות חיצוניות מתכווננות ומתקפלות חשמלית עם חימום, ריפודי עור משולב אלקנטרה, מושבי ספורט קדמיים, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, ספוילר אחורי, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold  ועוד. אבזור הבטיחות מנגד, מאכזב מעט עם 6 כריות אוויר (4 בדגם הרודסטר) ומערכת מובילאיי בהתקנה מקומית.

אאודי TT 2020

בחזיתה של המכונית הוחלף מנוע הבנזין 1.8 ליטר במנוע טורבו חדש וחזק יותר בנפח 2.0 ליטרים, המפיק 190 כ"ס ומומנט מירבי של 32.6 קג"מ, המתקבל כבר מ-1,500 סל"ד ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית S Tronic (כפולת מצמדים) עם 7 הילוכים. עם לחיצה על מתג ה-"START", מתעורר מנוע הטורבו לחיים עם צליל גרגרני חביב והיציאה מהמקום זריזה, קצב צבירת המהירות מרשים ובסה"כ רושמת ה-TT נתון מכובד של 6.6 שניות בתאוצה הקלאסית ל-100 קמ"ש. הודות למידות הקומפקטיות והמשקל הקליל של הרכב (1.345 טון), מדובר בנתון הזריז משמעותית מדגמי הבסיס של מרצדס C קופה החדשה, ב.מ.וו 420i ואפילו מה- A5 אחותה למשפחה. מעבר לכך, מדובר במכונית המציעה אחיזת כביש גבוהה, הגה שמתקשר יחסית לעידן הנוכחי, והתנהגות חדה ומהנה לנהיגה, ובמיוחד כאשר הכבישים מתחילים להסתלסל. אל אלו מצטרפים צליל ספורטיבי נעים לאוזן שחודר לתא הנוסעים (ולא צלילים רעשניים ומלאכותיים המלווים כיום שלל דגמים ספורטיביים שמנסים לייצר דרמות על הכביש) ובסה"כ מדובר במכונית חוויתית לנהיגה, גם אם לא ממש מרגשת.  מתלי הספורט בהם מצוידת המכונית, יחד עם צמיגי ה-"19 הספורטיביים בעלי החתך הנמוך, מספקים נוחות נסיעה בינונית מינוס, שרחוקה מלגהץ את הכביש, וכנגד מציעה אחיזה גבוהה. את ימי המבחן סיימה המכונית עם צריכת דלק של 9.5 ק"מ לליטר בממוצע בתנאי מבחן מאומצים יחסית. לא רע.

אאודי TT 2020

אנחנו עוד נתגעגע למכוניות כאלו

אאודי TT משתייכת לזן הולך ונכחד של מכוניות קופה ספורטיביות אמיתיות, שהולכות ומפנות את מקומן בעולם הרכב לטובתן של מכוניות ספורטיביות משפחתיות יותר, שימושיות יותר, נוחות יותר ואפילו גבוהות יותר משמעותית, ובעיקר דומות מדי אחת לשניה וחסרות אופי בחלק גדול מהמקרים. יחד עם זאת, אאודי TT פונה כיום בעיקר לחובבי הרכב שנותרו נאמנים למכוניות קופה אמיתיות, ומציעה להם מרכב קופה יפהפה עם מידות קומפקטיות ומשקל נמוך, יחידת כח חזקה וביצועיסטית ותנוחת נהיגה קרבית המלווה במושבי ספורט נוחים, שעושים המון חשק לצאת ולנהוג. נכון שלא מדובר במכונית ספורט קיצונית, וקיימות כיום שלל משפחתיות ספורטיביות שיתנו לה בראש, אבל ה-TT היא מסוג המכוניות שעדיין פונות ללב ולרגש, שמוכנים לסלוח לה על נוחות נסיעה לקויה ותא נוסעים צפוף ולא שימושי. כשמגיעים לשורת המחיר, אאודי TT מוצעת כיום במחיר מבצע של 259,900 שקל בלבד (הנחה של 40,000 שקל מהמחירון), מחיר הנמוך משמעותית מכל מכוניות הקופה היוקרתיות בארץ, ההופך את העסקה לתמורה מצוינת למחיר. אנחנו ללא ספק עוד נתגעגע אליה בעתיד.



עוד ממבחני דרכים